Moodle to nie rodzaj makaronu

Gdy powiedziałam dzieciom, że będziemy pracować na Moodle, jeden uczeń zajęty czymś zupełnie innym podniósł głowę znad ławki i zapytał – „ Mudle to jak makaron taki, nudle? Nie pozostało mi nic innego jak zacząć realizację projektu i pokazać moim uczniom, że to jednak nie makaron.

Sama poznałam platformę Moodle jako uczestniczka wielu kursów online, obsługa wydawała się prosta, więc po rozmowie z panią Ewą Górnicką, która stworzyła dla uczniów kurs na temat ortografii, zdecydowałam się dołączyć do kursu. Miała to być krótka przygoda na potrzeby projektu Szkoła 2.0, w którym uczestniczą nasze szkoły, w istocie jest to poważny kurs z elementami rywalizacji.

Projekt „Ortografia w chmurach” trwa od września 2012 roku. Klasa II c, której jestem wychowawczynią została zaproszona do współpracy  przez klasę II a z SP nr 8 z Opola. Wychowawczyni tej klasy, pani Ewa Górnicka, stworzyła dla dzieci kurs  pt. Spotkania z Pyzą. Kurs podzielony został na moduły miesięczne, zadania są powiązane z tematyką realizowaną podczas regularnych zajęć w klasie. Poszukiwałyśmy takich ćwiczeń, które motywowałyby naszych uczniów do wysiłku, a także by rozwijały ich zdolności twórcze. Najlepszym sposobem na spełnienie tego wymagania jest uczenie przez zabawę, czyli wzbogacanie procesu nauczania ortografii przez stosowanie różnych ciekawych rozrywek umysłowych, gier  i zadań, włączenie w naukę  narzędzi TIK.

Celem projektu jest:

  1. rozbudzenie zainteresowań ortograficznych,
  2. poszerzenie wiedzy zdobytej na lekcjach,
  3. doskonalenie umiejętności poprawnej pisowni,
  4. rozwijanie umiejętności analizowania trudności ortograficznych,
  5. kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, pobudzanie ciekawości poznawczych,
  6. mobilizowanie do wykorzystania posiadanych wiadomości w celu pokonywania trudności ortograficznych,
  7. zapoznanie z możliwością wykorzystania komputera w rozwijani  umiejętności ortograficznych.

Gry wykorzystywane podczas kursu „Spotkania z Pyzą” tworzyłyśmy wspólnie.
Wykorzystujemy darmowe narzędzia internetowe: classtools.net, zondle.com, learningapps.com, hotpotatoes, contentgenerator.net.

Uczniowie w każdym miesiącu mieli do wykonania podobne zadania – zagrać w gry edukacyjne przydzielone przez nas, a na koniec modułu dodać zadanie, które podsumowywało umiejętności ortograficzne doskonalone w danym module z wykorzystaniem narzędzia TIK.

Wreszcie w klasie pisaliśmy tradycyjne dyktando sprawdzające opanowanie danej umiejętności ortograficznej.

Uczniowie poznali sposoby tworzenia chmurki wyrazowej w aplikacji wordle, mozaiki wyrazowej w programie imagechef, gier na zondle, puzzli w jigsaw planet, zdania nagrywali w aplikacji vocaroo.

Moi drugoklasiści z ochotą przystąpili do działań. Z pomocą rodziców zarejestrowali się do kursu, podali mi swoje loginy i hasła, żebyśmy mogli również pracować na platformie w szkole. Praca na platformie Moodle nie była obowiązkowa, wszystko zależało od woli rodziców i chęci uczniów.
Część zadań można było wykonać na zajęciach dodatkowych, które organizowałam po lekcjach w poniedziałki w pracowni komputerowej naszej szkoły. Zawsze był tłumek chętnych dzieci, by niekiedy kolejny raz zagrać w grę zamieszczoną przez nas na platformie, albo wykonać zadanie.

Okazało się, że prawie wszyscy uczniowie aktywnie pracowali na platformie, za co otrzymywali dodatkowe punkty i oceny. Z przyjemnością oglądaliśmy chmurki wyrazowe zamieszczone przez naszych kolegów z Opola, a z naszych chmurek wyrazowych po wydrukowaniu powstała piękna wystawa. Uczniowie postanowili również z własnej inicjatywy zrobić chmurki wyrazowe, które w taki sposób będą ich przedstawiać. Galeria znajduje się na stronie naszej klasy:
http://myclass2c.jimdo.com/wrzesie%C5%84/

 Wrzesień – po wakacjach w szkole

W tym module uczniowie zapoznawali się z możliwościami platformy, forum, wpisywali swoje pozdrowienia, odpowiadali na pozdrowienia kolegów i koleżanek. To był tez czas na poznanie partnerów ze szkoły w Opolu, zdobycie informacji o mieście naszych nowych kolegów. Grali też w gry ortograficzne utrwalające umiejętność pisowni nazw własnych wielka literą.
Zadaniem uczniów było stworzenie chmurki wyrazowej z 10 wyrazów zapisanych wielką literą – wykorzystano narzędzie TIK – wordle.net. Zadanie nie sprawiło uczniom żadnych kłopotów, z łatwością dobierali krój czcionki, zmieniali układ wyrazów. Podczas tej „zabawy” musieli pamiętać o bezbłędnej pisowni.

