Sówka z pomocą uczniom z dysfunkcjami

nagłówek Wśród dzieci ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną, czy niepełnosprawnościami sprzężonymi jest wielu entuzjastów nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej, na wielorakich poziomach sprawności. Warto naszym zdaniem to wykorzystać w celach edukacyjnych i terapeutycznych, bo gotowe aplikacje edukacyjne i terapeutyczne wbrew opinii wielu pedagogów, są – według nas – nieocenioną pomocą w usprawnianiu wielu zaburzeń.

Ostatnio zapoznałyśmy się z wersją próbną aplikacji „Sówka”, która została zaprogramowana z myślą właśnie o takich dzieciach.  Po przetestowaniu aplikacji nasunęło nam się kilka spostrzeżeń, które być może ułatwią dalszy proces tworzenia Sówki.

Aplikacja jest jak najbardziej godna polecenia. Zamieszczona w niej grafika swoją kolorystyką, ale i prostotą zachęca ucznia do pracy, nie wywołuje zaburzeń sensorycznych.
Szczególnie ważne jest to u uczniów z autyzmem, u których zbyt duża liczba bodźców wywołuje niepożądane reakcje i niechęć do pracy z ćwiczeniem. W tym przypadku minimalizm graficzny jak najbardziej na plus.
Na pewno, aplikacja ta sprawdzi się w pracy z dziećmi, które nie mówią, bądź mają problemy z komunikacją, mają zaburzenia słuchu, gdyż uzupełnieniem obrazu jest także napis.
Dodatkowym walorem edukacyjnym byłby również głos, który wspomógł by proces odbioru bodźców słuchowych  w  naukę mówienia poprzez powtarzanie przez dziecko usłyszanego słowa.
Ponadto aplikację możemy wykorzystać do utrwalania słownictwa, usprawniania mowy i zaburzeń sensorycznych.
Percepcję wzrokową uczniowie mogą ćwiczyć poprzez układanie sekwencji i szeregów obrazkowych.  Zgodnie z metodą behawioralną uwzględniono w aplikacji nagrodę za prawidłowo wykonane zadanie, w postaci ulubionego obrazka, chociaż naszym zdaniem można by go wzbogacić np. o doznanie słuchowe związane  z wybraną  nagrodą (np. szum morza, świergot ptaków).

Walorem dodatkowym aplikacji, według nas, jest podział treści i zdań na dwie części:
– dział, w którym uczniowie się uczą, poznają nowe treści, usprawniają zaburzenia;
– dział z grami, które wykorzystując wcześniej poznane treści wprowadzają ucznia w świat zabawy z interaktywnymi przedmiotami.

Wykorzystałyśmy tę aplikację na zajęciach rewalidacyjnych, zajęciach świetlicowych, ale także podczas funkcjonowania osobistego.
Warto również zaznajomić z nią rodziców, którzy  mogliby motywować swoje dziecko do pracy z Sówką w domu.

Z niecierpliwością czekamy na dalsze propozycje i rozbudowę ćwiczeń i zabaw w aplikacji „Sówka”.  Gratulujemy pomysłu i świetnie wykonanej pracy.

Screenshot_2016-04-01-16-51-25

Screenshot_2016-04-01-16-51-13


Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki w ZSS w Kowanówku.

Zyta Czechowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.