Lapbookowy zawrót głowy

świnkaLapbooki są bardzo popularne w edukacji domowej.

Znalazłam je kilka lat temu na stronach anglojęzycznych, bo mamy uczące swoje dzieci w krajach zachodnich pięknie dokumentują działania edukacyjne podejmowane z dzieckiem. Poza tym dzielą się materiałami z innymi rodzicami, którzy dzięki temu mają dostęp do wielu ciekawych i sprawdzonych materiałów.

Pierwsze lapbooki jakie zrobiłam ze swoimi uczniami to były lapbooki o Tatrach. Całe bogactwo materiałów zmieszczonych w książce interaktywnej, jak nazwali je moi uczniowie. Problem był taki, że każdy chciałby mieć ten lapbook na własność, a wykonanie zajmuje sporo czasu. Dlatego uważam, że lapbook powinien być książką spersonalizowaną.

Jak zabrać się za przygotowanie lapbooka? Najpierw należy zgromadzić materiały: teczki papierowe, ilustracje związane z tematyką lapbooka, informacje. Potem pracujemy etapami : przygotowujemy okładkę tytułową, projektujemy działy lapbooka, przygotowujemy szablony dla informacji, kopertki na obrazki, elementy ozdobne.

Jestem w trakcie przygotowywania lapbooka o motylach z uczniami klasy pierwszej. Moi uczniowie sprawnie czytają, ale wolno piszą. Dlatego część materiałów dostają gotowych, część wykonują samodzielnie.
Chcę, by ten lapbook łączył różne rodzaje edukacji, nie tylko środowiskową. Dlatego poświęciliśmy sporo miejsca edukacji matematycznej, która pojawia się w ciekawych zagadkach, samodzielnie wymyślonych i zapisanych działaniach matematycznych, domino liczbowe. Pojawiają się nazwy dni tygodnia w języku angielskim oraz książeczka o głodnej gąsienicy na podstawie opowiadania Erica Carle pt. The very hungry caterpillar, wcześniej przygotowana na zajęciach języka angielskiego do projektu eTwinning pt. Butterfly on the swing.
Dzieci bardzo chętnie pracują nad wykonaniem swojego lapbooka,mają przy tym dużo ćwiczeń doskonalących cięcie po liniach, staranne  kolorowanie, estetyczne klejenie, planowanie. Oczywiście dużo czytają i piszą, jakby mimochodem zdobywając wiadomości nie tylko o motylach. Utrwalają w ten sposób wiadomości zdobywane przez cały czas pracy nad tematyką motyli, powtarzając wielokrotnie lepiej zapamiętują.

pizap.com14291086392551

Praca nad lapbookiem w klasie pierwszej

W klasach starszych będą potrafiły samodzielnie wykonać lapbook na podany temat oraz według własnych pomysłów.
Mogą zaprezentować swoje hobby, wspomnienia z wakacji, życie żab, czy historię własnego zwierzątka.
Właściwie każdy temat nadaje się do wykonania lapbooka, ale na pewno nie można tego nadużywać, żeby dzieci się nie znudziły.

W grupie fejsbukowej Superbelfrzy Mini codziennie pojawiają się zdjęcia nowych uczniowskich lapbooków. Niektóre dotyczą hobby, ale jest sporo tematycznych – o czekoladzie, o zwierzątkach domowych i hodowlanych, o żabach.
Oglądając lapbook kolegi można się dowiedzieć o jego zainteresowaniach, zdobyć wiedzę o starożytnym Egipcie, o średniowiecznych zamkach albo o życiu w morskich głębinach. To małe interaktywne książki.

świnka
Lapbook uczennicy klasy drugiej Zespołu Szkół nr 3 w Pile. Wych. Aleksandra Schoen-Kamińska.
żaby
Lapbook wykonany pod kierunkiem Moniki Walkowiak, nauczycielki w Szkole Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim.
matma
Lapbook matematyczny wykonany przez uczniów klasy drugiej pod kierunkiem Joanny Apanasewicz, nauczycielki „Małej Szkoły” w Koninie Żagańskim.

Film Beaty Skrzypiec, nauczycielki klasy pierwszej z Piasku.

Ciekawe linki

http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/2705-ksiazka-robiona-na-kolanach?hc_location=ufi

http://www.urwiskowo.com.pl/2014/04/lapbookowe-abc-czyli-jak-zrobic-lapbook.html?m=1

http://lapbooklessons.com/LapbookTemplates

https://practicalpages.wordpress.com/2010/03/05/minibook-master-template-download/


Jolanta Okuniewska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach młodszych w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie. Ambasadorka międzynarodowego programu eTwinning w województwie warmińsko-mazurskim. Autorka ebooka – Technologie są dla dzieci. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej”.

Jolanta Okuniewska
Pozostałe wpisy Jolanta Okuniewska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

2 odpowiedzi na “Lapbookowy zawrót głowy”

Lapbooki to świetna forma gromadzenia informacji na dany temat, utrwalania materiału, czy prezentacji własnych wytworów. W mojej klasie powstaje lapbook matematyczny dotyczący mnożenia. Każdego dnia uczniowie wykonują jakieś zadanie, a następnie umieszczają je w kieszonkach, zakładkach, kopertach w lapbooku. Zrobiliśmy już domina, memory, fiszki, karty zadaniowe, karty z zadaniami tekstowymi, karty do bingo. Lapbook codziennie wędruje ze szkoły do domu po to aby uczniowie mogli zagrać w gry z bratem lub siostrą a tym samym utrwalić umiejętność mnożenia.

Gratuluję pomysłu.Ja także zaczynam z moją klasą pracę nad lapbookiem matematycznym.Dziękuję za inspirację.Pozdrawiam.Bogusia z Krakowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.