WAKACYJNA TABLICZKA MNOŻENIA

Nauka liczenia zaczyna się od dodawania i odejmowania. Kiedy dziecko opanuje te działania, wtedy dopiero przychodzi czas na tabliczkę mnożenia. Najczęściej dzieci uczą się jej na pamięć, ale niestety nie wszystkim przychodzi to łatwo. Niektórzy uczniowie ze względu na swoje dysfunkcje nigdy nie opanują tabliczki na pamięć, a jeśli już, to robią to mechanicznie i zastosowanie tej umiejętności w konkretnym działaniu sprawia ogromne problemy. Wakacje to dobry czas na utrwalanie i uczenie się w sposób niezobowiązujący i przez zabawę.

Jak nauczyć dzieci tabliczki mnożenia?

Dzieci najlepiej uczą się przez zabawę, ale także poprzez angażowanie wszystkich zmysłów – polisensorycznie! Warto zatem stwarzać dziecku przestrzeń i możliwość do samodzielnego doświadczania, dotykania i manipulowania. Nie stwarzać presji, nie poganiać i unikać krytyki za brak efektów.

Pamiętajmy, że uczenie tabliczki tak jak innych umiejętności matematycznych powinno być prowadzone tak, aby stopniowo tworzyć w umyśle dziecka całościowy, strukturalny i trwały obraz matematyki. Uczeń powinien znać jej użytkowość i konkretne zastosowanie, by nie tylko móc zrozumieć jej zawiłość, ale przede wszystkim chcieć się jej uczyć. To co niezrozumiałe, co nie miało odniesienia do konkretnych zależności z życia codziennego jest po prostu ulotne.

Jak zmotywować i zachęcić uczniów do utrwalania i zapamiętywania tabliczki mnożenia?

Gra kaboom– Proponujemy do jej przygotowania papierowo- kartonowe równo pocięte paseczki lub patyczki laryngologiczne. A jakie są zasady gry? Uczniowie grają w parach lub grupach. W tym przypadku w domu mogą grać z rodzeństwem z rodzicami, nawet w czasie jazdy autem na wakacje. Po kolei z kubeczka lub kartonika wyjmują pasek, na którym zapisane jest działanie matematyczne – mnożenie. Dobra odpowiedź pozwala na pozostawienie patyczka/paska w swoich zbiorach. W przypadku złej odpowiedzi odkładamy patyczek do kubka, a w momencie wylosowania patyczka z napisem Kaboom odkładamy wszystkie dotychczasowe zebrane paski. Grę wygrywa ten, kto na koniec uzbierał najwięcej pasków/patyczków. Możemy grać do wyczerpania pytań lub przez ustalony wcześniej czas np. przez 10 minut. Gra ta pozwala na utrwalanie materiału, ćwiczenia koncentracji, ale kształtujemy też umiejętność przegrywania. Więcej dowiesz się tutaj: https://www.specjalni.pl/2020/03/karteczkowe-kaboom-zadania-dla-uczniow.html#more

 

Matematyczna Gra Memory – przygotowujemy sztywniejsze kartoniki, połowę z nich wypełniamy działaniami, pozostałą część – wynikami tych działań. Mieszamy wszystkie kartoniki i rozkładamy je zapisaną stroną do dołu. W jednej rundzie odkrywamy dwie karty w poszukiwaniu działania oraz jego wyniku.

Wirtualne spinnery- Tym razem proponujemy wirtualne spinnery z liczbami, które wykorzystać możemy na wiele sposobów. Generując jedną planszę możemy utrwalać odczytywanie liczb, zapis wylosowanej liczby słownie. Uruchamiając dwa spinnery z wylosowanych wartości możemy utworzyć działanie na dodawanie, ale przede wszystkim doskonalić mnożenie liczb. Więcej przeczytasz tutaj: https://www.specjalni.pl/2020/11/wirtualne-spinnery.html#more

 

Nasi uczniowie polubili tabliczkę mnożenia i znają ją już coraz lepiej, a to za sprawą gry typu „Ja mam. Kto ma?”. Gra ta pomaga ćwiczyć mnożenie w zakresie do 100.
Wydrukowane, wycięte wzdłuż przerywanej linii i potasowane karty rozdajemy wśród graczy. Wybrana osoba rozpoczyna grę, wykładając kartę i odczytując zdania i nazwy obrazków przedstawionych na karcie. Osoba, która ma kartę z obrazkiem wymienionym przez pierwszego gracza, kontynuuje grę. Ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart, wygrywa. Materiał został opracowany we współpracą z Anną Grzegory z Logofigle, a pozyskałyśmy ją z portalu Printoteka.pl.

