Szukający recepty na jesienne przesilenie nie pomylą się, jeśli dojdą do wniosku, że zbawienny wpływ może mieć na nie spędzenie dwóch dni w towarzystwie młodych, kreatywnych i pełnych pasji osób, które mają swoje do powiedzenia.
Sposób ten został przetestowany na własnej skórze, bo 15 i 16 listopada mieliśmy przyjemność brać udział w konferencji naukowej pt. Bądź – świadomy – zaangażowany – krytyczny w Piekarach Śląskich i Katowicach. Pierwszy dzień obrad koncentrował się wokół szeroko pojętej tematyki pasji. Nastoletni prelegenci i prelegentki opowiedzieli nam, co daje im poczucie spełnienia. Młoda działaczka Viktoriia Seniuk rozpoczęła sesję inspirującym referatem dotyczącym zaangażowania młodych ludzi w aktywizm. Skutecznie przekonała audytorium, że prospołeczna postawa może być jednocześnie pasją.
Podobny wydźwięk przybrał dwugłos Moniki Pawlik i Weroniki Dudy. Prelegentki starały się zdefiniować leitmotiv pierwszego bloku wystąpień, a jednocześnie opowiedzieć przedstawić zebranym, jakie korzyści można czerpać z działalności wolontaryjnej. Następną prelegentką była Milena Mitura, uczennica zaangażowana w działania promujące edukację pamięci.
Swoim wystąpieniem udowodniła, że dzięki doświadczeniu żywych miejsc i opowieści, młodzież może uczyć się historii z zamiłowaniem i zaangażowaniem. O tym, jak taką postawę u uczniów mogą wypracować nauczyciele, opowiedziała z kolei pierwsza z zabierających głos stażystek grupy Superbelfrzy RP, Patrycja Pilch, nauczycielka-egzaminatorka Szkoły w Chmurze. W swoim wystąpieniu przedstawiła przygotowane przez siebie angażujące escape-roomy nadające się do wykorzystania w edukacji polonistycznej.
Po przerwie swój referat zaprezentował Aleksander Błach, który również opowiedział o łączeniu pasji z wolontariatem, ale zwrócił uwagę na jeszcze jeden, bardzo istotny szczegół – zaprezentował bowiem, jaką nieprzecenioną rolę pełnią w rozwoju zaangażowania swoich dzieci rodzice. Następnie głos zabrała Aleksandra Nizińska, która zadała bardzo istotne pytanie – jak znaleźć czas na pasję? Prelegentka przedstawiła szereg rozwiązań, które mogą pomóc jej rówieśnikom i rówieśniczkom w takiej organizacji codziennych obowiązków, która pozwoli odnaleźć chwilę na pielęgnowanie tego, co dla nich najważniejsze.
Najważniejsze? A czy pasja może uratować świat? Na to pytanie starały się odpowiedzieć Julia Thomas i Iga Barańska. Dziewczyny wspólnie zaprezentowały referat poświęcony problemowi ocieplenia klimatu i przedstawiły ideę slow fashion jako rozwiązanie tego tragicznego w skutkach procesu. W ich wystąpieniu – co budujące – również nie brakło praktycznych rozwiązań. Przedstawiła je także Monika Budziak, kolejna stażystka grupy Superbelfrzy RP, która zaprezentowała polonistyczne sposoby na wykorzystanie przestrzeni miejskiej. Jej referat okraszony był inspirującymi przykładami z własnej praktyki nauczycielskiej w 31. Liceum Ogólnokształcącym im. Romana Ingardena w Krakowie. Monika Budziak swoich uczniów zabiera w niezwykłe podróże po dalekich i bliskich przestrzeniach. Ich wspólna praca dowodzi, że czasem wystarczy po prostu wyjrzeć przez okno, by doświadczyć niezapomnianych doznań literackich. Na koniec tego bloku wydarzeń został zaprezentowany film podsumowujący inny erasmusowy projekt dotyczący rozwoju pasji. Wraz z audytorium oglądali go – za pośrednictwem Zooma – zagraniczni współuczestnicy inicjatywy.
Ostatni blok wystąpień otworzył Tomasz Wójtowicz, który opowiedział o swojej sportowej pasji i udowodnił, że mimo wszelkich przeciwności warto dążyć do spełnienia marzeń. Młody piłkarz dowiódł, że pasja może być sposobem na życie. W tym samym tonie wypowiedziały się Alicja Podlasińska i Daria Biernacka. Prelegentki zaprezentowały proces rodzenia się swoich fascynacjach artystycznych, dzięki którym dziś stawiają wspólnie pierwsze kroki w biznesie. Prelegentki zwróciły również uwagę na przykre zjawisko podcinania skrzydeł przez otoczenie, lecz – co bardzo jasno wybrzmiało – podkreśliły, że jeśli chodzi o życiową satysfakcję, to warto pielęgnować w sobie bezkompromisową postawę. Ostatni referat pierwszego dnia konferencji wygłosiła Paulina Batkiewicz, nauczycielka 2. Liceum Ogólnokształcącego im. św. Jadwigi Królowej w Nowym Targu i stażystka grupy Superbelfrzy RP, która opowiedziała o tym, jak – również wbrew przeciwnościom wynikającym z trudnego języka literackiego – zachęca swoich uczniów do fascynacji historią literatury. Polonistka przedstawiła strategie ułatwiające młodzieży podróż w ten odległy, ale niezwykły świat.
