O platformie Quizlet pisałam już kiedyś 😉 Ale zawsze warto wracać do dobrych narzędzi.
Cały czas wykorzystuję ją w swojej pracy, tworzę klasy i uczniowie pracują w jej obrębie, opracowując zestawy na lekcji lub w ramach dodatkowych aktywności. Dzięki temu tworzą swoją bazę danych oraz uczą się odpowiedzialności, ponieważ na podstawie ich zestawów mamy kartkówki, sprawdziany, zestawy ćwiczeniowe.
Quizlet w wersji bezpłatnej to całkiem pokaźny kombajn – oprócz standardowych fiszek zawiera aktywności wspierające naukę pisania, czytania i mówienia zapewniając przy tym element rozrywki, a to uczniowie lubią przecież najbardziej.
Dodatkowo każdy może sprawdzić swoją wiedzę klikając w jeden przycisk i generując nowy test z danego zestawu. Jednak w ostatnim czasie pojawiła się nowa opcja, moim zdaniem będąca bardzo poważną konkurencją dla cieszącego się popularnością Kahoot’a i Quizizz’a. Są to rozgrywki drużynowe w czasie rzeczywistym!
Prawdziwy hit!
Oczywiście, gdy tylko zobaczyłam taką opcję na stronie głównej platformy postanowiłam przetestować w najlepszych możliwych warunkach, czyli z uczniami w klasie.
Przeczytałam opis na stronie, mniej więcej wiedziałam, na czym ta zabawa polega, jednak cały czas nie potrafiłam sobie tego wyobrazić. Jednak od czego ma się przy sobie mądre uczennice z drugiej klasy gimnazjum 😉 Przy pierwszym rozdaniu raczej błądziłyśmy, próbowałyśmy wyczaić o co chodzi, co komu pojawia się na monitorze i dlaczego każdy ma co innego, pomimo że należy do tej samej grupy tygrysów lub rekinów. Dziewczyny jednak szybko zorientowały się o co chodzi i kolejne rozgrywki były już bardziej świadome.
No więc, o co chodzi?
O zabawę, o emocje, o uśmiech na twarzach, o pozytywną atmosferę, o wzrost motywacji, o współpracę, o odpowiedzialność, o utrwalanie wiadomości. A to wszystko razem wzięte oferuje nam nowa opcja Quizlet’a przyczyniając się do zwiększonej ochoty na trening słówek w każdej fazie lekcji.
Ale od początku. Aby móc korzystać z tej opcji uczniowie nie muszą mieć swoich kont na platformie tak, jak to jest wymagane, jeśli korzystamy z opcji głównych Quizlet’a.
Nauczyciel natomiast musi mieć swoje konto i musi być zalogowany. Wyszukuje odpowiedni zestaw z publicznej bazy setów lub z własnej, czy też klasowej kolekcji i uruchamia machinę wciskając magiczny przycisk Live, znajdujący się w prawym górnym rogu paska aktywności. W kolejnym kroku wybiera opcję po prawej stronie ekranu Create Game.
W ten sposób generuje sześcioznakowy kod, który podaje uczniom razem z adresem strony, na którą mają wejść: www.quizlet.live. W tych rozgrywkach drużynowych musi być przynajmniej 6 graczy; a zestaw musi liczyć minimum 12 elementów, przy czym nie mogą one zawierać tych samych treści (powtarzające się elementy zostaną wykluczone z gry).
Program sam automatycznie dzieli uczniów według własnego uznania na grupy 3-4 osobowe przyznając im nazwę określonych gatunków zwierząt.
Możecie sobie wyobrazić, jakie zdziwienie pojawiło się na twarzy uczniów w momencie gdy nagle na ich monitorze pojawiła się wielka żaba, biały tygrys, rekin czy też kameleon!
Emocje już na samym początku sięgały zenitu, a co dopiero przy dalszej części rozgrywki. Kolejny etap to główna rozgrywka. Każdy uczestnik grupy na swoim monitorze widzi pytanie, które pojawia się na środku ekranu na górze lub obrazek, który obecnie pojawia się w lewym górnym rogu ekranu. Poniżej znajduje się opcje wyboru dla uczestnika (kolumna YOU) oraz imiona pozostałych członków z białymi niewypełnionymi polami w postaci kolumny.
Punkt zdobywa cała grupa, jeśli właściwy członek grupy, przy którym wyświetli się prawidłowa odpowiedź zaznaczy dobrze. Wówczas dany biały prostokąt staje się zielony i widać prawidłową odpowiedź. W przeciwnym razie cała grupa dostaje zero punktów, co gorsza cały progres zostaje zresetowany do zera. Wygrywa drużyna, której uda się zaznaczyć 12 poprawnych odpowiedzi pod rząd.