Bez tytułu

 Październik – tajemniczych znaków świat

Moduł dotyczył materiału ortograficznego z zakresu pisowni wyrazów z „ó” wymiennym. Uczniowie poznali zasadę ortograficzną, wykonali przygotowane ćwiczenia – gry edukacyjne, a następnie przygotowali wg instrukcji chmurkę wyrazową – wordmosaic.
Tym razem musieli zapisać obrazek w formacie gif lub jpg i zamieścić go na platformie kursu jako zadanie. Niektórym uczniom musiałam pomagać. Pierwszą mozaikę z wyrazów wykonaliśmy na zajęciach dodatkowych po lekcjach, kolejne mozaiki na różne tematy dostawałam mailem od dzieci, które samodzielnie bawiły się tym narzędziem w domu.

ó

 Listopad – z Pyzą sprawdzamy, czy jesień spotkamy

Cały moduł dotyczył zmian w przyrodzie jesienią. Uczniowie wcześniej odbyli wycieczki po okolicy, przygotowali zdjęcia ogródków działkowych i opowiadali o pracach w ogrodzie późną jesienią. Przyszedł czas na zabawy ortograficzne z trudnością ortograficzną dotyczącą pisowni wyrazów z „ó” niewymiennym. Zgromadzono zestaw ortogramów, które występowały w grach dydaktycznych na platformie Moodle w tym module.
Zadaniem uczniów było nagranie jednego zdania do wirtualnego dyktanda, w którym wystąpi wybrana trudność ortograficzna. Do tego celu wykorzystaliśmy narzędzie internetowe vocaroo.

Zadanie bardzo się dzieciom podobało. Nie miały kłopotów z ułożeniem zdania, chętnie nagrywali swój głos, dokonywali poprawek, a link nagrania przesyłali jako wykonane zadanie na platformę Moodle. Zdania odsłuchiwane w klasie posłużyły nam do napisania dyktanda. Każdy uważnie nasłuchiwał, czy do dyktanda wykorzystam jego zdanie, a zabawa w odgadywanie czyj to głos – była ekscytująca.
http://vocaroo.com/i/s0yiiqhMtLPb
http://vocaroo.com/i/s1C5xmWPDp8x
Dodatkowe zabawy dotyczyły zwyczajów andrzejkowych, uczniowie z ochotą grali we wszystkie gry, które dla nich przygotowałyśmy.

Grudzień – do Ort@ndii z Pyzą wędrujemy, kolejny sekret poznajemy

Grudzień, to krótki miesiąc nauki szkolnej. Zaplanowano dla dzieci zadania i gry związane z pisownią wyrazów z  „rz” po spółgłoskach. Dodatkowo mogły wykonać zadania o świętach Bożego Narodzenia.
Na podsumowanie należało wykonać puzzle z samodzielnie narysowanego obrazka w programie Paint lub TuxPaint. Na obrazku należało narysować jak najwięcej przedmiotów, w nazwach których występuje „rz” po spółgłosce.
Dzieci tworzyły puzzle w programie jigsawplanet.com, a link zamieszczały jako wykonane zadanie na platformie Moodle w module grudniowym.
Uczniowie bardzo chętnie sięgali do tego narzędzia, łatwość tworzenia puzzli spowodowała, że przygotowują puzzle na różne okazje, często z własnej inicjatywy. Wirtualnie spotkaliśmy się podczas naszych klasowych Wigilii, by złożyć sobie życzenia i zaśpiewać kolędę. Do tego celu wykorzystałyśmy Google Hangout. Było to niezapomniane przeżycie dla naszych uczniów, którzy mogli się zobaczyć i pozdrowić.
http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=105c491f23a6
http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3fc5f0c5d2d1

pu

 Styczeń – podpatrzone w zimie

W tym miesiącu nie zaplanowano dla dzieci żadnych zadań do wykonania. W kalendarzu szkolnym mieliśmy ferie zimowe, zwykle w różnych terminach, podsumowanie pracy za pierwszy semestr nauki.
Ogrom dodatkowych zajęć zmusił nas do zrobienia krótkiej przerwy w kursie Moodle. Bardzo się cieszyłyśmy, bo dzieci często pytały, co pojawi się w kolejnym module i kiedy zostanie odkryty. To był nasz wspólny sukces. Na prośbę dzieci dodałyśmy nowe zasoby na temat pisowni wyrazów z „rz” w nazwach zawodów.  Chętne osoby mogły dodać samodzielnie wykonaną mozaikę.
rz zawody

