www.classdojo.com
Najtrudniejszym zadaniem nauczyciela jest ocenianie uczniów. Wymaga refleksyjnego podejścia, ogromnego wyczucia, czytelnych kryteriów.
W klasach młodszych opisowemu ocenianiu podlegają osiągnięcia uczniów oraz zachowanie. Dokonuje się takich opisów zwykle na zebranie z rodzicami, na semestr, na koniec roku szkolnego jako opis na szkolnym świadectwie. Trzeba się do tego zadania dobrze przygotować, robić systematycznie notatki, a to zabiera sporo czasu.Nie da się pracować przez całe nauczycielskie życie z raz opracowanym modelem oceniania. Każdy zespół uczniów jest inny, zmieniają się warunki pracy, obniżył się wiek dzieci rozpoczynających naukę w klasie pierwszej. To wszystko ma wpływ na zmianę naszego stylu pracy, dostosowanie wymagań do nowej grupy uczniów.
W pracy wychowawczej musimy szukać wciąż nowych rozwiązań, stymulatorów, aby najbardziej niechętnych, nakłonić do współpracy, a ambitnym umożliwić rozwój.
W mojej szkole nie stosujemy jeszcze dziennika elektronicznego, być może ułatwiłby mi on pracę, a na pewno ją usprawnił.
W klasie stosuję grzecznościomierz, na którym zaznaczam ustalonymi znaczkami dobre i złe zachowanie. Jest to szybka i skuteczna forma oceniania doraźnego, dzieci widzą znaczki, podsumowujemy ocenianie na koniec miesiąca i podczas apelu porządkowego dla klas młodszych przyznajemy wyróżniającym się uczniom odznaki za super zachowanie. Brakowało mi jednak zawsze dodatkowych informacji, daty wpisu oceny na grzecznościomierzu, komentarza, szybkiej informacji dla rodzica.
Moim odkryciem jest awatarowa klasa. Zaczęłam pracę na tej platformie w grudniu, moi uczniowie polubili taką formę oceniania zachowania, wymyślili kryteria ocen, wybrali swoje awatary, które od czasu do czasu mogą zmienić.
Jest to proste, darmowe narzędzie. Po założeniu konta nauczyciela dodałam klasę, wpisałam imiona uczniów, wybraliśmy awatary, dokonaliśmy analizy ocen z zachowania pozytywnych i negatywnych, uzgodniliśmy zmiany w ocenach i wybraliśmy dla nich ikony.
Co ważne, edycja umożliwia zapis w języku polskim. W miarę pojawiania się nowych problemów możemy dodawać swoje oceny.
Do korzystanie mamy zegar, którego zastosowanie sprawdza się podczas pisania krótkich sprawdzianów, pracy na czas, mamy możliwość wysyłania raportów tygodniowych rodzicom, tworzenia zestawień dla całej klasy i poszczególnych uczniów w wybranym zakresie czasowym, drukowania raportów.
Starsi uczniowie po otrzymaniu kodu od nauczyciela mogą podglądać swoje oceny. Gdy przekażemy kod rodzicom – nie będziemy musieli wysyłać raportu, rodzic sam codziennie będzie mógł zobaczyć oceny swojego dziecka.
ClassDoJo działa tak jak dziennik elektroniczny, ale ma sporo elementów gamifikacji, zabawne awatary, przyjazną intuicyjną obsługę. Działa na moich uczniów mobilizująco, zachowanie uległo znacznej poprawie, uczniowie nauczyli się samokontroli, przy tym się bawią.
W mojej awatarowej klasie mamy więcej opcji przyznania ocen pozytywnych. Nagroda zawsze lepiej działa i dlatego na początku każdego tygodnia przyznaję wszystkim uczniom bonusowy punkt.
Na biurku mam laptop z otwartą awatarową klasą, podczas pracy przyznaję punkty uczniom, mogę indywidualnie, mogę grupowo. Dźwięk dla oceny pozytywnej jest przyjemny dla ucha, inaczej brzmi przyznana ocena negatywna. Zawsze dodatkowo komentuję przyznaną ocenę.
Pod koniec dnia uczniowie oglądają wyniki naszej awatarowej klasy, a w piątki dokonujemy dokładniejszej analizy, zaznaczamy wyniki na klasowym grzecznościomierzu, który jest obowiązkowy w szkolnym systemie oceniania dla klas młodszych.
Uczniowie wdrażają się do krytycznego spojrzenia na swoją postawę oraz uczą się rozwiązywać problemy. Uczą się roli mediatora oraz zajmowania stanowiska w konfliktach.
Po omówieniu, wyjaśnieniu wątpliwości resetuję oceny i po przyznaniu bonusowych punktów od poniedziałku zaczynamy nowy tydzień w awatarowej klasie. Codziennie dziecko przychodzi do szkoły z przeświadczeniem, że opuści ją z określoną liczbą punktów. Zdaje sobie sprawę, że jeśli będzie solidnie wypełniać wszystkie obowiązki, to podczas podsumowania dnia będzie mogło powiedzieć, że zasłużyło na wszystkie punkty. Wzrasta samoocena uczniów.
