W dzisiejszych czasach kwestie zachowania prywatności w sieci są ciągle aktualne.
Chciałbym podzielić się z Wami informacjami o pewnym bardzo ciekawym projekcie, ktory umozliwia bezpieczną wymiane informacji, bez centralnego serwera, bez żadnej korporacji, która mogłaby kontrolowac przepływ informacji Poznajcie Retroshare….
to program o otwartym kodzie, przeznaczony do bezpiecznej komunikacji w zdecentralizowanej sieci Friend-to-Friend, odmianie sieci P2P, w której ludzie łącza się głównie ze swoimi znajomymi i np. rozmawiają lub przesyłają pliki, zaś wymiana informacji zabezpieczona jest szyfrowaniem, podpisami cyfrowymi oraz anonimowa poza kręgiem przyjaciół. Aplikacja bazuje na tzw. sieci zaufania i kodowaniu całej komunikacji za pomocą OpenSSL.
Tak, zdaję sobie sprawę, że większość uczniów i nauczycieli natychmiast będzie chciało zamknąć tę stronę – to jest techniczny skrót możliwości. Ale za tym kryje się coś ciekawego.
To możliwość wymiany informacji, której nikt zbyt łatwo nie podsłucha.
To współpraca w sieci, która wymaga wzajemnej akceptacji jako znajomej/znajomego z wymiana kluczy PGP (patrz: Pretty Good Privacy) – to dobry temat na niejedną lekcję informatyki oraz matematyki.
Pominę opis instalacji, ponieważ można sobie spokojnie zobaczyć to na stronie pobierania Retroshare. Aplikacja dostępna jest dla systemów Linux, MacOS, Windows.
Po uruchomieniu musimy utworzyć swój profil, wymyslić hasło (powinno byc skomplikowane), i po chwili mamy gotowe środowisko pracy.
Powyżej mój profil.
Uwaga! Wszystkie zrzuty tutaj to mój Linux 😉 Osobisty.
Po skonfigurowaniu profilu mamy dostęp do wszystkich narzędzi. Możemy korzystać z różnych funkcji, a Retroshare ma ich troche w zanadrzu:
• brak konieczności korzystania z serwerów, kompletna decentralizacja i niezależność od korporacji, poważna trudność w ocenzurowaniu kontentu umieszczonego w sieci RetroShare,
• wiele równoczesnych procesów pobierania i wysyłania danych, dodawanie plików do pobrania poprzez kopiowanie linków ze stron internetowych,
• wyszukiwanie przyjaciół i przyjaciół swoich przyjaciół, system zaproszeń itp., także możliwość przeglądania bardziej publicznych zasobów, ale przy zapewnieniu anonimowości dla osób je udostępniających, jak również dla nas samych,
• przesyłanie wiadomości poprzez chat (także grupowy) i komunikatory internetowe,
• tzw. ściany, na których umieszcza się różne informacje,
• dostęp do rozmaitych forów i kanałów,
• komunikacja Voice over IP,
• obsługa strumieniowania multimediów,
• autentykacja Gnu Privacy Guard (GnuPG),
• szyfrowanie OpenSSL,
• wsparcie dla różnych wtyczek, tworzonych przez społeczność open source,
• przekierowania portów UPnP/NAT-PMP,
• korzystanie z niektórych funkcji za pomocą ikony dostępnej w obszarze powiadomień Windows
Aby dodać przyjaciela, nalezy wybrac funkcję Dodaj, a następnie „Wyślij zaproszenie przez Email”. To najłatwiejszy sposób przekazania drugiej osobie naszego klucza publicznego.
Zachęcam wszystkich do pobierania, instalowania, testowania. Mój adres mailowy to:
a.jurkiewicz (@) abix. info.pl
Wysyłajcie mi zaproszenia do znajomych, abym widział, że ktoś chce i próbuje używac bezpiecznych kanałów informacyjnych w internecie.
Niebawem cz. 2 artykułu – jak tylko będą znajomi….
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022