Gdzie te wszystkie pomysły ?! Oraz o tym, jak uczyć słownictwa na lekcjach języka obcego

padlet minZaczęłam mój 17. rok pracy jako nauczyciel języka niemieckiego. Jeśli chodzi o wykształcenie, jestem do tej pracy świetnie przygotowana, staram się też ciągle rozwijać i doskonalić.
Oznacza to, że przez cały ten czas, plus studia, poznałam i sama wymyśliłam setki sposobów na pracę ze słownictwem, ćwiczenie gramatyki, rozwijanie sprawności mówienia, form pracy z piosenką, gier dydaktycznych, zabaw i wszystkiego, co może kojarzyć się z nauczaniem.

I pewnie jakieś ¾ z tego zapomniałam.

Koniec czerwca, który 300 nauczycieli spędza na konferencji “Inspir@cje”, i koniec sierpnia – to dla mnie koncepcyjnie wyjątkowo produktywne dni.
Robię ewaluację, rozmyślam nad możliwościami na kolejny rok szkolny, planuję, szukam, weryfikuję, parzę kolejną kawę i chcę, chcę, chcę. Tym razem chcę m.in. powalczyć o to, co zapomniałam.

A ponieważ jestem zdania, że nauka słownictwa należy do wyjątkowo uciążliwych, a jednocześnie bardzo ważnych obszarów w nauce języka obcego, od tego zaczęłam.

Mam wrażenie, że jako nauczyciele języków obcych poświęcamy niewiele czasu lekcji na ćwiczenia leksyki. Brak czasu! Łatwiej zadać uczniom słówka do domu, a potem odpytać. Przyznaję, że efekty takiej akcji rzadko mnie zachwycają w przypadku moich uczniów.

W tym roku więc powalczę o to, na lekcji, różnymi metodami.

Po kilkunastu godzinach przerzucania szufladek w moim mózgu oraz szperania w internecie, trochę tego zebrałam. Pod wieczór* podrzuciłam to nauczycielom z grupy Superbelfrzy RP, a oni dopisali coś od siebie.

padlet

Użyłam prostego narzędzia, które bez zbędnych komplikacji pozwala nam na współtworzenie takiej tablicy, i na tym blogu pojawiało się już wiele razy – Padlet. Po założeniu konta takich tablic mogę mieć wiele, wracać do nich i je edytować. Do pojedynczej notatki mogę dodać link, zdjęcie, nagranie, plik. Notatki są krótkie, z prostymi hasłami i krótkimi instrukcjami – chodzi o zatrzymanie pomysłu, do którego można wrócić nawet po 17 latach 🙂

Jak ćwiczyć słownictwo? – zapraszam do dzielenia się pomysłami 🙂
*Jest 23:09, niedawno skończył się fantastyczny webinar Joli Okuniewskiej o eTwinningu, padlecik gotowy, tekst napisany, lekcje przygotowane. Szczęśliwego nowego roku! 🙂

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.