Wśród dzieci ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną, czy niepełnosprawnościami sprzężonymi jest wielu entuzjastów nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej, na wielorakich poziomach sprawności. Warto naszym zdaniem to wykorzystać w celach edukacyjnych i terapeutycznych, bo gotowe aplikacje edukacyjne i terapeutyczne wbrew opinii wielu pedagogów, są – według nas – nieocenioną pomocą w usprawnianiu wielu zaburzeń.
Ostatnio zapoznałyśmy się z wersją próbną aplikacji „Sówka”, która została zaprogramowana z myślą właśnie o takich dzieciach. Po przetestowaniu aplikacji nasunęło nam się kilka spostrzeżeń, które być może ułatwią dalszy proces tworzenia Sówki.
Aplikacja jest jak najbardziej godna polecenia. Zamieszczona w niej grafika swoją kolorystyką, ale i prostotą zachęca ucznia do pracy, nie wywołuje zaburzeń sensorycznych.
Szczególnie ważne jest to u uczniów z autyzmem, u których zbyt duża liczba bodźców wywołuje niepożądane reakcje i niechęć do pracy z ćwiczeniem. W tym przypadku minimalizm graficzny jak najbardziej na plus.
Na pewno, aplikacja ta sprawdzi się w pracy z dziećmi, które nie mówią, bądź mają problemy z komunikacją, mają zaburzenia słuchu, gdyż uzupełnieniem obrazu jest także napis.
Dodatkowym walorem edukacyjnym byłby również głos, który wspomógł by proces odbioru bodźców słuchowych w naukę mówienia poprzez powtarzanie przez dziecko usłyszanego słowa.
Ponadto aplikację możemy wykorzystać do utrwalania słownictwa, usprawniania mowy i zaburzeń sensorycznych.
Percepcję wzrokową uczniowie mogą ćwiczyć poprzez układanie sekwencji i szeregów obrazkowych. Zgodnie z metodą behawioralną uwzględniono w aplikacji nagrodę za prawidłowo wykonane zadanie, w postaci ulubionego obrazka, chociaż naszym zdaniem można by go wzbogacić np. o doznanie słuchowe związane z wybraną nagrodą (np. szum morza, świergot ptaków).
Walorem dodatkowym aplikacji, według nas, jest podział treści i zdań na dwie części:
– dział, w którym uczniowie się uczą, poznają nowe treści, usprawniają zaburzenia;
– dział z grami, które wykorzystując wcześniej poznane treści wprowadzają ucznia w świat zabawy z interaktywnymi przedmiotami.
Wykorzystałyśmy tę aplikację na zajęciach rewalidacyjnych, zajęciach świetlicowych, ale także podczas funkcjonowania osobistego.
Warto również zaznajomić z nią rodziców, którzy mogliby motywować swoje dziecko do pracy z Sówką w domu.
Z niecierpliwością czekamy na dalsze propozycje i rozbudowę ćwiczeń i zabaw w aplikacji „Sówka”. Gratulujemy pomysłu i świetnie wykonanej pracy.
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki w ZSS w Kowanówku.
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
- Kalendarz uważności i życzliwości - 24 listopada 2025
- Tarcza empatycznej edukacji - 5 października 2025
- Darmowe materiały na początek roku szkolnego – wyprawka wartości, skrzydła dzieci i kodeksy klasowe - 30 sierpnia 2025

