Autorki: Anna Grzegory, Wiesława Kopf
Praca w niewielkiej grupie działającej w chmurze, to zupełnie nowa dla wielu nauczycieli forma współpracy oraz zdobywania wiedzy i nowych umiejętności. Superbelfrzy już to stosują w praktyce.
Jak to działa? Co daje nauczycielom? Co mają z tego uczniowie?
Jak to się zaczęło ?
Nauczycielki z grupy Superbelfrzy RP uczące dzieci z klas młodszych co i rusz pokazywały gry zrobione dla swoich uczniów. Kolorowe, ciekawe zabawy edukacyjne dostosowane do aktualnych potrzeb klasy. No to grałyśmy, wymieniałyśmy się linkami, kodami, wklejałyśmy na swoje klasowe blogi i tworzyłyśmy nowe, starając się znaleźć jak najwięcej funkcji aplikacji Zondle oraz LearnigApps
Szybko jednak okazało się, że nam apetyty rosną w miarę jedzenia, chcemy więcej i lepiej, a nie wszystko jest dla każdej z nas takie proste. Pytania się mnożyły, trudno było zawracać głowę całej grupie swoimi wątpliwościami i banalnymi pytaniami typu “co kliknąć, żeby dodać obrazek?”. Prywatny czat grupowy szybko okazał się nie dość wygodny do przeszukiwania wiadomości i tak zrodziła się szybko myśl: trzeba stworzyć oddzielną grupę do tego projektu.
Własny kąt do pracy
Nazwaliśmy się “SuperbelfrzyMini“.
Grupa powstała dokładnie cztery tygodnie temu i z założenia miała być grupą małą i zamkniętą, aby można było wspólnie tworzyć, pytać o wszystko bez hamującego uczenie się i pracę wstydu. Oczywiście zaprosiłyśmy wszystkich chętnych. Sądziłyśmy, że w nowej grupie znajdzie się tylko kilka nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. Już na drugi dzień okazało się jednak, że projektem zainteresowały się żywo nauczycielki przedszkola, pedagogiki specjalnej, językowcy, logopedki, metodycy, linuksiarze i nasi niezastąpieni informatycy, którzy od razu wesoło się wpraszali w nowe progi. Przyjmowaliśmy oczywiście chęć współpracy nowych osób z otwartymi ramionami. W ciągu tygodnia zaczęły dołączać zaprzyjaźnione nauczycielki spoza grupy Superbelfrów.
Prace od razu ruszyły pełną parą. Przede wszystkim mogłyśmy się podzielić swoimi pytaniami, inspiracjami, wątpliwościami, które napotykałyśmy tworząc nowe gry. Pod każdym pytaniem w komentarzach pojawiały się odpowiedzi, do których można było zawsze wrócić.
Testowałyśmy kolejne narzędzia dzieląc się z grupą efektami, pytając o zdanie, prosząc o pomoc. Ważniejsze wątki, kody, wypracowane tutoriale wędrowały do dokumentów grupy. Dzięki GoogleDrive i możliwości udostępnienia dokumentów do edycji uczestnikom grupy mogłyśmy błyskawicznie wspólnie pracować nad rozwiązaniami.
Powstawały gry, uczyłyśmy się nowych funkcji aplikacji, nowe koleżanki szybko nadrabiały zaległości. Nauczycielki, które dotąd nie miały swoich blogów poczuły nagle nieodpartą potrzebę ich zakładania.
Jak powstało Edu Granie ?
Postanowiłyśmy zgromadzić w jednym miejscu w sieci efekty wspólnej pracy i podzielić się nimi z światem. Najpierw pytanie “gdzie?”. Tu pomogli od razu administratorzy grupy, dla których blog Superbelfrów był oczywistym miejscem publikacji naszych gier. Kolejny nasz problem – forma. Na swoich szkolnych blogach najczęściej wklejałyśmy kody i już. Ale ta forma nie wydawała nam się zbyt właściwa. Znowu błyskawiczne szkolenie ze wspólnej pracy na GoogleDrive – tym razem – narzędzie Rysunek. Próby, testy, przymiarki, porównywanie jak gry edukacyjne są publikowane na portalach polskich i zagranicznych. W końcu powstała uniwersalna ramka, w którą łatwo wkleić screen gry i link oraz nadać je nazwę.
