Czy klocki LEGO są zarezerwowane dla dzieci? Zapewniam Was wszystkich, że nie. To świetna zabawa i jednocześnie edukacja.
Właśnie byłem w szkole w Sułkowicach-Bolęcinie (http://szkolabolecina.pl), gdzie prowadziłem dla nauczycieli warsztaty robotyczno-mechatroniczne. A na nich nauczycielki…
Nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej – chętne do nauki, bawiące się robocikami. Przede wszystkim wykorzystywaliśmy kody kreskowe aktywujące pewne funkcje robotów, jak np. jazda sterowana pilotem do telewizora czy też Walki SUMO.
Potem pobawiliśmy się zestawami AbiDuino z wykorzystaniem platformy SNAP4Arduino, która pozwala blokowo programować proste funkcje modułów UNO R3. I tu okazało się, że oczywiście umiejętność trafienia drucikiem do dziurki jest niezmiernie ważna, ale dużą satysfakcję przynosi też tworzenie programu, który steruje wyświetlaniem diód.
Przy tej okazji tylko dodam, że jeśli chcecie – możecie współtworzyć ze mną takie krótkie „scenariusze” lekcji, które są dostępne na licencji CC-BY-SA dla każdego: http://wiki.cyfrowaszkola.waw.pl/doku.php/public:kursy:start
Oczywiście nie mogło też zabraknąć oprogramowania dla najmłodszych. Często przy takich okazjach pokazuję pySioGame – to projekt OpenSource, który tworzony jest w „chwilach wolnych” przez pewnego człowieka, którego znam tylko z FaceBook’a, ale który robi bardzo ciekawy program. 98% nauczycieli/nauczycielek uważa, że z powodzeniem jest wystarczający zamiast tych dziwnych „płyt” z wydawnictw, które często są wykorzystywane na lekcjach komputerowych w klasach 1-3.
Konkluzja – brak. Po prostu dzielę się z Wami swoimi spostrzeżeniami i daję relację, która być może będzie dla kogoś inspiracją.
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Zdobywca wyróżnienia Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce, trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich – dostępnego na stronie http://free-desktop.pl
Twórca portalu http://robotgame.edu.pl – platformy do współzawodnictwa wśród uczniów, w oparciu o RGKit (OpenSource) – bibliotekę walk robotów w Pythonie. Twórca portalu http://robotyka.cyfrowaszkola.waw.pl – środowiska do sterowania robotami na ekranie w oparciu o projekt Open Source Reeborg – Blockly i Python.
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022