Uczeń-nauczyciel projektantami – moc kreatywności w projektach szkolnych

Laboratoria Przyszłości zawitały na dobre w polskich szkołach (co prawda póki co tylko w podstawowych), a wraz z nimi akcesoria do drukowania przestrzennego, czyli 3D. Wśród nich są te duże – czyli drukarki 3D, oraz te mniejsze – miniaturowe ręczne drukarki trójwymiarowe, czyli długopisy 3D. Tak jedne, jak i drugie świetnie nadają się do wykorzystania przy projektach edukacyjnych, jakie tworzymy wspólnie z uczniami.

Druk 3d nie taki straszny jak o nim mówią…

Laboratoria Przyszłości zawitały na dobre w polskich szkołach (co prawda póki co tylko w podstawowych), a wraz z nimi akcesoria do drukowania przestrzennego, czyli 3D. Wśród nich są te duże – czyli drukarki 3D, oraz te mniejsze – miniaturowe ręczne drukarki trójwymiarowe, czyli długopisy 3D. Tak jedne, jak i drugie świetnie nadają się do wykorzystania przy projektach edukacyjnych, jakie tworzymy wspólnie z uczniami.

Wielu nauczycieli jeszcze obawia się korzystać z tych zasobów – bo może zepsuję? bo to trudne… bo po co? Dlatego jeśli decydujemy się na ich wykorzystanie, warto nasz projekt nazwać innowacją i zgłosić go dyrekcji szkoły. Pamiętajmy przy tym, czym innowacja jest. Są to działania, które w danej placówce nie były dotąd podejmowane, a przyczyniające się do podniesienia jakości nauczania i wychowania. Czy drukowanie 3D podnosi ową jakość? Bezwzględnie. Taka innowacyjna działalność powoduje u uczniów miłe zaskoczenie, pobudza do kreatywności, stanowi ciekawą zabawę, a przez to w sposób przyjemny jest nauką w działaniu. Gdy jest to projekt grupowy, zmusza ucznia do krytycznego myślenia, komunikowania się z innymi członkami grupy i wypracowania wspólnie ustalonego wyniku. Kształcimy więc w uczniach kompetencje przyszłości.

W jaki sposób można połączyć druk 3D z naszym przedmiotem. Myślę, że z każdym można to zrobić, ja pokażę na przykładzie mojego przedmiotu, czyli historii.

Długopisy 3D świetnie podsumowują dany dział materiału. Moje klasy 5 tworzyły obrazki greckie, gdy utrwalaliśmy wiedzę o starożytnej Grecji. Natomiast uczniowie klas 8 obrazki związane z wydarzeniami II wojny światowej. Tak jedne, jak i drugie uczniowie wykonywali na podstawie zalaminowanych szablonów ściągniętych przeze mnie z Internetu oraz stworzonych w Canvie.

Projekt ten nazwałam „Wydrukowaną historią”. Jego kolejny etap będzie już w całości należał do uczniów. Tym razem jako element projektów „Jak się żyło w średniowieczu?” (klasy 5) – uczniowie będą tworzyć własne postaci w odpowiadających epoce strojach (wieś, miasto i zamek) oraz „Jak się żyło w PRL-u” (klasy 8) – uczniowie będą budować makietę kolejki sklepowej.

Kolejny projekt związany już z drukiem w drukarce 3D, napisany wspólnie z nauczycielem informatyki – to „Historia w 3D”. Jego głównym celem jest zachęcenie uczniów do korzystania z możliwości drukarek 3D oraz programów do projektowania przestrzennego. Uczniowskie prace, wykonane w domu, muszą być związane z historią, jej odcinkiem wybranym przez ucznia, wraz z krótkim uzasadnieniem w postaci slajdu prezentacji. Po zweryfikowaniu samodzielności ich wykonania, są drukowane na szkolnych drukarkach 3D. Na tą chwilę mam gotowe już trzy projekty (dwa czołgi i samolot), w przygotowaniu jest kolejny (Partenon). Drugim etapem projektu jest ogłoszony konkurs dla uczniów – „Zaprojektuj gdański zabytek”.

Ponieważ oba projekty drukujące zapisaliśmy jako innowacje szkolne, gotowe modele zostaną pokazane społeczności uczniowskiej w formie wystawy oraz relacji fotograficznej na stronie szkoły i szkolnym profilu Facebooka, a sama innowacja zostanie poddana ewaluacji.

