Wiosna to przepiękny, pełen radości i energii czas. Dni dłuższe, słońca więcej, więc i zapał do pracy odradza się z nową siłą.
Widać to dokładnie wśród nauczycielek klas I-III.
Od kilku tygodni nasze sale kwitną. Ogrody, zarówno te na parapecie, jak i te wokół szkoły, już są gotowe na słońce i ciepło. Jest to też niesamowity czas na to, aby uwolnić dzieci od książek i kart pracy. Czas, aby zostać naukowcem, ogrodnikiem, obserwatorem, miłośnikiem przyrody i radosnym artystą. Zobaczcie, co dzieje się aktualnie w polskich szkołach i przedszkolach.
W mojej klasie uczniowie napisali listy do Wiosny:
– Droga Wiosno,
piszę do Ciebie, ponieważ zbliża się Twoje święto i pora roku, więc będziesz miała bardzo dużo obowiązków, jak na przykład ścielić ziemię trawą i kwiatami, i tak dalej. Piszę do Ciebie, żeby Cię wspierać, bo się musisz przygotować do wiosny (…). Nie bierz wakacji, bo co by było, gdyby Ciebie nie było, nie wiadomo.
Odpisz do mnie.
Lena
Mieli wiele szczęścia, ponieważ… Wiosna na listy dzieci odpowiedziała!
Kodowanie, przysłowia, śpiewanie…
„Mamy kwiecień więc jesteśmy w przedszkolu w tematyce kwiecień plecień bo przeplata… Pracowaliśmy w trzech zespołach, zadanie główne odgadnąć przysłowie, po drodze różne zadania, za pomocą współrzędnych określamy kartonik do odkrycia, który można odkryć po prawidłowym wykonaniu zadania (różne kolory, różne stopnie trudności, różna punktacja, przy 7 punktach podaję jedno słowo z przysłowia). Zadania różnego typu: działania matematyczne, piosenki, odczytywanie wyrazów, wymienianie miesięcy.” – pisze Anna Świć z Przedszkola nr 83 w Lublinie.
Prace plastyczne zachwycają kolorami, wiosna przybywa do sal. Wiosenne obrazy zdobią ściany, tablice i okna w całej Polsce.
„Jedna jaskółka wiosny nie czyni… dwadzieścia da radę?” – zastanawia się ze swoimi uczniami Basia Taniewicz, a przy okazji stwarza uczniom doskonałą okazję do ciekawego poznawania ptaków wracających do Polski.
Beata Skrzypiec ze szkoły w Piasku nietypowo maluje na talerzach! A właściwie próbują swoich sił w technice Decoupage jej wspaniali uczniowie!
Sale klas Jolanty Okuniewskiej i Oli Schoen-Kamińskiej zdobią już hiacynty (printoteka.pl) wykonane…paluszkami.
Jeśli nie zdecydujecie się na prawdziwy ogród, można wykonać go w trochę inny sposób – Joanna Apanasewicz z Małej Szkoły w Koninie Żagańskim jest kopalnią pomysłów, a uczniowie doskonale się w nich odnajdują tworząc radosne i ciepłe dekoracje.
Pani Małgorzata Wiśniewska nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 1 im.Armii Krajowej w Ostródzie zainspirowana fryzurą Pani Jesieni postanowiła dać swoim uczniom okazję do wiosennego szaleństwa – „Inspiracją do pracy plastycznej o wiośnie był szereg realizowanych już tematów o tej porze roku. Na blogu Zamiast Kserówki pomysł takiej pracy plastycznej już wystąpił (fryzura jesieni) –jednak bardzo podobały mi się prace moich uczniów, dlatego też postanowiłam pokazać je, czy też odświeżyć pomysł na wykonanie takiej pracy (…)”
Na parapetach wszystko kwitnie, kiełkuje i rośnie. To nie tylko okazja do podziwiania roślin, ale też do prowadzenia obserwacji, notowania, nauki systematyczności i wytrwałości. To możliwość, aby dokonać odkrycia „To szczypiorek rośnie z cebuli? Nie wiedziałam.” To pretekst do rozmowy i wspólnego zjedzenia śniadania.
Hodowla uczniów Doroty Dankowskiej ze Szkoły Podstawowej w Słupsku zachwyca wykorzystaniem surowców wtórnych jako części doniczek.
A u Oli Schoen-Kamińskiej w Zespole Szkół nr 3 w Pile – „Cebulki posadzone, teraz tylko opieka i oczekiwanie..”
W mojej klasie uczniowie już od dłuższego czasu hodują fasolę, a teraz dochodzą kolejne warzywa. Wszystko po to, aby spróbować swoich sił przy uprawie warzyw w szkolnym ogródku. Przygotowania już się zaczęły. To prawdziwa lekcja wytrwałości, szczególnie, że nie wszystkie nasiona dają plony. Niektóre gniją, inne wysychają…
Wiosna to czas, kiedy rodzi się życie. To czas, który bardzo łatwo wykorzystać w edukacji. Wiosenne lekcje to malowanie, rysowanie, wycinanie i inne ćwiczenia rozwijające sprawność manualną oraz kreatywność.
Wiosna to okazja do ćwiczeń w pisaniu, notowaniu, prowadzeniu dzienników i tworzeniu opisów z natury.
Wiosna to także czas na matematykę.
Założenie ogródka przy szkole wymaga wiele przygotowań – trzeba zmierzyć teren, narysować plan, ustalić, gdzie i jak najlepiej posadzić rośliny. Dzieci poradzą z tym sobie doskonale, a przy okazji spędzą aktywnie czas na świeżym powietrzu.
Czy można marzyć o czymś więcej będąc dzieckiem? Odkrywanie, radość i aktywność – to właśnie wiosna, na którą wszyscy czekają, czego i Wam życzę. A przy okazji jestem ciekawa, czy ktoś z Was decyduje się może na założenie ogródka?
Sabina Piłat. Nauczycielka klas I – III w warszawskiej szkole podstawowej. Autorka bloga wmojejklasie.blogspot.com. Pracowała także w przedszkolach prowadząc zajęcia przygotowania do nauki czytania i pisania, na rok została lektorem angielskiego w Madrycie, a także dziennikarką w warszawskim wydaniu Gazety Stołecznej. Prywatnie oswaja nowe technologie, maluje kolczyki i jeździ po świecie.
- Projekt „Magiczna Fasola” - 6 lipca 2017
- Drzwi do sali - 23 września 2016
- Dyktando na dużą skalę - 12 maja 2016