 

Karty matematyczne Upsss- Karty do nauki tabliczki mnożenia, to kolejna przygotowana przez nas pomoc dydaktyczna. Zabawa z kartami do nauki tabliczki mnożenia, z pewnością zachęci naszych uczniów do podjęcia wyzwania, gdyż jest to nauka przez zabawę. Nasza propozycja gry jest bardzo podobna do gry w Kaboom! Zasady gry Upsssss:
Dzielimy uczniów na zespoły od 2 – 4 osób. Wszystkie karty z iloczynami znajdują się w jednej puli. Uczniowie kolejno zabierają po jednej i wskazują wynik mnożenia. Za wskazanie dobrego wyniku uczeń zabiera kartę. Uczniowi, któremu zdarzy się wylosowanie karty z napisaniem Upssss! oddaje wszystkie dotychczasowe karty. Wygrywa ten, kto na zakończenie gry zebrał największą liczbę kart. Zabawę możemy zaplanować na konkretnych czas, ale można również grać do momentu zebrania wszystkich kart ze stołu. Sytuacja, która powoduje oddanie do puli wcześniej zdobytych kart sprawia, że dzieci utrwalają tabliczkę mnożenia poprzez kolejne wskazywanie wyników tych samych działań. Poza tym uczniowie do końca muszą być skupieni i zmotywowani. Więcej przeczytasz i pobierzesz karty tutaj: https://www.specjalni.pl/2016/08/karty-do-nauki-tabliczki-mnozenia-to.html#more

Aplikacja Tabliczka mnożenia– Nie zapomnijmy, że w sieci znajduje się mnóstwo bezpłatnych aplikacji mobilnych i webowych, dzięki którym dzieci mogą utrwalać tabliczkę mnożenia. rekomendowana przez nas aplikacja zawiera trzy poziomy trudności: od najbardziej łatwego dla dzieci do trudnego dla osób dorosłych. Jest także niezwykły tryb dla dwóch graczy – „Pojedynek”, który pozwala zagrać z przyjacielem lub swoim dzieckiem na czas. W czasie gry dziecko potrafi nie tylko nauczyć się tabliczki mnożenia, ale też doprowadzić swoją wiedzę do perfekcji. Aplikacja rozwija uwagę, pamięć, umiejętności motoryczne, a także jest to wesoła i ciekawa zabawa! Aplikację pobierz tutaj: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.multiplication.table

Gra planszowa- wyścig z tabliczką mnożenia. Mamy już na swoim koncie kilka gier, które stworzyłyśmy dla naszych uczniów, w tym także taką, która ma za zadanie doskonalić i utrwalać tabliczkę mnożenia.
Zasady gry: 2-3 uczniów biorących udział w grze, ma za zadanie jak najszybciej pokonać wyścig, przemieszczając się do mety. Do gry potrzebna jest kostka, której ściany są w kolorze kwadratów z działaniami mnożenia. Uczeń może przemieścić swój pionek na najbliższy kwadracik z kolorem, który wylosował, jeśli właściwie wskaże iloczyn dwóch liczb znajdujących się na tym polu. Wygrywa ten, kto pierwszy dojedzie do mety. Grę można modyfikować, według uznania i kreatywności osób grających. Więcej przeczytasz tutaj: https://www.specjalni.pl/2016/09/gra-wyscig-z-tabliczka-mnozenia.html#more

Zabawa z kostkami do gry – pomysłów na doskonalenia mnożenia z wykorzystaniem kostek jest kilka. Jednym z nich jest rzucanie 2 kostkami. Wyrzucone oczka wskazują wartości iloczynu, którego należy wskazać wynik mnożenia. Zamiast tradycyjnych kostek możemy wykorzystać wirtualne np. na stronie didax. https://www.didax.com/apps/dice/

Zyta Czechowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.