Spotkanie 15 listopada zwieńczyła dyskusja panelowa, w której wzięły udział: Patrycja Pilch, Dobrosława Egner, Katarzyna Włodkowska, Ewa Kramarczyk oraz Laura Wesołowski. W trakcie debaty starały się odpowiedzieć na pytania: jak i czego powinni się uczyć młodzi ludzie, żeby osiągnąć szczęście i żyć w dobrym, tolerancyjnym świecie. W trakcie rozmowy poruszyły także temat odpowiedzialności szkoły za rozwój pasji uczniów.
Dzień drugi
Drugiego dnia prelegenci spotkali się z publicznością w Katowicach. Symultanicznie z wystąpieniami odbywało się szkolenie o edukacji globalnej poświęcone tworzeniu podcastów. Tym razem wydarzenie zostało otwarte przez dyskusję panelową poświęconą krytycyzmowi i świadomemu odbiorowi treści. Wzięli w niej udział: Magdalenia Sierotnik, Jakub Chmiel, Tomasz Mikołajczyk oraz Sara Smyczek-Gołębiewska, zaś poprowadziła Paulina Tura. W międzyczasie publiczność miała okazją wziąć udział w grze fair play, w której przez cały dzień można było brać udział.
Pierwsze wystąpienie przygotowała Julia Środa, która próbowała podpowiedzieć słuchaczom, gdzie szukać pasję i jak ją znaleźć. Przedstawiła także różnice pomiędzy pasją a hobby. Następnie głos zabrał Jakub Chmiel, stażysta grupy Superbelfrzy RP, nauczyciel matematyki i chemii w ZSP w Hażlach. Kuba opowiedział o pasji w zawodzie nauczyciela. Kolejną prelegentką była Nikola Majchrzak. Jej wystąpienie było skoncentrowane wokół rozwoju wyobraźni i kreatywności, które – jak się okazało – przekładają się na sposób nauki szkolnej. Ostatnią panelistką w tym bloku była, wcześniej prowadząca debatę, Paulina Tura, która zaprezentowała wystąpienie dotyczące poszukiwania celu w życiu.
Drugi panel rozpoczęła projekcja przygotowanego przez młodzież filmu dotyczącego sprawiedliwego handlu. Następnie o pasjach młodzieży znajdującej się pod opieką stowarzyszenia rodzin i przyjaciół osób z Zespołem Downa “Szansa” opowiedziała pani Beata Górny. Towarzyszyła jej pani Dominika Kasińska, która przedstawiła swoje pasje i drogę rozwoju. Kolejną prelegentką była Karolina Wojnowska. W swoim referacie poruszyła temat aktywizmu w lokalnej społeczności. Zwróciła także uwagę na problemy wynikające z większego zaangażowania młodych ludzi, które niekiedy koliduje ze szkolnymi obowiązkami. Jej głos stanowił apel skierowany do nauczycieli – by w edukacji pamiętali także o uczniowskich zainteresowaniach i ich zaangażowaniu w zmienianie świata. Następnie Magdalena Sierotnik, studentka psychologii, która poruszyła temat korelacji pomiędzy zdrowiem psychicznym a rozwojem pasji. O wyjątkowych przestrzeniach – ogrodach społecznych – opowiedziała natomiast Monika Orlik. Na sam koniec kwestię aktywizmu klimatycznego poruszyli Bazyli Bachowski i i Natalia Janaszczyk. Młodzi krakowscy działacze opowiadali o tym, jak sami angażują się w promowanie odpowiedzialnej konsumpcji.
Kolejny głos należał do Laury Wesołowski, która podczas konferencyjnych dni prowadziła obrady. Studentka opowiedziała o pasji, zaangażowaniu i wolontariacie na podstawie własnych doświadczeń. Ostatni referat wygłosiła stażystka grupy Superbelfrzy RP Natalia Lasek. Nauczycielka matematyki i informatyki Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce przedstawiła ideę projektów STEAM. Ponadto zaprezentowała, jak w swojej zawodowej praktyce realizuje metody aktywizujące oraz przedstawia uczniom korelacje międzyprzedmiotowe. Przy okazji przedstawiła narzędzia ułatwiające nauczycielom organizację interdyscyplinarnych projektów oraz opowiedziała o realizowanych przez siebie inicjatywach.
Na koniec wręczono certyfikaty i podziękowania za udział w konferencji.
Pozytywny, gwarny i radośnie inspirujący ferment wywołało w nas to dwudniowe spotkanie. Jego forma nie należała do typowych i formalnych. Na jednej scenie stanęły osoby uczące się i innych, studiujące i wykładające, pracujące w szkole od lat i od niedawna. I to właśnie było największą wartością konferencji Bądź: świadomy – zaangażowany – krytyczny. Jej hasło jest przecież odezwą do wszystkich młodych (ciałem i duchem).
Paulina Batkiewicz