WSIĄŚĆ DO POCIĄGU NIE BYLE JAKIEGO…
Ferie w roku szkolnym 2020/2021 zaraz przejdą do historii. To trudny rok nie tylko dla uczniów, ale także dla nauczycieli, dyrektorów i rodziców.
Bardzo ważne są relacje i to jak zaczniemy lekcje po prawie miesięcznej przerwie. Skupmy się na tym, co istotne dla nas, ludzi. Porozmawiajmy o sobie, o emocjach i planach.
Zainspirowałam się pomysłem Darka Martynowicza z walizką emocji.
Tutaj link do koncepcji Darka na rozpoczęcie lekcji po feriach: https://view.genial.ly/5fff6acf9450fe0cfab7c074/interactive-content-walizka-uczuc?fbclid=IwAR0_1Kl5ccXIaMuMBidSDOsu-3A4OluP9HVeViBM0JDd9BZArouk378avvw
Więcej inspiracji znajdą Państwo na stronie: https://www.facebook.com/groups/progresownia
Pomyślałam, że metafora podróży jest świetna na pierwsze lekcje po feriach. Powiedzmy naszym uczniom, że II semestr nauki – w rzeczywistości, jakiej przyszło nam egzystować – jest przygodą, wyzwaniem, podróżą w nieznane. Wszyscy jedziemy tym samym pociągiem i musimy się spakować.
Na początku robimy burzę mózgów i zastanawiamy się nad rozmiarem bagażu, kolorem walizki czy plecaka, a może zwyklej torby podróżnej.
Następnie uczniowie oraz nauczyciel zastanawiają się, co spakują do swojej walizki, którą zabiorą w podróż- do tego celu posłużą poniższe ćwiczenia.
Młodzież wykonuje zadania, zastanawiając się nad odpowiedziami. Spisują swoje odpowiedzi, aby później móc podzielić się z klasą swoimi spostrzeżeniami:
1. Jaki cytat/ jaką sentencję, złotą myśl wrzuciłbyś/łabyś do tej walizki? Uzasadnij wybór.
2. Jakie dzieło (malarskie, literackie, filmowe, inne) zabrałbyś/ałabyś ze sobą w podróż? Dlaczego akurat to?
3. Jakie emocje mają Ci towarzyszyć podczas tego wyjazdu? Wyraź je za pomocą kolorów i uzasadnij, dlaczego je wybrałeś/ałaś?
4. Który z bohaterów literackich, filmowych, serialowych, komiksowych powinien Ci towarzyszyć w podróży, a którego za żadne skarby nie zabrałbyś ze sobą? Uzasadnij.
5. Jaki jest cel Twojej podróży? Który zakątek świata go odzwierciedla? Wyjaśnij.
Pierwsze spotkanie z uczniami po feriach jest bardzo ważne. Zostawmy podstawy programowe w cieniu, pomóżmy wejść uczniom w II semestr tego trudnego roku szkolnego.
Już nie mogę doczekać się jutrzejszych spotkań z moimi uczniami! Powodzenia, Drodzy Nauczyciele! Niech moc będzie z Wami!
polonistka w XIV Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku. Blogerka „Być nauczycielem…” – strony, za pomocą której inspiruje pedagogów na całym świecie- od Ameryki, przez Europę po Azję.
Autorka książki „Być (nie)zwykłym wychowawcą”. Liderka Gdańskiego Projektu Edukacyjnego „Kreatywna Pedagogika”. Wykładowca w Szkole Wyższej „Ateneum” w Gdańsku na kierunku Innowacyjne i kreatywne metody pracy z uczniem. Uczy przez zachwyt, prowokację, refleksję i działanie, łącząc w ten sposób dydaktykę języka polskiego z wychowaniem i przygotowaniem uczniów do życia. Poza nauczaniem, dzieli z uczniami swoje pasje teatralne, współpracując z Operą Bałtycką oraz Nadbałtyckim Centrum Kultury.
Autorka książki „Być (nie)zwykłym wychowawcą”. Liderka Gdańskiego Projektu Edukacyjnego „Kreatywna Pedagogika”. Wykładowca w Szkole Wyższej „Ateneum” w Gdańsku na kierunku Innowacyjne i kreatywne metody pracy z uczniem. Uczy przez zachwyt, prowokację, refleksję i działanie, łącząc w ten sposób dydaktykę języka polskiego z wychowaniem i przygotowaniem uczniów do życia. Poza nauczaniem, dzieli z uczniami swoje pasje teatralne, współpracując z Operą Bałtycką oraz Nadbałtyckim Centrum Kultury.
Pozostałe wpisy Anna Konarzewska (Zobacz wszystkie)
- Spotkajmy się na moście.Pomysł na godzinę wychowawczą. - 23 kwietnia 2022
- Nauczyciele Maturzystom! I Ogólnopolska Maturnocka Online z języka polskiego. - 10 kwietnia 2021
- W podróży… Pomysł na pierwsze spotkanie z uczniami po feriach. - 17 stycznia 2021