 Luty – spotkanie walentynkowe

Uczniowie mieli wykonać zadania dotyczące pisowni wyrazów z „h”. Zadania przygotowano z wykorzystaniem narzędzia learningapps.
Powtórzyłyśmy zadanie dla uczniów. W wordle.net  wykonali chmury wyrazowe i linki przesłali na platformę. Wszystkie czynności wykonali samodzielnie, co nas niezwykle ucieszyło.

moni

 Marzec – nadchodzi Wielkanoc

Tematyka wielkanocna wystąpiła we wszystkich zadaniach i grach przygotowanych dla dzieci. Przy okazji nauki ortografii, pisania życzeń uczniowie zapoznali się z tradycjami i zwyczajami, które celebrujemy w Polsce.
Zadania przygotowano wykorzystując zondle.com oraz narzędzia, które oferuje Moodle.
Opracowywano materiał ortograficzny mieszany, słownictwo związane było z tematyką Wielkanocy. Ponownie powtórzyłyśmy zadanie dla uczniów. Z samodzielnie wykonanego obrazka przedstawiającego wielkanocny stół należało zrobić puzzle i link przesłać jako zadanie na platformę Moodle.
Żadne dziecko nie poprosiło o pomoc, wcześniej miały możliwość zapoznania się z narzędziem jigsawplanet, chętnie z niego korzystają przygotowując materiały na zajęcia.
Ilustracje powstały w programie Paint, TuxPaint, bądź były narysowane w tradycyjny sposób.
http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2400c7d741c7
roza wielk puzzel

 Kwiecień – to już wiosna!

Moduł został poświęcony zadaniom związanym z tematyką wiosenną, wiosennymi pracami w ogródku. Do ćwiczeń ortograficznych dodałyśmy elementy zadań gramatycznych- rozpoznawanie rzeczowników.
Wykorzystałyśmy też grę, którą samodzielnie wykonała uczennica z klasy II c Monika, korzystając z aplikacji zondle.com. Okazało się, że wielu uczniów aktywnie włączyło się do budowania kursu i chętnie tworzyło dodatkowe zadania.
Zadaniem podsumowującym było również nagranie zdania do wirtualnego dyktanda w aplikacji vocaroo i zamieszczenie linku na platformie. Okazało się, że zadanie jest proste do wykonania, uczniowie pamiętają w jaki sposób należy nagrać wiadomość i jak wkleić link do swojego zasobu.
Problemem był brak słuchawek w domu niektórych dzieci, dlatego zadanie to wykonaliśmy wspólnie z chętnymi po zajęciach lekcyjnych.
http://vocaroo.com/i/s1VgF1ElvBW3
http://vocaroo.com/i/s1vjm2W73dd8

Maj – majowe święta

Po wykonaniu zadań zaproponowanych przez nauczycielki, uczniowie jako zadanie mieli wykonać grę/quiz złożoną z czterech pytań dotyczących wiadomości o naszym kraju. Należało pamiętać o pisowni wielką literą, kropce na końcu zdania oznajmującego, znaku zapytania w zdaniach pytających.
Wklejony link do gry zondle był zaliczeniem wykonanej pracy. Uczniowie poradzili sobie znakomicie, chętnie grają w gry stworzone przez kolegów, cieszą się z wyników, porównują je.

polska

zondle.com – gra Poli

Czerwiec – każdy makaron ma koniec…

W  czerwcu wspólnie z wychowawczynią klasy II a z Opola, panią Ewą Górnicką, wybierzemy mistrza ortografii z naszych klas. Już wiemy, że będzie ich kilku, gdyż zadania zaproponowane przez nas okazały się świetną zabawą i były chętnie wykonywane przez naszych uczniów. Podejmowali też dodatkowe aktywności – samodzielnie tworzyli puzzle, gry, mozaiki. Dzięki temu zdobyli sporo punktów i dzielnie walczą o palmę pierwszeństwa. Na zakończenie kursu każdy uczeń otrzyma certyfikat.

W pierwotnej wersji zadania w projekcie „Ortografia w chmurach” zostały zaplanowane nieco inaczej. Czas jednak zweryfikował plan, niektóre zadania przełożono w czasie, czas zaliczenia innych wydłużono, na prośbę dzieci dodano zasoby.
Zrobiłyśmy wszystko, by dzieci miały dużo frajdy i ortografii uczyły się przez zabawę.
Element rywalizacji podniósł motywację dzieci do podejmowania wysiłku i tworzenia samodzielnych zasobów. Wzrosły ich umiejętności w zakresie ortografii, wykazują się większą czujnością ortograficzną. Swobodnie korzystają z komputera nie tylko do zabawy, ale też do nauki.

Jeśli teraz zadam moim uczniom pytanie co to jest Moodle, na pewno odpowiedzią nie będzie, że to rodzaj  makaronu. Już pytały, czy będą mogły brać udział w kolejnym kursie z Pyzą. A może zrobimy jakiś kurs wakacyjny ? Wszak Pyza to wędrowniczka, a wakacje to czas wędrówek i podróży…

Jolanta Okuniewska
Pozostałe wpisy Jolanta Okuniewska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

2 odpowiedzi na “Moodle to nie rodzaj makaronu”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.