Jak nie kupować kota w worku?

Wszyscy jesteśmy konsumentami, ale nie wszyscy mamy świadomość praw przysługującym konsumentom podczas zawierania umów kupna-sprzedaży i korzystania z usług na rynku. Z badań europejskiego urzędu statystycznego (Eurostatu) wynika, że w większości krajów Unii Europejskiej świadomość konsumencka jest wciąż bardzo niska. Pomysłem na poprawę sytuacji może być edukacja konsumencka na różnych przedmiotach szkolnych.

Komisja Europejska uznała, że kluczową rolę w edukacji konsumenckiej pełnią nauczyciele. Dlatego w 2013 roku Komisja Europejska uruchomiła portal społecznościowy dla nauczycieli www.ConsumerClassroom.eu, który jest ogólnoeuropejską i wielojęzyczną platformą wsparcia nauczycieli w realizacji zajęć szkolnych z młodymi konsumentami. Zgromadzono w nim zasoby edukacyjne wokół szeroko rozumianej tematyki konsumenckiej, obejmującej ponad 10 obszarów, w tym prawa konsumenta, finanse osobiste, zdrowe odżywianie, zrównoważoną konsumpcję, edukację medialną. Dostępne są one również w języku polskim, umożliwiając natychmiastowe skorzystanie z nich podczas lekcji. Nauczycielom stworzono możliwość zorganizowania lekcji online i udostępniania jej uczniom („Moja klasa“).

shopping01

Narzekamy, że szkoły są mało praktyczne. W tej dziedzinie akurat możemy przekazywać uczniom wiele wiedzy praktycznej i potrzebnej w życiu. Edukację konsumencką zalicza się zagadnień interdyscyplinarnym. W Polsce w podstawie programowej w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej nie ma osobnego przedmiotu, ale wątki dotyczące konsumentów pojawiają się w kilku przedmiotach, m. in. na wiedzy o społeczeństwie, matematyce, języku obcym, biologii, podstawach przedsiębiorczości. Można tę tematykę omawiać także na innych zajęciach – warto już w szkole uczyć uczniów, jak nie kupować „kota w worku“, albo co z tym „kotem“ zrobić, jeśli kupiliśmy, ale nam się nie spodobał. Z całą pewnością taka wiedza przyda się także nauczycielom.

Zaletą Consumer Classroom jest też możliwość współpracy ze szkołami z innych krajów UE. Można łatwo nawiązać kontakt dzięki forum nauczycieli i tworzyć wspólne projekty międzyszkolne. Mimo członkostwa w Unii, polskie szkoły wciąż zbyt mało uczestniczą we współpracy międzynarodowej, chociaż mają możliwość łatwego nawiązywania kontaktów, a także pozyskania wsparcia na projekty z funduszy europejskich (zob. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, www.frse.org.pl).

Okazją do włączenia się we współpracę europejską może być również ogólnoeuropejski konkurs międzyszkolny ogłoszony przez Consumer Classroom, w którym uczniowie mogą przygotować pracę na temat zakupów internetowych. Termin zgłaszania prac upływa 2 kwietnia, warto chyba spróbować coś przygotować.

Zachęcam nauczycieli do odwiedzin portalu (polska wersja językowa: www.ConsumerClassroom.eu/pl/) i rejestracji, po której można otrzymać dostęp do wielu interaktywnych narzędzi i zasobów. Korzystanie z portalu jest oczywiście bezpłatne.

Warto jeszcze dodać ciekawostkę, że niektórzy Superbelfrzy testowali rozwiązania w tym portalu jeszcze na etapie prac programistycznych 🙂

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.