Jedną z form pomocy psychologiczno- pedagogicznej są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne.
Jaki jest ich cel?
Celem zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne jest:
- Modyfikacja zachowań na bardziej aprobowane społecznie.
- Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania w sytuacjach społecznych przez zmianę zachowań nieakceptowanych na pożądane i społecznie akceptowane.
- Ponadto rozpoznawanie i kierowanie swoimi emocjami.
- Budowanie dobrych relacji z innymi.
- Określanie swoich mocnych stron i dostrzeganie ich u innych.
Elementy zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne, ale także TUS
- Podstawowe umiejętności prospołeczne: postawa ciała, głos, kontakt wzrokowy, mimika.
- Wspólna zabawa, czyli wybór, odkładanie zabawki, kontrola czasu, porządkowanie po sobie miejsca zabawy.
- Nauka wygrywania, przegrywania, kompromisu, gratulowania wygranemu.
- Emocje: nazywanie, określanie, mówienie o emocjach, panowanie nad emocjami, radzenie sobie z nimi.
- Komunikacja werbalna i niewerbalna.
- Dyskutowanie, zadawanie pytań.
- Reagowanie i rozwiązywanie trudnych sytuacji w szkolem, w domu i poza nim. (zaczepki, podpuszczanie, asertywność, radzenie sobie z sytuacjami trudnymi).
Jak takie zajęcia dokumentować?
- prowadzimy dziennik zajęć
- przygotowujemy program zajęć
- opracowujemy ocenę efektywności udzielanej pomocy w ramach tych zajęć
Jak zaplanować takie zajęcia?
- na pewno z wykorzystaniem metod aktywizujących
- nowych technologii, które mogą nie tylko uatrakcyjnić zajęcia, ale przede wszystkim wspierać proces zapamiętywania, kojarzenia, wyobrażenia, wizualizację i techniki uczenia się
- warto także wykorzystać gry planszowe
- spersonalizowane pomoce dydaktyczne
- i karty pracy
Kto może prowadzić takie zajęcia?
Zajęcia te, należą do grupy zajęć specjalistycznych, w związku z tym osobami, które mogą je prowadzić są specjaliści zatrudnieni w przedszkolu, szkole lub placówce, np. psycholog, pedagog, w tym pedagog specjalny lub nauczyciel posiadający przygotowanie z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii, w tym zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne (np. z TUS, arteterapii, socjoterapii, terapii behawioralnej).
Więcej o zajęciach przeczytasz TUTAJ
Zyta Czechowska- Nauczyciel Roku 2019, Edukator Roku 2024, dyrektorka i właścicielka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli www.nodnzytaczechowska.pl, współautorka książki "Jak nie zgubić dziecka w sieci?". Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, od 29 lat terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „ SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK, edukacji włączającej, zróżnicowanej klasy i dostosowań wymagań edukacyjnych. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Cyfrowego Dialogu w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze.Ambasadorka Programu eTwinning. Ambasadorka Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Pozostałe wpisy Zyta Czechowska (Zobacz wszystkie)
- PRZYCZYNY ZACHOWAŃ TRUDNYCH U UCZNIÓW ZE SPE - 16 lutego 2025
- Poczekajki dla uczniów - 29 grudnia 2024
- 3 GRUDNIA- MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ - 29 listopada 2024