TIK-owe działania i manipulacje

Nauka przez działanie (learning by dooing) powinna być nieodłącznym elementem pracy każdego nauczyciela.
Warto śledzić to, co w danym momencie jest „na topie”, obserwować zainteresowania uczniów i wykorzystywać zdobytą dzięki temu wiedzę w codziennej praktyce szkolnej.
Stąd też w tym artykule podzielę się kilkoma pomysłami, które bez wątpienia uatrakcyjnią lekcje.

Wirtualne spinnery w akcji

Swojego czasu był wielki boom na zabawy spinnerami. Trend ten trochę osłabł. Zachęcam, jednak do jego ożywienia na lekcjach. Moją propozycją jest wirtualny spinner ze strony Mathis fun. Aby odkryć jego zastosowanie wystarczy wejść na stronę: https://www.mathsisfun.com/data/spinner.php. Następnie w zakładce Choices wybrać interesującą Nas opcję ( odpowiedzi do pytań stawianych uczniom na języku angielskim, cyfry od 1-10, Direction- kierunki świata, alfabet). Tego rodzaju pomoc doskonale sprawdza się przy nauce kodowania, grze w państwa miasta, wymyślaniu nazw, terminów na daną literę, nauce orientacji w kierunkach świata. Więcej wirtualnych spinnerów znajdziecie na moim blogu Digitalni i kreatywni: https://digitalniikreatywni.blogspot.com

QR kody a może by tak wykorzystać kody kreskowe…

W ostatnim czasie w edukacji dużą popularnością cieszą się QR kody. Sam wykorzystuję je na wielu lekcjach. Nie mniej jednak szukam też ciągle nowinek. Jedną z nich mogą być dobrze znane ze sklepów kody kreskowe. Przygotowanie za ich pomocą zagadek dla dzieci, działań matematycznych i wielu innych pomocy, które zależą od naszej kreatywności.

Ich przygotowanie jest bardzo proste. Wystarczy wykonać kilka kroków:

  1. Wchodzimy na stronę: https://www.barcode-generator.de/V2/pl/index.jsp
  2. W oknie wartości i właściwości kasujemy kody i wpisujemy własne pomysły, a następnie odznaczamy tekst
  3. Wybieramy przycisk tworzenie kodu kreskowego
  4. Do działania z uczniami potrzebujemy skanera kodów kreskowych i QR kodów, który można ściągnąć ze sklepu gogle play

Manipulacje na wirtualnej tablicy glencoe

Na koniec chciałbym pokazać zastosowanie jednej z wirtualnych tablic, którą można odnaleźć na stronie:

http://www.glencoe.com/sites/common_assets/mathematics/ebook_assets/vmf/VMF-Interface.html

Znajdują się na niej narzędzia do pisania, rysowania, linijka, stoper, timer. To jednak nie koniec jej możliwości. W zakładce Backgrounds znajdziecie, bowiem: gotowe szablony do gier na języku angielskim, ilustracje, które są niezwykle przydatne we wprowadzaniu tabliczki mnożenia i innych działaniach w edukacji wczesnoszkolnej, szablony osi liczbowych. Wszystko to można wydrukować i mieć gotowy materiał do pracy na zajęciach. Ale to nadal nie wszystko… Zajrzyjcie do zakładki Manipulatives. Są w niej figury geometryczne, z których można układać sekwencje, bloczki, kalendarz, waga i kilka innych narzędzi, które przydadzą się w codziennej pracy z uczniami. Zaletą tej pomocy jest to, że możemy wybrać interesującą Nas klasę (począwszy od przedszkola a na klasie ósmej skończywszy)

 

Autor: Bartosz Chyś- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, oligofrenopedagog, terapeuta w Szkole Podstawowej nr 1 im. bł. Edmunda Bojanowskiego w Luboniu, XXXVII Liceum Ogólokształcącym z Oddziałami Terapeutycznymi im. Jana Pawła II w Poznaniu, pomysłodawca Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni, autor bloga Digitalni i kreatywni

 

 

 

 

 

 

Bartosz Chyś
Podoba się? Podziel się z innymi.

W odpowiedzi na “TIK-owe działania i manipulacje”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment dwa is processed.