Sezon dla przedstawicieli handlowych z poszczególnych wydawnictw uważam za rozpoczęty. Pierwsza oferta-katalog podręczników i materiałów ćwiczeniowych na rok szkolny 2020/2021 (jak to możliwe, że już ten rok ?) otrzymałam w prezencie grzecznie przy tym informując, że wszystkie gwiazdy na niebie wskazują na to, iż nie wybiorę żadnego zestawu ani z tego wydawnictwa, ani od konkurencji. Dlaczego? Otóż od września 2019 roku pracując w oddziale przedszkolnym nie korzystam z żadnego pakietu książek i chcę nadal kontynuować tę zasadę w klasie I. Przedstawiciel handlowy zapytał „Czy da się realizować podstawę programową bez książek”. Oczywiście-odpowiedziałam.
Dodał, że jestem jedną z dwóch nauczycielek w powiecie, która nie korzysta z podręczników. A szkoda. Nie oznacza to, że całkowicie dzieci nie mają styczności ze słowem pisanym i kartą pracy. Nie da się tego wyeliminować, a nawet byłoby to w moim przekonaniu niewskazane. Jednak kartka papieru nie może zastąpić nauki poprzez zabawę. Często niestety jeszcze tak bywa. Bardzo też często kiedy dziecko jest chore, przychodzi rodzic, aby zabrać do domu prace, „kartki” do wykonania. I widzę często ich zdziwienie, że tego tak mało. Cóż, przecież można to robić w zupełnie inny sposób. Tyle jest ciekawych pomysłów na wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku. Każdy ma własne, a kolejne z pewnością rodzą się w głowach każdego z Państwa. Nie sposób przejść obojętnie w sklepie z działem budowlanym, bądź też działem nazwijmy to użytkowym, aby czegoś ciekawego nie wyszperać jako nowej pomocy dydaktycznej.
Poniżej propozycja wykorzystania talerza obrotowego i spinaczy do zawieszania mokrych ubrań.
Talerz do pizzy
1.NAUKA CZYTANIA
Obrotowy talerz do pizzy zakupiony w sklepie na „I”. Częściej używany w szkole, niż w domu.
WERSJA 1
Odwracamy go do góry nogami-dziecko kręci kołem. Strzałka wskazuje jaką sylabę należy odczytać. Czerwone pole oznacza-tracisz kolejkę, niebieskie- masz dodatkowy punkt i możesz jeszcze raz zakręcić kołem. Można utrwalać w ten sposób poznane przez dzieci sylaby( na etapie powtarzania/ rozpoznawania bądź też nazywania).
WERSJA 2
j.w. z tym, że dziecko kręci kołem 2 razy łącząc ze sobą w ten sposób sylaby w wyraz. Powstają pseudowyrazy, które dziecko musi przetłumaczyć z języka smoczego na nasz język. Pseudowyrazy są doskonałe w doskonaleniu techniki czytania, ponieważ niwelują u dzieci zgadywanie wyrazów po odczytaniu pierwszej sylaby. Dodatkowo ćwiczenie rozwija u dzieci kreatywność.
WERSJA 3
Dziecko podaje wyraz rozpoczynający się daną sylabą.
2. EDUKACJA MATEMATYCZNA
Na podobnej zasadzie co w przypadku nauki czytania (wersja 1). Dla dzieci, które mają problemy z rozpoznawaniem obrazu graficznego- zawsze na tablicy jest podpowiedź, którą wspólnie jakiś czas temu stworzyliśmy z uczniami („Spójrz jak wyglądam”- 1 jest podobne do strzałki, 7 do flagi, 8 to bałwan…)
Spinacze/ klamerki do wieszania bielizny
Dodając i odejmując na konkretach spinacze/klamerki służą jako konkrety do przeliczania i są nieodłącznym elementem kodowania. Dzieci przyczepiają je na wyciętej przez jednego z rodziców, z odpadów plastikowej płytce. Są one trwałe, służą nam już wiele lat.