W związku z tym, jak widzicie, o powodzeniu grupy decydują wszyscy i trzeba bardzo uważać, aby przez przypadek za szybko nie nacisnąć błędnej odpowiedzi.
Ja testowałam akurat w sali informatycznej, dlatego uczennice siedziały w różnych miejscach, oddalone od siebie – był pozytywny gwar, emocje, komunikowanie się, dopytywanie, ostrzeganie. To samo działo się na warsztatach dla nauczycieli, którzy równie entuzjastycznie zareagowali na opcję LIVE Quizlet’a i sami siebie szybko odnajdywali ciągle wspierając się w wyborze prawidłowych odpowiedzi. W przypadku gdy uczniowie mają możliwość korzystania z własnych urządzeń – mogą połączyć się w grupy i siedzieć blisko siebie.
Podczas rozgrywek nauczyciel na swoim monitorze obserwuje postęp i punktację.
Po skończonej aktywności mamy możliwości przeanalizowania gry, sprawdzenia które pytania były bezbłędne, a które były mylone z innymi odpowiedziami – opcje what we know i what we have learned. I oczywiście można, a nawet po pierwszym razie nie ma innej opcji, tylko trzeba zagrać jeszcze raz.
Spróbujcie! Gwarantuję, że ta aktywność na stałe zagości na Waszych lekcjach! Podzielcie się również swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami!
Marta Florkiewicz-Borkowska – nauczycielka języka niemieckiego i zajęć technicznych w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, trenerka edukacyjna, ekspertka w Centrum Edukacji Obywatelskiej, edukatorka w zakresie nowoczesnych rozwiązań w edukacji, autorka artykułów dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji, prelegentka na konferencjach edukacyjnych. m.in. Inspir@cje oraz IT w edukacji, Zlotach Innowacyjnych Nauczycieli i Dyrektorów w Ustroniu oraz Spotkaniach Metodycznych w Wodzisławiu Śląskim, współorganizatorka i współprowadząca cykl webinarów Superbelfrzy Nocą, absolwentka arteterapii, uczestniczka warsztatów doskonalących i programu Futur Classroom Lab w Brukseli, należy do społeczności Superbelfrzy RP, prelegentka na konferencji TEDxRawaRiver w Katowicach. Fanka nauki metodą projektu, uczenia przez nauczanie oraz nowoczesnych technologii. Propagatorka wykorzystywania gier planszowych i zabaw aktywizujących w edukacji. Prowadzi dwa blogi: deutschfun z języka niemieckiego oraz handmade z zajęć technicznych.
- SZAFKA wirtualna prawdę o Tobie powie - 1 września 2021
- Co to znaczy dobra szkoła? Relacja z kongresu „Zmiana Edukacji” - 11 maja 2021
- Kongres „ZMIANA EDUKACJI”, czyli zmieniacze edukacji biorą sprawy w swoje ręce. - 1 kwietnia 2021
3 odpowiedzi na “Quizlet Live, czyli drużynowe rozgrywki online”
Moi oszaleli kompletnie na punkcie Live’a, piątoklasiści ubłagali mnie dzisiaj, żebym im punkt o 19.00 wysłała kod i będą grać w domu. Strach się bać 🙂 A ja to sprytnie wykorzystam i coś im dołożę do zestawu, niech mają niespodziankę 😉
Rewelacja 🙂 Świetny pomysł na powtórkę!
Dzisiaj przytargałam do klasy router i nareszcie wypróbowałam ten wariant live!
Router, bo zależało mi na tym, żeby żaden uczeń nie czuł się wyeliminowany z gry przez to, że nie ma dość netu we własnym telefonie. Na szkolne łącza nie ma co liczyć.
I udało się.
Rozegraliśmy jedną rundę na próbę, wszyscy szybko chwycili, o co chodzi. „Jeszcze raz!!!” Ok, jasne, po zmiksowaniu grup 🙂 Podobało mi się, że uczniowie sami podjęli decyzję o nieprzesiadaniu się – owszem, komunikowali się w jakimś stopniu mimo tego, ale wielu próbowało ogarnąć sprawę samodzielnie 🙂 Zgodziłam się na trzeci raz w specjalnych warunkach. Na prawdziwą wygraną, z punktami, ale pod warunkiem ciszy w sali. WOW! Cisza taka, że elektrony szalały! 😀 Chcą jeszcze :))) Polecam!!!