Europejski tydzień kodowania 2015 – czy warto uczyć się kodowania?

 

Źródło: http://pixabay.com (Licencja: CC0)
Źródło: http://pixabay.com (Licencja: CC0)

Czy poza językiem chińskim, angielskim czy też hiszpańskim, warto znać język robotów, komputerów, Internetu?
Czy lepiej znać zasady rządzące procesorami, tak jak mieć prawo jazdy i znać zasady ruchu drogowego, czy lepiej żyć w  niewiedzy i z dala od technologii?

Kodowanie to sfera wolności – to słowa prof. Lecha Mankiewicza, które będą głównym mottem mojego artykułu.

Zapraszam Was – poznajcie kilka faktów, kilka mitów i przeczytajcie prawdziwe znaczenie słowa: haker.

Fakty dotyczące kodowania to m. in.:

  • zawody przyszłości – do roku 2030 ponad 50% zawodów ulegnie komputeryzacji, a zwiększy się popyt na pracę która nie jest podatna na automatyzację – specjalny raport w jęz. ang. oraz artukuł poświęcony temu badaniu
  • zanojomość języków – angielski już nikogo nie dziwi, chiński jest coraz bardziej popularny; a kto uczy się Pythona, R, Lispa ? To one najprawdopodobniej będą cenione przez pracodawców
  • programowanie w analityce BigData – temat ciągle w TOP10, i nawet duże firmy tworzą oprogramowanie do analizy, które dostępne jest dla każdego w modelu Open Source
  • nowoczesne technologie, projekty „przyszłości” – nie są możliwe bez komputerów i programowania; przykład? Misja kosmiczna NASA – wykorzystano język programowania Python
  • haker – to zdolny programista, osoba o dużej wiedzy, chętna do pomocy innym – nigdy złodziej!

http://githut.info - analiza ilości projektów w seriwsie GitHubPowyżej screen strony http://githut.info, gdzie możecie zobaczyć, które języki programowania są najpowszechniejsze wśród programistów, którzy udostępniają swój kod w modelu Open Source.

Mity dotyczące kodowania to m.in:

Z kolei Richard Stallman mówi o szkole – która powinna wypełniać misję:

Szkoły mają misję społeczną: uczyć uczniów jak być obywatelami silnego, zdolnego, niezależnego, współpracującego i wolnego społeczeństwa. Z tego powodu powinny promować używanie wolnego oprogramowania dokładnie tak, jak teraz promują oszczędność i głosowanie. Ucząc się wolnego oprogramowania, uczniowie ukończą szkołę jako obywatele gotowi żyć w wolnym cyfrowym świecie. To pomoże społeczności jako całości uniknąć zdominowania przez wielkie korporacje.

Jeśli chcecie posłuchać ciekawej audycji na temat kodowania – zapraszam; 45 minut, które warto poświęcić:

m12979011Audycja w radiu Tok FM u Aleksandry Pezdy

Jeśli chcecie posłuchać słów Lecha – proszę bardzo:


Europejski tydzień kodowania – to inicjatywa zainicjowana w 2013 r. przez młodych doradców ds. agendy cyfrowej przy komisji Unii Europejskiej.

Umiejętności cyfrowe są niezbędne, aby stworzyć prawdziwie jednolity rynek cyfrowy i pomóc nam zrozumieć, jak zbudowany jest nasz świat opleciony coraz gęstszą siecią połączeń. Kodowanie to nie tylko kwestia programowania, ale również umiejętność rozwiązywania problemów, komunikowania się, współpracy i kreatywności, potrzebnych na rynku pracy obecnie i w przyszłości – powiedział Andrus Ansip, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. jednolitego rynku cyfrowego.

Strona domowa projektu to : http://codeweek.eu/


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.

Adam Jurkiewicz
Jestem w:
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.