Dzisiaj miałem okazję być w SP 66 we Wrocławiu i prowadzić moje warsztaty Python’owe dla nauczycieli.
Moją relację znajdziecie na blogui Python.
Tak się jakoś złożyło, że byłem na miejscu 2 godziny wcześniej.
Znacie mnie – uwielbiam uczyć młodzież. Więc i teraz wykorzystałem okazję.
Zapytałem, czy mogę poprowadzić jedną lekcję, zapytałem też młodzież, czy zechcą programować układy mechatroniczne, i czy chcą się nauczyć hakować komputery.
Pewnie że chcą… 😉 Zwłaszcza hakować.
A więc najpierw szybka nauka, w jaki sposób spokojnie obejść standardowe zaberzpieczenia systemu Windows w postaci hasła do logowania się do systemu. Wiecie, że to trywialne? Wystarczy w BIOS ustawić start systemu z innego urządzenia, i po sprawie. Ja akurat wykorzystuję tę właściwość nie do włamywania się, tylko do uruchomienia z sieci z mojego serwera oprogramowania, dzięki któremu mam 110% pewności, że wszyscy mają to samo oprogramowanie na każdym komputerze, a przygotowanie takiej pracowni to maksimum kwadrans.
I w tym momencie, kiedy łatwo ogarniam nową pracownię, mogę zacząć zabawę w programowanie.
Tym razem użyłem mechatronicznych modułów PyTechBrain – zgodnych z Arduino UNO R3.
Wspólnie z młodzieżą stworzyliśmy programy w Scratch, które mrugały diodami, reagowały na przyciski i w ten sposób zbudowali automat do nadawiania tekstu alfabetem Morse’a.
Pod koniec lekcji pokazałém im jeszcze przykładowy kod w Python, który realizuje funkcjonalność plottera, wyświetlając wykres zmieniający się w czasie.
Nie potrzeba wielu bajerów, aby zaciekawić młodzież. Ci tutaj byli zainteresowani, w ciagu 45 min. nikt nie wykazał ani trochę znudzenia. I oczywiście jak zwykle dziewczyny były sporo lepsze od chłopaków.
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022
W odpowiedzi na “Hakujemy? Programujemy ;-) Mechatronika w 8 klasie.”
Wizyta hakera edukacji – super sprawa!
2 kwietnia 2019 pan Adam przeprowadził lekcję informatyki w klasie ósmej w mojej szkole – SP66 im. Z. Herberta we Wrocławiu. Dzieciaki były zachwycone, zauroczone i zafascynowane wszystkim, co prezentował pan Adam – programowaniem z wykorzystaniem mechatronicznych modułów PyTechBrain, budowaniem automatu do nadawania tekstu alfabetem Morse’a, pracą z Pythonem. Mogły poczuć się jak hakerzy, programiści i elektronicy. Zajęcia były na tyle interesujące, że jeszcze długo po dzwonku wielu uczniów nie miało ochoty opuścić klasy.
Druga część spotkania to trzygodzinne szkolenie dla nauczycieli informatyki. Poznaliśmy Mu-Editor, nowoczesne i przyjazne środowisko do pisania kodu Python’a – przetłumaczone na język polski m. in. przez pana Adama, odświeżyliśmy wiedzę z zakresu programowania w tym języku. Mieliśmy też okazję pracować z robotem edukacyjnym Edison, który służy do nauki programowania w szkole lub w domu, pozwala wprowadzić dzieci i młodzież w świat technologii i zapoznać się z otaczającą elektroniką. Pan Adam zaprezentował również ciekawe strony internetowe, platformy programistyczne i programy, których jest twórcą, a które zachwyciły nas – nauczycieli. Z pewnością będziemy korzystać na lekcjach z tych atrakcyjnych i inspirujących źródeł.
Bardzo dziękuję za to spotkanie – za poświęcony czas, wymianę doświadczeń, dzielenie się wiedzą i pokazanie wielu fascynujących nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.