Uczniowski webinar z Mistrzami Kodowania w Gimnazjum nr 8 w Sosnowcu

1Wspominając mimo wszystko nie najgorszy rok 2015, Superbelfrzy, Krzysztof Jaworski oraz Marcin Paks cieszyli się, że uczeń powoli przerasta mistrza. Zorganizowali bardzo ciekawe i pionierskie wydarzenie edukacyjne, w którym uczniowie Gimnazjum nr 8 w Sosnowcu, dzięki możliwością i wsparciu programu Mistrzowie Kodowania w dniu 22 grudnia zorganizowali webinarium edukacyjne.

Webinaria stały się narzędziem, które coraz częściej wspiera lub uzupełnia procesy edukacyjne realizowane przez różne instytucje i inicjatywy. Odpowiednio zaplanowane i poprowadzone mogą dostarczać cennych rozwiązań oraz inspiracji uczestnikom tych wirtualnych spotkań. Z tego powodu w okresie od listopada do grudnia 2015 roku, Mistrzowie Kodowania zorganizowali siedem webinariów, w których udział wzięło 254 uczestników.
Tematyka tych wydarzeń była  równie różnorodna, jak grupa uczestników naszego programu. Chętni mogli zapoznać się z podstawami Scratcha, ale też poznać metody związane z planowanie i projektowanie interfejsu aplikacji.

Jako zespół pracujący nad programem ciągle poszukujemy nowych dróg i rozwiązań. Staramy podejmować nowe wyzwania i poszerzać możliwości, jakie drzemią w naszej społeczności. Dlatego wpadliśmy na pomysł, aby ostatni webinar w 2015 roku został poprowadzony przez uczniów.
W naszym programie biorą udział nauczyciele, którzy pracują z uczniami w taki sposób, że są oni gotowi na przygotowanie i przeprowadzenie wirtualnego spotkania.
Do współpracy zaprosiłem Marcina Paksa, którego uczniowie już kilka razy udowodnili, że mają wiedzę i umiejętności, którymi mogą podzielić się z innymi.
Zresztą byli to jedyni uczniowie, którzy na prośbę swojego nauczyciela, wzięli udział w katowickim szkoleniu z Javy. Wtedy dali się  poznać jako otwarci i lubiący się uczyć uczestnicy warsztatów. Z tego też powodu do naszego eksperymentu zaprosiliśmy właśnie ich.

2

Pierwszy tego typu webinar został poprowadzony z Gimnazjum Nr 8 w Zespole Szkół nr 5 w Sosnowcu. Ze strony organizatorów udostępniłem platformę niezbędną do przeprowadzenia spotkania, miałem też kontakt z nauczycielem oraz brałem udział w dwóch próbach, w ramach których szlifowaliśmy obraz i charakter tego wydarzenia. Jednak o tym, jak to wyglądało od strony pracy z uczniami z pewnością najlepiej opowie Marcin. Ze swojej strony mogę tylko dodać, że z pewnością chcemy kontynuować tę inicjatywę, aby angażować uczniów i nauczycieli do działań, które jeszcze bardziej rozszerzają obszar ich uczenia się, sprawczości i doświadczania nowych i wymiernych możliwości i korzyści.

3 Przygotowanie takiego lub podobnego wydarzenia, mimo wszystko o charakterze edukacyjnym zapewnia znaczne emocje i to po dwóch stronach! Uczniowie zadają dziesiątki pytań, na które zwyczajnie się nie da do końca odpowiedzieć, webinar to wydarzenie nieprzewidywalne.
Ja z uczniami zdecydowanie przywykliśmy do pracy projektowej i tak zostały potraktowane przygotowania.
Na początek  kartka i ołówek, a dalej szukanie odpowiedzi na pytania co? gdzie? kiedy? jak? dlaczego?…
Podział ról, stworzenie harmonogramu i hajda, do roboty.
Tak powstała okazjonalna aplikacja  – licznik kalorii dla 12 potraw stołu wigilijnego.
Skupiliśmy się na zmiennych oraz listach i ich zastosowaniu w programie Scratch.
I o ile merytorycznie prace szły bezproblemowo, o tyle troszkę więcej zaangażowania wymagała od nas strona miękka całego przedsięwzięcia.
Jak wszystko powiedzieć, żeby było jasno i powtarzalnie? Tu chłopaki Krzysztof Mizgała, Karol Kołodziejczyk i Konrad Kudlak, stanęli na wysokości zadania!
Jak zostało już napisane przez inicjatora tego wydarzenia – Krzysztofa Jaworskiego, odbyło się kilka prób online, które poza spotkaniami „face to face”, pozwoliły nam na oswojenie się z narzędziem webowym do prowadzenia webinarów oraz całą sytuacją. Do tego stopnia, że zrezygnowaliśmy z całościowej prezentacji na rzecz pracy na podglądzie ekranu, okazało się to strzałem w dziesiątkę.
Wszystko przebiegło zgodnie z oczekiwaniami.
Osobiście, mimo tego, iż nie jestem informatykiem, czerpię radość z zaszczepiania młodzieży takimi incydentami edukacyjnymi na rzecz ich dalszego zaangażowania.
Za to również dziękuję organizatorom!
A po dwakroć zagrzewają pytania uczniów – co będzie dalej, za co teraz się bierzemy… To bezcenne! Gdy dzieci/uczniowie, uczą dzieci/uczniów i dorosłych.


Krzysztof Jaworski – pedagog specjalny, koordynator i trener programu Mistrzowie Kodowania, laureat konkursu Innowacyjny Nauczyciel 2012, członek grupy Superbelfrzy RP

Marcin Paks – nauczyciel  historii, wiedzy o społeczeństwie oraz wychowania do życia w rodzinie w integracyjnym Gimnazjum nr 8 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Sosnowcu. Ekspert Szkoły z klasą 2.0, edukator, felietonista, członek grupy Superbelfrzy RP. Pasjonat mobilnych rozwiązań w edukacji i rozszerzonej rzeczywistości. Twórca aktywnej metody symulacji w sieci – Drama On-line. Współorganizator konferencji dla innowacyjnych nauczycieli Eduzmieniacze. Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji w Katowicach, edukator w zakresie TIK. Popularyzator i tłumacz darmowej platformy edukacyjnej Edmodo. Występował m.in na konferencjach Inspir@cje 2013 i 2014 w Warszawie, 19 Konferencji Miasta w Internecie 2015 w Gdańsku, Nauczanie przez granie 2015 w Warszawie.

 

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.