Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Jedną z form pomocy psychologiczno- pedagogicznej są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne.

Jaki jest ich cel?

Celem zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne jest:
  •  Modyfikacja zachowań na bardziej aprobowane społecznie.
  • Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania w sytuacjach społecznych przez zmianę zachowań nieakceptowanych na pożądane i społecznie akceptowane.
  • Ponadto rozpoznawanie i kierowanie swoimi emocjami.
  • Budowanie dobrych relacji z innymi.
  • Określanie swoich mocnych stron i dostrzeganie ich u innych.
Elementy zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne, ale także TUS
  • Podstawowe umiejętności prospołeczne: postawa ciała, głos, kontakt wzrokowy, mimika.
  • Wspólna zabawa, czyli wybór, odkładanie zabawki, kontrola czasu, porządkowanie po sobie miejsca zabawy.
  • Nauka wygrywania, przegrywania, kompromisu, gratulowania wygranemu.
  • Emocje: nazywanie, określanie, mówienie o emocjach, panowanie nad emocjami, radzenie sobie z nimi.
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna.
  • Dyskutowanie, zadawanie pytań.
  • Reagowanie i rozwiązywanie trudnych sytuacji w szkolem, w domu i poza nim. (zaczepki, podpuszczanie, asertywność, radzenie sobie z sytuacjami trudnymi).
Jak takie zajęcia dokumentować?
  • prowadzimy dziennik zajęć
  • przygotowujemy program zajęć
  • opracowujemy ocenę efektywności udzielanej pomocy w ramach tych zajęć
Jak zaplanować takie zajęcia?
  • na pewno z wykorzystaniem metod aktywizujących
  • nowych technologii, które mogą nie tylko uatrakcyjnić zajęcia, ale przede wszystkim wspierać proces zapamiętywania, kojarzenia, wyobrażenia, wizualizację i techniki uczenia się
  • warto także wykorzystać gry planszowe
  • spersonalizowane pomoce dydaktyczne
  • i karty pracy
Kto może prowadzić takie zajęcia?
Zajęcia te, należą do grupy zajęć specjalistycznych, w związku z tym osobami, które mogą je prowadzić są specjaliści zatrudnieni w przedszkolu, szkole lub placówce, np. psycholog, pedagog, w tym pedagog specjalny lub nauczyciel posiadający przygotowanie z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii, w tym zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne (np. z TUS, arteterapii, socjoterapii, terapii behawioralnej).
Więcej o zajęciach przeczytasz TUTAJ
Zyta Czechowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment dwa is processed.