Kodowanie i szyfrowanie informacji może okazać się niesamowitą zabawą dla uczniów, jeśli tylko dobierzemy odpowiednie pomoce i narzędzia.
Nasi uczniowie mimo wielu dysfunkcji uczą się kodować za pomocą aplikacji tabletowych, z wykorzystaniem edukacyjnych gier, Maty Mistrzów Kodowania, ale także pracując na materiale drukowanym, takim jak np. karty pracy.
My zaproponowałyśmy naszym uczniom podczas zajęć rewalidacyjnych naukę szyfrowania poprzez zabawę.
Poznali oni tym razem bardzo prosty szyfr ROT 13, a wcześniej poznaliśmy szyfr Cezara i GA-DE-RY-PO-LU-KI. Polegają one na zamianie prawdziwych liter zmiennymi, które zostały wskazane w danym szyfrze.
Więcej o poznanych szyfrach dowiecie się TUTAJ.
Na czym zatem polega poznana przez naszych uczniów nowa metoda szyfrowania ROT13?
ROT13 – prosty szyfr przesuwający, którego działanie polega na zamianie każdego znaku alfabetu łacińskiego na znak występujący 13 pozycji po nim, przy czym wielkość liter nie ma przy przekształcaniu znaczenia. ROT13 jest przykładem szyfru cezara, opracowanego w Starożytnym Rzymie.
Ponieważ w podstawowym alfabecie łacińskim występuje 26 liter (2 × 13) , ROT13 jest odwrotnością ; to znaczy, aby cofnąć ROT13, zastosowano ten sam algorytm, więc ta sama akcja może być użyta do kodowania i dekodowania.
Algorytm nie zapewnia praktycznie żadnych zabezpieczeń kryptograficznych i często jest cytowany jako kanoniczny przykład słabego szyfrowania.
Kartę z kodem pobierz TUTAJ
Kartę do kodowania wyrazów pobierz TUTAJ
Wizualizacja szyfru ROT 13
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii oraz prelegentki na ogólnopolskich konferencjach i autorki publikacji. Ekspertki ds. awansu zawodowego nauczycieli. W 2017 roku w uznaniu szczególnych osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych otrzymały Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej.
Print Friendly, PDF & Email
- Dzień Chłopca- prezent od serca - 19 września 2024
- Jak rozmawiać z uczniami o sytuacjach kryzysowych, w tym o powodzi? - 18 września 2024
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych w pracy z uczniami ze SPE - 15 września 2024