Serdecznie zachęcam do zabawy drukiem 3D, przełamania własnych ograniczeń i strachu przed nieznanym. Warto pytać innych, szukać inspiracji w nauczycielskich grupach wsparcia na Facebooku, i działać.

 

Link do mojego bloga: https://przystanekhistoria.blogspot.com/

Link do fanpage na Facebooku: https://www.facebook.com/KreatywnieNaHistorii

 

Budowanie przestrzeni grywalizacyjnych dla uczniów

 

Grywalizacja to przeniesienie mechanizmów gier(zdobywanie punktów, wykonywanie kolejnych misji z zadaniami, otrzymywanie oznak, wyzwania czasowe) na zajęcia. Stanowi ona element motywacji i aktywizacji. Wymaga ona jednak przygotowania i pomysłu. Można ją przeprowadzić zarówno w sali klasowej, jak również w innych przestrzeniach. Będąc nauczycielem i wicedyrektorem w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 6 w Gdańsku wspólnie z Dyrekcją staramy się budować przestrzenie przyjazne do pracy projektowej (w tym także projektów opartych na mechanizmach grywalizacji). Od września 2022 r. funkcjonuje u Nas Klockolandia, a więc miejsce w którym nasi uczniowie budują konstrukcje-makiety lektur, wydarzeń historycznych, kręcą filmiki poklatkowe. W naszej szkole wykorzystujemy również tablety, okulary VR, drukarki 3D, do których przygotowujemy różne wyzwania dla uczniów. Mamy również profesjonalne studio nagraniowo-montażowe, w którym praca przebiega wieletapowo: uczniowie wymyślają scenariusze, następnie nagrywają poszczególne sceny, aby móc później je montować w programach, takich jak: Canva czy Inshot. Ciekawym miejscem do działań grywalizacyjnych jest także sala kuchenna oraz maszynownia, w których uczniowie nie tylko wykazują się kreatywnością, ale też mają szansę na nabycie umiejętności przydatnych w codziennym życiu. 

W szkole, w której pracuję łączymy to, co cyfrowe z tym co analogowe. Na korytarzach dzieci mogą wziąć udział w wyzwaniach z grami offline(wyklejane szachy, chłopek)oraz online(magiczny dywan z grami dydaktycznymi). 

Do działań grywalizacyjnych wykorzystujemy również przestrzeń auli szkolnej, w której rozgrywane są turnieje i konkursy. 

Świetnym miejscem do przeprowadzania grywalizacji jest także przestrzeń dzielnicy, miasta. Doskonałym pomysłem jest przygotowanie ulotki z wyzwaniami w formie Questingu lub mobilnej gry terenowej z wykorzystaniem Genially i generatorów interaktywnych zadań. 

Jeśli chcecie Państwo podpatrzeć realizowane przez nas projekty zapraszam na fanpage Sympatycy Szkoły Podstawowej nr 6 w Gdańsku lub też na mojego bloga. 

Linki do narzędzi grywalizacyjnych:

https://ahaslides.com/

https://interacty.me/pl?fbclid=IwAR2jdrt2fXbz3KrUKI0XPHIwwYFAiQawEDntP2yTk_6LzMhcTsC8W9lSod4

Link do bloga:

http://digitalniikreatywni.blogspot.com/

Agnieszka Spigarska-Linde – Nauczycielka historii w ZSP nr 5.  Edukatorka i trenerka. Dyrektorka Centrum Edukacji i Rozwoju Progresownia.  Współpracuje z Uniwersytetem Gdańskim w zakresie prowadzenia praktyk studentów II roku Wydziału Historii. MIEE w roku szkolnym 2021/2022. Wpisana na prestiżową listę 100 SPRUC za szczególny wkład w podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli za rok 2022. Członkini grupy SUPERBELFRZY RP Prowadzi bloga „Przystanek Historia” oraz jego fanpage

 

Bartoś Chyś  – Zastępca dyrektora szkoły. Z wykształcenia nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, oligofrenopedagog. Wykładowca na uczelni, pasjonat nowych technologii i metod aktywizujących w nauczaniu. Pomysłodawca bloga Digitalni i kreatywni oraz grupy: Digitalni i kreatywni-nauczyciele z pasją,  finalista konkursu Nauczyciel Roku, członek grupy Superbelfrzy RP. Trzykrotny laureat listy 100 SPRUC oraz plebiscytu Gdańsk Miasto Przedsiebiorczych 2020 w kategorii Edukacja.

Bartosz Chyś
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.