Emotki w klasie

Uczniowie używają emotikonek podczas komunikacji za pomocą messengera, czy wysyłając SMS. Są to proste ikony, które wyrażają emocje, ale możemy pośród nich znaleźć ikonki zwierząt, jedzenia, flagi, miejsca, przeróżne przedmioty. Zastanawiałam się w jaki sposób można wykorzystać te obrazki na zajęciach.

Pierwszym pomysłem było wykorzystanie strony https://copypastedesign.com/ i projektowanie obrazków z wykorzystaniem ikon. To bardzo proste zadanie pozwoliło dzieciom opanować myszkę na zajęciach komputerowych. Dobrze wiem, że w domach częściej królują tablety i smartfony. Obsługa myszy sprawia dzieciom sporo kłopotów, po tych zajęciach było nieco lepiej. Dzieci były bardzo zmotywowane, najpierw oglądaniem emotek, a następnie poszukiwaniem właściwych. Ilustracje można wykorzystać do pisania zdań, a później opowiadań.

Tę samą platformę można wykorzystać do przygotowania ilustracji, które posłużą dzieciom do opowiadania ustnego jakiejś wymyślonej historyjki. Każda historia będzie inna, ciekawa i sprawi, że zajęcia zapadną dzieciom w pamięć. Po takich ćwiczeniach zgromadzimy słownictwo, omówimy zasady pisania opowiadania i uczniowie je zapiszą. Dzięki temu będziemy kształtować u dzieci wiele kompetencji, a najważniejszą będzie sprawne posługiwanie się językiem ojczystym. Uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w parach. 

Ćwiczenie można odwrócić. Uczniowie otrzymują zdania, które muszą zilustrować z wykorzystaniem ikon aplikacji. Doskonalą umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, ale też umiejętności ortograficzne, stylistyczne i gramatyczne. Oczywiście przy okazji doskonalą umiejętność korzystania z TIK. 

Jeśli pracujemy w klasie z ekranem, dzieci nie dysponują żadnym sprzętem to wtedy nauczyciel wyświetla szereg wcześniej przygotowanych ikon do tworzenia opowiadania. Narzędzie jest proste w obsłudze, można pracować bez logowania, pracę zapisać na komputerze, wysłać mailem, czy za pomocą dziennika elektronicznego.

Inna strona, na której znajdziemy ikony pogrupowane tematycznie, które można kopiować i wklejać do uczniowskich prac to https://www.emojicopy.com/. Wybieramy ikony, które pojawią się na dolnym pasku, a następnie kopiujemy. Gotowy szereg możemy wkleić do dowolnego dokumentu, który będzie służył uczniom do dalszej pracy. Ikony są małe, nie mamy możliwości ich powiększenia i to dla dzieci młodszych jest kłopotliwe.

🙍‍♀️🎒🏫🕗🕜🏃‍♀️🙂

Inną ciekawą propozycją jest zabawa na rozgrzewkę z wykorzystaniem losowo wybranych ikon ze strony https://www.byrdseed.com/emoji/.

Jest do doskonałe ćwiczenie na początku zajęć, gdy dzieci siedzą przed ekranem. Towarzyszy tej zabawie dużo śmiechu, gdyż ikony pojawiają się losowo i niekiedy w bardzo zabawnych konfiguracjach. Na początek proponuję pobawić się w układanie zdań do jednej ikony, a stopniowo dodawać kolejne. 

Emotikony można wykorzystywać na wiele sposobów i do osiągania różnych celów edukacyjnych. Uważam, że sprawdzą się w pracy z uczniami w każdym wieku.

Jolanta Okuniewska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie, wieloletnia ambasadorka międzynarodowego programu eTwinning, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016, Nauczyciel Innowator 2017, w roku 2017 i 2018 na liście 100 SPRUC, Honorowy Profesor Oświaty.




Jolanta Okuniewska
Pozostałe wpisy Jolanta Okuniewska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment dwa is processed.