Współpraca szkół podstawowych i uczelni wyższych w ramach projektu Wild networking – WiFi of trees and fungi

W ramach projektu o tytule Wild networking – WiFi of trees and fungi, który realizowany był w roku szkolnym 2020/2021 za pomocą platformy eTwinning poruszano treści, które w różnorodny sposób dotyczyły zależności przyrodniczych. Partnerami projektu byli uczniowie ze szkół podstawowych z Turcji, Portugalii i Polski, a także pracownicy uczelni wyższych. Tym samym nasze roczne, szkolne działania stały się elementem transdyscyplinarnego projektu łączącego naukę i sztukę pt. Rhizosphere: The Big Network of Small Worlds. Jest to innowacyjny i kompleksowy program z zakresu edukacji artystyczno-naukowej. Realizacja tego programu opiera się na poszukiwaniach, eksperymentach, współpracy międzyśrodowiskowej i dzieleniu się wiedzą oraz doświadczeniem.
Jest on zbudowany na bazie międzyuczelnianej współpracy Pracowni Projektów i Badań Transdyscyplinarnych, Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego (UAP) oraz Wydziału Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (UAM) w Poznaniu, przy wsparciu ASN i innych instytucji – Stacji Geobotanicznej Uniwersytetu Warszawskiego przy Parku Narodowym Puszczy Białowieskiej, Ogrodu Botanicznego UAM w Poznaniu, Stacji Badawczej Wydziału Biologii UAM w Radojewie, a ostatnio także Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce i naszych partnerów w tym Heleny Pires z Agrupamento de Escolas de Álvaro Velho in Barreiro i Sedy Göçhan z Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Ortaokulu. Idee tego projektu, którego ważną osią oddziaływania stał się Wild networking – WiFi of trees and fungi, wpisują się w awangardowe nurty oparte na interakcjach sztuki, nauki i techniki.

Wytyczając linię czasową naszych najważniejszych działań chcieliśmy pokazać, że sztuka i zajęcia artystyczne mogą stać się narzędziem do interpretacji praw nauki. W związku z tym zorganizowano w szkole plener sci-art, zajęcia terenowe w parku przyszkolnym oraz liczne spotkania uczniów z naukowcami w ramach cyklu BIOcookies.

Dzięki zajęciom szkolnym, a także spotkaniom z pracownikami uczelni wyższych, powstała naukowo-artystyczna opowieść o oddziaływaniach symbiotycznych, które obserwowane były w najbliższym otoczeniu uczniów. Strategicznym celem projektu było uświadomienie uczniów, że w sieci interakcji symbiotycznych zachodzi komunikacja między organizmami, a z kolei różne sposoby komunikacji między roślinami, a grzybami stanowią ewolucyjnie sprawdzone rozwiązania, które mogą być wzorcem do stworzenia przez człowieka nowych technologii. Do realizacji tego celu wykorzystano odkrycia z badań eksperymentalnych dotyczące procesu komunikacji między roślinami i grzybami, jednak punktem wyjścia była rozmowa na temat mikoryzy. Ta wiedza i faktyczna obserwacja zależności podczas zajęć terenowych oraz zobrazowanie jej w formie rysunków stała się niezbędna, aby uczeń mógł zrozumieć miejsce człowieka w przyrodzie i świadomie włączyć się do jej poznawania i ochrony.

Implementacja sztuki do projektu Wild networking – WiFi of plants and fungi stymulowała kreatywność uczniów. Dotyczy ona przede wszystkim umiejętności odkrywania faktów biologicznych w najbliższym jego otoczeniu. Te wyniki wpisują się w pogląd, że edukacja artystyczna niesie korzyści poznawcze dla ucznia. Warto dodać, że prace stworzone przez uczniów towarzyszyły konferencji naukowej Plant Biology Europe, a założenia projektu realizowanego przez uczniów w ramach platformy eTwinning omawiane były na sesji warsztatowej tej konferencji. Zapraszam do obejrzenia wybranych działań w obrębie omawianego projektu.

Fig. 1. Kodowanie Arduino dla uczniów podczas zdalnie zorganizowanych warsztatów przez Pracownię Projektów i Badań Transdyscyplinarnych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Fig. 2. Strona internetowa projektu Rhizosphere: The Big Network of Small Worlds

Fig. 3. Zakładka strony internetowej konferencji Plant Biology Europe dedykowana synergii sztuki i nauki, w tym projektowi Wild networking – WiFi of plants and fungi

Fig. 4. Dzień Bezpiecznego Internetu w ramach projektu – uczniowie odpowiadali na pytanie: Czym dla mnie jest WiFi?

Fig. 5. Film prezentujący makiety lasów zbudowane przez uczniów oraz działania projektowe towarzyszące temu wyzwaniu.

Fig. 6. Zdalne obchody Dnia Ziemi 2021 w ramach projektu eTwinning

Tomasz Ordza
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.