Wklejanie kodu, obrazka i linków niestety tylko pozornie wydawało się takie łatwe. W grupie Superbelfrzy Mini w końcu dominują nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, które z kodami HTML nie miewają na co dzień wiele wspólnego. Tym razem na ratunek nam pospieszyła administratorka bloga Małgorzata Piotrowska. Przyjęła zaproszenie do grupy i z anielską wprost cierpliwością całymi godzinami tłumaczyła krok po kroku co oznaczają te ciągi literek i jak mamy nad nimi zapanować. Agnieszka Bilska znana propagatorka gamifikacji napisała świetny artykuł wprowadzający na temat roli gier w edukacji.
Dzięki mrówczej wielogodzinnej pracy w ostatni dzień wiosennej przerwy świątecznej mogłyśmy się grupie Superbelfrów pochwalić “kamieniem milowym” – naszymi grami w nowiutkiej zakładce Edu – Granie blogu. Najpierw nielicznymi, bo nam tydzień cennego czasu zjadł HTML i kwestie techniczne, ale systematycznie codziennie wzbogacane nowościami.
Co się dzieje u nas teraz?
– wymieniamy się darmowymi narzędziami i wskazówkami, dzięki którym nasze gry są coraz ładniejsze i ciekawsze
– omawiamy dalej techniczne sprawy związane z publikowaniem gier, wymieniamy się wskazówkami
– prezentujemy swoje nowe klasowe projekty
– informujemy o wszelkich literówkach i problemach dostrzeżonych w naszych wspólnych grach
– relacjonujemy reakcje i postępy uczniów, którzy coraz liczniej również tworzą swoje gry
– prezentujemy znalezione w sieci ciekawe rozwiązania edukacyjne dla dzieci w młodszym wieku szkolnym.
– dyskutujemy o sukcesach i trudnościach naszych uczniów
Co nam daje grupa SuperBelfrzy Mini?
– miejsce, gdzie w każdej chwili można uzyskać radę specjalistów z różnych dziedzin, przedyskutować swój problem
– wsparcie, życzliwość i motywację do wspólnej pracy
– inspirację do własnych działań, nie tylko w sieci
– szansę poznania niezwykle utalentowanych nauczycieli, których bez współpracy w internecie nie tylko trudno jest poznać, jeśli mieszkają setki kilometrów od siebie, ale też możliwość stałego kontaktu z nimi i czerpania z ich wiedzy i umiejętności.
PS. Autorki powyższego tekstu poznały się w grupie facebookowej Superbelfrzy RP, jeszcze nie miały przyjemności spotkać się w realu. Artykuł, obrazek i grę stworzyły wspólnie używając do komunikacji Facebooka oraz dokumentów Google.
- Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki? - 31 sierpnia 2014
- Aplikacje mobilne – iPad - 2 maja 2014
- (Wy)grać z częściami mowy - 30 kwietnia 2014
9 odpowiedzi na “Własny kąt do pracy – “SuperbelfrzyMini””
Bo MINI jest piękne, bo MINI jest the best, bo MINI prawdziwym przykładem cyfrowej sieciowości JEST!!!
🙂 🙂 🙂
Jestem dumna, że mogę być częścią tej grupy. Dziękuję .
Jola, żeby nie Twoje pomysły TIKowe dla szkolnych dzieciaków, którymi się z nami na szczęście dzielisz , ta grupa nigdy by nie powstała.
Serdeczności 🙂
Mam nadzieję, że nauczyciele uwierzą, że tak się można szkolić łatwo i skutecznie, współpracować ze sobą, zdobywać pomoc i przyjaciół.
Dla mnie doświadczenia zdobyte w Mini są ogromną wartością i to nie tylko edukacyjną.
Najbardziej poruszyła mnie gotowość do pomocy, współpracy, często długimi godzinami i wspólna radość, smak sukcesu dzielona tylko on-line z pokonania trudności.
I Wasz entuzjazm, radość, wsparcie, życzliwość.
Bardzo serdecznie Wam dziękuję 🙂
Za klasykiem polskiej kinematografii „małe jest piękne” :-), a wsparcie i życzliwość jakie otrzymuję w tej grupie – bezcenne.
Monika, wracaj wreszcie z tej wycieczki, bo smutno bez Ciebie…
Maxi buziaki od Mini ślemy 🙂
coz za interesujaca inicjatywa! 🙂 pozdrawiam
Dziękujemy serdecznie i zapraszamy na Edu – granie.
I ślemy pozdrowienia również 🙂