Czy poza językiem chińskim, angielskim czy też hiszpańskim, warto znać język robotów, komputerów, Internetu?
Czy lepiej znać zasady rządzące procesorami, tak jak mieć prawo jazdy i znać zasady ruchu drogowego, czy lepiej żyć w niewiedzy i z dala od technologii?
Kodowanie to sfera wolności – to słowa prof. Lecha Mankiewicza, które będą głównym mottem mojego artykułu.
Zapraszam Was – poznajcie kilka faktów, kilka mitów i przeczytajcie prawdziwe znaczenie słowa: haker.
Fakty dotyczące kodowania to m. in.:
- zawody przyszłości – do roku 2030 ponad 50% zawodów ulegnie komputeryzacji, a zwiększy się popyt na pracę która nie jest podatna na automatyzację – specjalny raport w jęz. ang. oraz artukuł poświęcony temu badaniu
- zanojomość języków – angielski już nikogo nie dziwi, chiński jest coraz bardziej popularny; a kto uczy się Pythona, R, Lispa ? To one najprawdopodobniej będą cenione przez pracodawców
- programowanie w analityce BigData – temat ciągle w TOP10, i nawet duże firmy tworzą oprogramowanie do analizy, które dostępne jest dla każdego w modelu Open Source
- nowoczesne technologie, projekty „przyszłości” – nie są możliwe bez komputerów i programowania; przykład? Misja kosmiczna NASA – wykorzystano język programowania Python
- haker – to zdolny programista, osoba o dużej wiedzy, chętna do pomocy innym – nigdy złodziej!
Powyżej screen strony http://githut.info, gdzie możecie zobaczyć, które języki programowania są najpowszechniejsze wśród programistów, którzy udostępniają swój kod w modelu Open Source.
Mity dotyczące kodowania to m.in:
- to nie dla mnie (nie lubię matematyki) – nic bardziej mylnego, zacznij od Scratcha
- to nie jest dla dziewczynek – kto to mówi? chyba tylko mężczyźni 😉 zajrzyj na strony fundacji GirlsCodeFun lub GeekCodeCarrots, przypomnij sobie postać lady Ady Lovelace
Z kolei Richard Stallman mówi o szkole – która powinna wypełniać misję:
Szkoły mają misję społeczną: uczyć uczniów jak być obywatelami silnego, zdolnego, niezależnego, współpracującego i wolnego społeczeństwa. Z tego powodu powinny promować używanie wolnego oprogramowania dokładnie tak, jak teraz promują oszczędność i głosowanie. Ucząc się wolnego oprogramowania, uczniowie ukończą szkołę jako obywatele gotowi żyć w wolnym cyfrowym świecie. To pomoże społeczności jako całości uniknąć zdominowania przez wielkie korporacje.
Jeśli chcecie posłuchać ciekawej audycji na temat kodowania – zapraszam; 45 minut, które warto poświęcić:
Audycja w radiu Tok FM u Aleksandry Pezdy
Jeśli chcecie posłuchać słów Lecha – proszę bardzo:
Umiejętności cyfrowe są niezbędne, aby stworzyć prawdziwie jednolity rynek cyfrowy i pomóc nam zrozumieć, jak zbudowany jest nasz świat opleciony coraz gęstszą siecią połączeń. Kodowanie to nie tylko kwestia programowania, ale również umiejętność rozwiązywania problemów, komunikowania się, współpracy i kreatywności, potrzebnych na rynku pracy obecnie i w przyszłości – powiedział Andrus Ansip, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. jednolitego rynku cyfrowego.
Strona domowa projektu to : http://codeweek.eu/
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022