Nasi uczniowie, ale też nauczyciele wrócą niebawem do tradycyjnych szkół po długim czasie edukacji zdalnej i wakacjach.
Warto, abyśmy ten pierwszy tydzień wykorzystali na integrację, odnowienie relacji, wspólnoty i kształtowanie właściwych stosunków społecznych.
Niezbędne będzie oczywiście ustalenie i omówienie zasad bezpiecznego przebywania w szkole według zasad epidemiologicznych.
Długa izolacja wpłynęła z pewnością na niższe poczucie własnej wartości i poczucia bezpieczeństwa wielu uczniów, ale też nauczycieli. Nie można przejść zatem w tej sytuacji do prządku dziennego i zacząć nowy rok szkolny od realizacji podstawy programowej. Przepracujemy wspólnie ten miniony czas poprzez swobodne rozmowy, dzielenie się spostrzeżeniami, emocjami i planowanie nowej rzeczywistości szkolnej.
Nie możemy także zapomnieć o rodzicach, na których w czasie edukacji zdalnej mogliśmy polegać, którzy byli dla nas wsparciem i ogromną pomocą. Bez rodziców nic by się nie udało. Podziękujemy i ustalmy kierunki dalszej współpracy. Warto podtrzymać potencjał, który wypracowaliśmy podczas e-lekcji. Kontynuujemy uczenie się od siebie, wymianę doświadczeń i wspólne podnoszenie komeptfncji cyfrowych, bo z pewnością będą jeszcze nie raz przydatne.
W związku z tym przygotowałyśmy kilka propozycji swobodnych, integrujących aktywności, które przydadzą się na początku roku szkolnego.
1. Lizaki z emocjami
Warto przygotować lizaki z buźkami emocji. Zapytajmy uczniów z jakimi emocjami przyszli do szkoły. Poprośmy o wybór sygnalizatora z buźką, która odpowiada ich samopoczuciu. Nie wracajmy do tego co było, nie pytajmy o ich odczucia z edukacji zdalnej, pracujemy nad tym czego chcą i czego oczekują po powrocie do szkoły. Niech opowiedzą o swoich nadziejach, o tym czego chcieliby się nauczyć, z kim zaprzyjaźnić itd. Propozycję przygotowania lizaków opisywałyśmy tutaj.
2. Słoik oczekiwań.
Przygotujemy z uczniami kolorowy, ozdobny słoik do którego będą wrzucać anonimowo karteczki z opisami tego czego chcieliby się w nowym roku nauczyć. Jeśli nie potrafią pisać niech narysują. Następnie nauczyciel będzie lodował karteczki i odpowiadał w jaki sposób można spełnić te propozycje. Uczniowie również mogą podawać swoje sugestie. Wdrażajmy uczniów do prowadzenia dyskusji, do rozumienia potrzeb innych, a przy okazji stawiajmy do rozwijanie słownictwa i logicznego myślenia.
3. Moje imię, moją mocą.
Ćwiczenie mające na celu rozpoznawanie i przypomnienie imion dzieci oraz nauczycieli. Każdy uczestnik zabawy pisze na kartce swoje imię pionowo. Następnie wymienia się kartką ze swoją koleżanką lub kolegą i do każdej litery imienia kolegi dopisuje wyraz, który przedstawi jego dobre cechy, talenty, mocne strony, zabawne cechy, coś co u nich lubimy, szanujemy, może ich motto życiowe. Oddajemy następnie kartki autorom i czytamy je na głos. Oprócz przyjaznej atmosfery w klasie doskonalimy technikę czytania i wystąpień publicznych.
4. Kapelusz pytań.
Każdy uczestnik zabawy pisze na małej kartce swoje pytanie, na które chciałby uzyskać odpowiedź od innych uczestników zabawy. Nie nominuje nikogo, ponieważ te karteczki będziemy losować z kapelusza, do którego trafią. Pytania nie mogą być obraźliwe i zbyt osobiste, zwłaszcza jeżeli uczestnicy jeszcze się niezbyt dobrze znają. Zabawa sprzyja wzajemnemu poznaniu się i integracji w klasie, ale także stworzenie pozytywnej atmosfery.
5. Moja supermoc.
Każda osoba, która rzuci kostką musi podać tyle informacji o sobie, ile wypadnie oczek.
W innej wersji uczestnik zabawy może np. podawać tyle swoich umiejętności, ile wypadnie oczek. Tyle obszarów do rozwoju, które uważa za ważne w procesie jego edukacji. Może podać też tematy, które go interesują, a które warto poruszyć na lekcjach z wychowawcą. Wszystko zależy od tego, jaki cel chcemy osiągnąć.
8. Kołujące karteczki.
Print Friendly, PDF & Email
- Edukacja patriotyczna i obywatelska przyjazna uczniom. Inspiracje i pomysły na zajęcia. - 24 października 2024
- Program Intel Skills for Innovation – poznaj świat nieskończonych możliwości! - 10 października 2024
- Dzień Chłopca- prezent od serca - 19 września 2024