Autorka: Beata Skrzypiec
W ostatnie dni wakacji wraz z grupą nauczycielek z grupy Superbelfrzy RP wzięłam udział w szkoleniu Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki? w Poznaniu. Szkolenie odbyło się w ramach Projektu Piktografia, którego celem jest rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem symbolicznym w edukacji z zakresu nauk matematycznych z zastosowaniem piktogramów Asylco. Szkolenie prowadzili: dr Mirosław Dąbrowski, dr hab. Małgorzata Żytko oraz Anna Pregler.
Dodatkowym walorem tego szkolenia, było uczestniczenie w nim wspólnie z grupą zaprzyjaźnionych (w wirtualnym lub realnym świecie) nauczycielek. Nasze spotkanie w tym projekcie było bardzo radosnym przeżyciem. Atmosfera, która tam się wytworzyła, która sprzyjała uczeniu się.
Szkolenie w ramach Projektu Piktografia dało uczestnikom wiele inspiracji, wskazówek i konkretnych narzędzi do tego, aby atrakcyjniej i skuteczniej uczyć matematyki. Okazuje się, że edukacja matematyczna może być ekscytująca dla uczniów w każdym wieku, pod warunkiem, że pozwolimy im błądzić, popełniać błędy, pracować samodzielnie. Pod warunkiem, że będzie przebiegać w przyjaznej, motywującej do działania atmosferze.
Każda z nas pozyskała w ramach projektu bogate pakiety pomocy edukacyjnych. Od września możemy wdrażać Projekt Piktografia w swoich klasach poprzez gry, zabawy zaproponowane podczas szkolenia. Praca z pakietem umożliwi nam zwiększenie indywidualizacji w pracy z dziećmi. Skonstruowany jest tak, że zakłada pracę w grupie, co również sprzyja uczeniu się.
Na koniec kilka refleksji…
Każdy nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciel matematyki powinien wziąć udział w takim szkoleniu, aby zweryfikować swoje kompetencje w zakresie nauczania matematyki. Ciekawostką może być fakt, że w trakcie szkolenia nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej pracowały w jednej grupie z matematyczkami ze szkół podstawowych oraz gimnazjum, co uświadomiło nam, że uczymy tego samego.
Pozwólmy dzieciom myśleć… Nie wyręczajmy, nie dawajmy gotowych rozwiązań. Pozwólmy im popełniać błędy.
Pracujmy tak, aby lekcja matematyka była dla naszych uczniów przygodą i radosnym odkrywaniem.
Było to jedno z najlepszych szkoleń w mojej belferskiej karierze. Profesjonalnie przeprowadzone, rzetelne i rzeczowe. Mobilizujące do aktywnej pracy w trakcie warsztatów. Wypełnione dużym wysiłkiem i wielogodzinną pracą, ale przy tym dobrą zabawą i pozytywnymi emocjami. A przede wszystkim atrakcyjne i niezmiernie użyteczne dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz matematyki.
Więcej o projekcie można przeczytać tutaj: http://projekt-piktografia.pl/
O autorze: Beata Skrzypiec – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku (gm. Pszczyna).
- Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki? - 31 sierpnia 2014
- Aplikacje mobilne – iPad - 2 maja 2014
- (Wy)grać z częściami mowy - 30 kwietnia 2014
4 odpowiedzi na “Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki?”
Kiedy w styczniu przypadkiem weszłam na stronę http://www.piktografia.pl byłam zachwycona tym co tam odkryłam. Inspirowałam się na wiele lekcji matematyki materiałami zawartymi na stronie. Dzieci pracowały z zaangażowaniem, domagały się kolejnych zadań. Polubiły grę Pikto Frukty, a już rekord popularności bije gra Kupiec. Bez problemów zrozumiały system dziesiętny i wiele innych zagadnień.
Miałam przyjemność uczestniczyć w szkoleniu „Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki” jeszcze w kwietniu. I podobnie jak Wy jestem pod wrażeniem warsztatów. Do dzisiaj z niecierpliwością czekam na pakiety dla mnie i moich uczniów. Mają do nas dotrzeć we wrześniu.
Świetnie, że są organizowane tego typu szkolenia dla nauczycieli. Wszyscy na tym skorzystają i nauczyciele i dzieciaki 🙂
Jestem jak najbardziej za szkoleniem nauczycieli w kierunku prowadzenia coraz to ciekawszych zajęć. Dość powiedzieć, że jeśli nie ma zabawy to i przyswajanie wiedzy jest nieporównywalnie mniejsze. Powiedział bym wręcz, że tego typu szkolenia powinny być obowiązkowe. W końcu nauka powinna być zabawą i przyjemnością:)
Też mam takie przemyślenia i bardzo się cieszę, że pokazałaś nam jak to robisz.