1.NAUKA CZYTANIA
Każdej sylabie przyporządkowany jest odpowiedni kolor-wg podanego kodu. Spinacze/klamerki zawieszone na „lince do prania” a dzieci mają za zadanie wybrać odpowiednie sylaby -dodać je do siebie, czyli złączyć i przeczytać jako całość. Dodatkowo tak jak w przypadku koła fortuny, mogą po przeczytaniu przetłumaczyć smoczy język na język polski. A kiedy dzieci znają tyle paradygmatów, że powstają już z nich wyrazy- wówczas czytają je i układają z nim zdanie. Potem mogą przeliczać ilość wyrazów w zdaniach, przypinać na płytkach tyle klamerek/spinaczy ile jest wyrazów w zdaniu. Mogą też te zdania kolejne osoby rozbudowywać wzbogacając je o kolejne wyrazy.
2. EDUKACJA MATEMATYCZNA
W edukacji matematycznej spinacze mogą posłużyć do dodawania i odejmowania.
Wersja 1
Podobnie jak w przypadku czytania- każdej liczbie przyporządkowany jest odpowiedni kolor. Dzieci układają odpowiednie działanie, podają wynik lub podnoszą papierowy lizak z cyfrą-wynikiem działania.
Wersja 2
Spinacze mogą posłużyć jako przeliczanie na konkretach- dodawanie i odejmowanie. W przypadku dodawania, dzieci przypinają do plastikowej płytki odpowiednią ilość spinaczy w dwóch kolorach, następnie podają wynik.
Spinacze można równie dobrze zastąpić np.: guzikami, czy też innymi przyborami codziennego użytku jakie znajdziemy w każdej kuchni. Ostatnim naszym nabytkiem są kolorowe rybki zakupione na wyprzedaży w sklepie na „P”. Należy je złowić za pomocą wędki. Mogą posłużyć także podczas czytania, dokonywania obliczeń, kodowania, czy też dodatkowo do utrwalania kolorów.
Matematyczna gra z kartami „Piotruś”
Polega na dodawaniu o odejmowaniu w zakresie 12. Uczestnicy dostają połowę kart „Piotruś” z wyłączeniem jedynki i 13-tki , czyli Piotrusia. Zatem każdy ma kartę z numerami 2-12, drugi uczestnik posiada taki sam zestaw kart. Pierwsza osoba z pary rzuca jednocześnie dwiema kostkami do gry. Następnie wykonuje działanie na dodawanie lub odejmowanie.
Wersja 1
Jeśli dziecko ma kartę z wynikiem tego działania, wówczas kładzie ją na środku. Gra polega na jak najszybszym pozbyciu się wszystkich kart.
Wersja 2
Jeden zestaw kart od 2-12 jest położony na środku. Po wyrzuceniu 2 kostek i poprawnym wykonaniu działania na dodawanie lub odejmowanie- gracz zabiera kartę z odpowiednim wynikiem. Wygrywa ten, kto zbierze jak największą ilość kart.
Duże arkusze szarego papieru
Nie sa to co prawda przedmioty codziennego użytku, ale papier sprawdza się świetnie przy doskonaleniu grafomotoryki. Dzieci kreślą po śladzie podane wzory. Papier i narysowane wzory są wielokrotnego użytku, bo za każdym razem dzieci mogą kreślić je innym kolorem flamastra.
W edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej większość nauczycieli pewnie zgodzi się ze mną, że wszystkie rzeczy „nam się przydadzą”. Jak nie dziś-to z pewnością za miesiąc. Począwszy od rolki po papierze toaletowym a skończywszy na żyłce do wędki.
Ewa Kempska
Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Trenerka Asów Internetu Fundacji Szkoła z Klasą. Pracuje w Szkole Podstawowej im. Andrzeja Skupnia–Florka w Gliczarowie Górnym.
- (Między)szkolne wycieczki - 27 listopada 2024
- Świąteczne spotkanie klasowe inaczej cz.2 - 17 listopada 2024
- Podążać za uczniemczyli o co konkretnie chodzi? - 28 września 2024