Hakujemy? Programujemy ;-) Mechatronika w 8 klasie.

Dzisiaj miałem okazję być w SP 66 we Wrocławiu i prowadzić moje warsztaty Python’owe dla nauczycieli.

Moją relację znajdziecie na blogui Python.

Tak się jakoś złożyło, że byłem na miejscu 2 godziny wcześniej.

Znacie mnie – uwielbiam uczyć młodzież. Więc i teraz wykorzystałem okazję.

Zapytałem, czy mogę poprowadzić jedną lekcję, zapytałem też młodzież, czy zechcą programować układy mechatroniczne, i czy chcą się nauczyć hakować komputery.

Pewnie że chcą… 😉 Zwłaszcza hakować.

A więc najpierw szybka nauka, w jaki sposób spokojnie obejść standardowe zaberzpieczenia systemu Windows w postaci hasła do logowania się do systemu. Wiecie, że to trywialne? Wystarczy w BIOS ustawić start systemu z innego urządzenia, i po sprawie. Ja akurat wykorzystuję tę właściwość nie do włamywania się, tylko do uruchomienia z sieci z mojego serwera oprogramowania, dzięki któremu mam 110% pewności, że wszyscy mają to samo oprogramowanie na każdym komputerze, a przygotowanie takiej pracowni to maksimum kwadrans.

I w tym momencie, kiedy łatwo ogarniam nową pracownię, mogę zacząć zabawę w programowanie.

Tym razem użyłem mechatronicznych modułów PyTechBrain – zgodnych z Arduino UNO R3.

Wspólnie z młodzieżą stworzyliśmy programy w Scratch, które mrugały diodami, reagowały na przyciski i w ten sposób zbudowali automat do nadawiania tekstu alfabetem Morse’a.

Pod koniec lekcji pokazałém im jeszcze przykładowy kod w Python, który realizuje funkcjonalność plottera, wyświetlając wykres zmieniający się w czasie.

Nie potrzeba wielu bajerów, aby zaciekawić młodzież. Ci tutaj byli zainteresowani, w ciagu 45 min. nikt nie wykazał ani trochę znudzenia. I oczywiście jak zwykle dziewczyny były sporo lepsze od chłopaków.

Adam Jurkiewicz
Jestem w:
Podoba się? Podziel się z innymi.

W odpowiedzi na “Hakujemy? Programujemy ;-) Mechatronika w 8 klasie.”

Wizyta hakera edukacji – super sprawa!

2 kwietnia 2019 pan Adam przeprowadził lekcję informatyki w klasie ósmej w mojej szkole – SP66 im. Z. Herberta we Wrocławiu. Dzieciaki były zachwycone, zauroczone i zafascynowane wszystkim, co prezentował pan Adam – programowaniem z wykorzystaniem mechatronicznych modułów PyTechBrain, budowaniem automatu do nadawania tekstu alfabetem Morse’a, pracą z Pythonem. Mogły poczuć się jak hakerzy, programiści i elektronicy. Zajęcia były na tyle interesujące, że jeszcze długo po dzwonku wielu uczniów nie miało ochoty opuścić klasy.
Druga część spotkania to trzygodzinne szkolenie dla nauczycieli informatyki. Poznaliśmy Mu-Editor, nowoczesne i przyjazne środowisko do pisania kodu Python’a – przetłumaczone na język polski m. in. przez pana Adama, odświeżyliśmy wiedzę z zakresu programowania w tym języku. Mieliśmy też okazję pracować z robotem edukacyjnym Edison, który służy do nauki programowania w szkole lub w domu, pozwala wprowadzić dzieci i młodzież w świat technologii i zapoznać się z otaczającą elektroniką. Pan Adam zaprezentował również ciekawe strony internetowe, platformy programistyczne i programy, których jest twórcą, a które zachwyciły nas – nauczycieli. Z pewnością będziemy korzystać na lekcjach z tych atrakcyjnych i inspirujących źródeł.
Bardzo dziękuję za to spotkanie – za poświęcony czas, wymianę doświadczeń, dzielenie się wiedzą i pokazanie wielu fascynujących nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.