Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają 🙂

Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.

Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze

Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności
Wybierz się na spacer po okolicy sam lub z opiekunami. Zanim wyjdziesz wybierz jeden z tematów
    • Ukryte piękno. Znajdź coś pięknego, co zwykle jest niewidoczne lub niezauważone
    • Ukryty Design. Poszukaj i popatrz na przedmiot, rzecz, budynek, który jest starannie utrzymany lub dobrze zaprojektowany, a na który zwykle nie zwracasz uwagi
    • Ukryta praca. Poszukaj śladów pracy innych ludzi, której zwykle nie zauważasz, śladów remontów, transportowania, pielęgnacji, sprzątania, dbania o coś
    • Ukryty system. Zauważ i spojrzyj na coś działania, których zwykle nie zauważasz, system interakcji i powiązań które działają ze sobą, świateł drogowy, automatycznych drzwi, poruszających się pojazdów
    • Ukryta natura. Poszukaj zwierząt i roślin, które żyją w niesprzyjających, nietypowych miejscach
    • Ukryta odległość. Poszukaj rzeczy, które pochodzą z daleka, przywędrowały tu. Mogą to być wytwory człowieka lub natury
  • Znajdź różne przykłady takich rzeczy, powiązań, działań
  • Wybierz jeden lub dwa przykłady, przypatrz się głębiej, poobserwuj i opisz: robiąc zdjęcia lub krótki film video, rysunek, tworząc listę słów opisujących ten przykład, napisz wiersz, piosenkę, stwórz model 3D
  • Wymyśl dwa interesujące pytania na temat tego co zaobserwowałaś/eś. Zapisz je.

Krok drugi. Podziel się się odkryciami

W klasie lub w ramach spotkania online podziel się z kolegami i koleżankami swoją pracą. Zadajcie sobie nawzajem pytania. Poszukajcie nowych pytań związanych z odkryciami.Podziel się swoją pracą w mediach społecznościowych, na grupie klasowej, na kanale klasowym

Tworzenie mapy okolicy

Krok pierwszy. Tworzenie mapy 
Narysuj lub zbuduj mapę 3D ( możesz wykonać ją z przedmiotów z recyklingu) Twojej okolicy tak jak widzisz ją Twoim oczyma. Mapa nie musi być dokładna, nie musi przypominać map kartograficznych czy innych istniejących. Jeśli jednak chcesz możesz zainspirować się autorskimi pomysłami z internetu.

Krok drugi. Napisz opowieść

Napisz opowieść o swojej mapie. Twoja historia może się odnosić:

  • do całej mapy lub jednego, konkretnego miejsca na niej
  • do Twoich wspomnień związanych z jednym miejscem na tej mapie
  • do Twoich codziennych czynności związanych z miejscami na mapie
  • do historii z sąsiedztwa zasłyszanych przez Ciebie, mogą być to historie o tym miejscu sprzed Twoich narodzin
  • do zmian jakie następowały w Twojej okolicy. Zastanów się jak, (jeśli w ogóle) to jak zmienił się Twój sposób patrzenia na okolicę w czasie tworzenia przez Ciebie mapy? Czy jakieś rzeczy widzisz inaczej ?

Krok trzeci. Podziel się, pokaż mapę 

Pokaż mapę rodzinie, kolegom i koleżankom, nauczycielom, na lekcji, wysyłając zdjęcie online, udostępniając na grupie klasowej, w zadaniu domowym online. Podziel się mapą w mediach społecznościowych.

Połącz własne życie z przeszłością 

Krok pierwszy. Burza mózgów 

Stwórz listę lub mapę myśli ze pomysłami w jaki sposób, według Ciebie przeszłość człowieka i historia jest połączona z tym kim jesteś i jakie żyjesz lub chciałbyś żyć. Możesz brać pod uwagę wydarzenia indywidualne lub grupowe, wynalazki, miejsca, tematy itp.

Krok drugi. Diagram 

Użyj listy  jako materiału pomocniczego przy tworzeniu rysunku lub diagramu wyjaśniającego jak przeszłość człowieka i historia jest powiązana z Twoim własnym życiem lub planami na przyszłość. “Zorganizuj” diagram jak tylko chcesz, Możesz go zrobić ręcznie lub korzystając z aplikacji do tworzenia diagramów. Staraj się pokazać powiązania z czasami zanim się urodziłeś/urodziłaś. Możesz odwołać się zarówno do prehistorii człowieka jak i do czasów relatywnie niedawnych.

Krok trzeci. Opis

Stwórz kartę informacyjną, która pomoże ludziom zrozumieć Twój diagram oraz Twój sposób myślenia. Karta informacyjna to krótkie wprowadzenie opis, podobny jaki możesz znaleźć na początku wystawy w galeriach lub muzeach. Możesz również zatytułować Twój diagram.

Krok czwarty. Refleksja 

Odpowiedz na pytanie: Jakie nowe idee, pomysły masz na temat Twoich związków z historią, których nie miałaś, nie miałeś wcześniej, przed pracą nad diagramem?

Krok piąty. Podziel się 

Pokaż swój diagram kolegom i koleżankom. Udostępnij go w mediach społecznościowych.

Poniżej zdjęcia uczniów, wysłane w ramach  podchodów realizowanych hybrydowo w aplikacji Goosechese. Polecenie inspirowane było zadaniem „Połącz własne życie z historią”. Uczniowie mieli udokumentować fotograficzne przedmioty, które łączą ich własną historię z przeszłością oraz stworzyć krótkie karty informacyjne wyjaśniające ich wybór.
Bogaty zestaw kilkudziesięciu narzędzi i rutyn myślowych dostępny jest na stronie projektu ZERO:
Izabela Wyppich
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.