Obsługa awatarowej platformy nie zabiera mi dużo czasu; dłużej trwa otwarcie papierowego dziennika lub notesu nauczyciela na określonej stronie i zapisanie długopisem informacji z datą i komentarzem. Na classDoJo załatwiam to kliknięciem myszą, zawsze jednak po przemyśleniu i według ustalonych z uczniami kryteriów.
Wykorzystałam obrazki ze strony www.classdojo.com
- Dzień Kropki 2022 - 14 września 2022
- Pożegnanie Wiesi - 30 czerwca 2020
- Emotki w klasie - 17 listopada 2019
11 odpowiedzi na “Zarządzanie awatarową klasą”
Ale się cieszę, że wykorzystujesz ClassDojo. Bardzo byłam ciekawa, jak wpłynie na organizację pracy na lekcjach. Czy nie dołoży obowiązków. Czy zwyczajnie będzie dla nauczyciela programem przyjaznym. Wiem, że jesteś Jolu doświadczonym użytkownikiem narzędzi internetowych, więc mnie nie dziwi, że płynnie wprowadziłaś ClassDojo do swojego warsztatu pracy. Jak myślisz, czy mniej sprawnemu TIKowo nauczycielowi też się to uda? Myślisz, że przydałby się taka aplikacja w języku polskim? Może wtedy znalazłaby szersze zastosowanie w szkołach, przedszkolach, itp.
Baardzo jak zwykle gratuluję i uczę się od Ciebie nieustannie.
Na pewno aplikacja w języku polskim byłaby chętniej stosowana, bo komunikaty zrozumiałe. Tu jest bardzo intuicyjna obsługa, czytelna grafika. Myślę, że tutorial ze strony jasny, bo pokazany krok po kroku, ale…po angielsku. Warto spróbować. Ja bardzo lubię tę aplikację za prostotę, estetykę. No i efekt był już po pierwszym dniu. Kolejny dzień był idealny- cisza podczas pracy samodzielnej, zgodna współpraca podczas pracy grupowej, premiowane podejmowanie zadań dodatkowych- co w mojej klasie jest powszechne i bez DoJo.
Class Dojo to jest hit normalnie HIT! Myślę, że w klasach, gdzie uczniowie są tak różni, nadpobudliwi, pragnący ciągłych zmian, pochwał i stawiani granic oraz współuczestniczenia w różnych procesach to jest rewelacyjne narzędzie i każdy nauczyciel Szkoły Podstawowej powinien go poznać!! 😉 Jola rules!! 😉
ClassDojo jest świetne, też polecam. Można zrobić sobie skrót na smartfonie do strony i łatwo oceniać uczniów podczas lekcji :).
Ciekawa sprawa, wypróbuję ClassDojo na swoich lekcjach
Wchodzę w to z moją nową pierwszą klasą. Jolu dziękuję za kolejną inspirację 🙂
Zupełnie niedawno w książce Marzeny Żylińskiej (Neurodydaktyka) czytałam, że motywacja zewnętrzna niszczy tę wewnętrzną. Poza tym mózg ucznia ciąle ocenianego, co jest normą w każdej szkole uczy się nieświadomie regułę: ucz się bo dostaniesz ocenę, nie: ucz się, bo poznasz coś ciekawego.
Jak to widzicie? Czy jest możliwa nauka bez ocen, nawet u dzieci najmniejszych, bez „znaczków” różnego typu, które się stosuje?
Nigdy nie uczyłam dzieci, dopiero teraz zainteresował mnie temat z racji tego, że rok temu sama zostałam mamą i chcę się dokształcić w tym zakresie.
Moje PATYCZAKI są avatarową klasą. Jakże się cieszą, kiedy dostają zielone punkty. A czerwone też się zdarzają (chociaż bardzo rzadko). I razem ze mną stworzyły kategorie na zasadzie kontrastów. To wielce mobilizujące i wychowawcze narzędzie. Mieli do wyboru Classdojo albo http://www.classcharts.com/. Wybrały pierwszy – lepsze avatarki!!!
Super! Już – choć wakacje – siedzę i obmyśliłam, jak to wykorzystam do pracy w klasie. Mam nadzieję, że przyniesie efekty:) Te moje żywe maluchy na pewno zainteresują się awatarkami:) i dźwiękiem za punkty!
Dzięki!
Dziękuje, wreście mam narzędzie, które pomoże mi w „utęperowaniu” moich urwisków .Dopiero zaczynam , przeczytałam wszystkie cenne komentarze no i oczywiście Pani bezcenny artykuł.
Witam. Czy konieczne jest podawanie przy rejestracji wszystkich danych szkoły? Które dane Pani podała w mailu zwrotnym od teamu ClassDojo?