Uczymy sprawczości! Lekcje z filmem w szkole

🟩. Uwaga Nauczyciele z województwa kujawsko- pomorskiego.Uczymy sprawczości! Lekcje z filmem w szkole
✅ Akademia Dokumentalna i festiwal Millennium Docs Against Gravity zapraszają nauczycieli na bezpłatny kurs online prowadzony m.in. przez Zytę Czechowską (Nauczycielka Roku 2019) oraz Tomasza Ordzę (nominowany do tytułu Nauczyciela Roku 2019).
✅. Pokażemy jak wykorzystać film dokumentalny w szkole. Zapoznamy Was z ciekawymi narzędziami edukacyjnymi, a uczniowie będą mogli bezpłatnie oglądać filmy online. (Filmy dostępne z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących).

🟩🟩🟩. Kurs skierowany jest do nauczycieli z woj. kujawsko-pomorskiego i składa się z 4 spotkań online (2 wykłady i 2 warsztaty) w październiku i listopadzie.

Filmy dokumentalne są doskonałym narzędziem edukacyjnym – uczą ciekawości, ale również sprawczości. Pierwsza część projektu jest skierowana do nauczycieli, a druga część do nauczycieli z ich uczniami.

IDEA

 

Pokażemy Wam jak wykorzystywać kino dokumentalne na lekcjach szkolnych i jak przygotować ciekawe lekcje w oparciu o filmy. Naszym celem jest zapoznanie Was z kreatywnymi i nowczesnymi technikami prowadzenia lekcji, a także wsparcie w budowaniu poczucia sprawczości obywatelskiej wśród uczniów. Uważamy, że filmy dokumentalne mogą wspierać  zaangażowanie i tworzenie zrównoważonego środowiska wokół nas oraz rozwijać empatyczne podejście do drugiego człowieka i natury.

 

W ramach programu, nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych wezmą udział:

Część I. dla nauczycieli

  • wykład i warsztat z tworzenia narzędzi edukacyjnych o tematyce ekologicznej
  • wykład i warsztat z tworzenia narzędzi edukacyjnych o tematyce psychologicznej

Część II. dla nauczycieli i uczniów

  • wspólne oglądanie 2 filmów dokumentalnych i testowanie z uczniami narzędzi edukacyjnych wypracowanych na warsztatach.

 

Filmy prezentowane w programie pochodzą z największego festiwalu filmów dokumentalnych w Polsce Millennium Docs Against Gravity, który prowadzi również program edukacyjny Akademia Dokumentalna.

„Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności ze środków Program Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2021-2030”

 

DLA KOGO I JAK SIĘ ZAPISAĆ:

Program jest skierowany do nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z woj. kujawsko-pomorskiego

Program w całości jest prowadzony ONLINE.

Czekamy na Państwa zgłoszenia do 15 października. Prosimy o wypełnienie formularza.

Zapisz się: https://forms.gle/7hwj2hzzdgdndbNB7

 

Wybierzemy grupę po 15 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Nauczyciele, którzy dostaną się do programu zobowiązani są do wzięcia w dwóch wykładach, dwóch warsztatach oraz zobaczenia dwóch filmów dokumentalnych ze swoimi uczniami.

Nauczyciele otrzymają certyfikat ukończenia programu.

 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:

 

CZĘŚĆ I.

 

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY IV-VIII

 

  1. Działania wokół filmu: “Szkolny ogródek” reż. Mark Verkerk

Nie wszystkie dzieci wiedzą, skąd się biorą warzywa, które mają na talerzu. W Niderlandach system ogródków przyszkolnych ma ponad stuletnią tradycję. Film jest doskonałym przykładem bycia blisko natury w czasie lekcji i wspólnego działania.

 

19 października, godz. 17:00-18:30 zoom

Wykład: Ogródki edukacyjne – przestrzeń do nauki interdyscyplinarnej 

Coraz popularniejsze ogródki edukacyjne działające przy szkołach i instytucjach to miejsca dzieci mogą poznawać ogrodnictwo, uczyć się przyrody, prowadzić eksperymenty, a przy okazji zdobywać wiedzę z zakresu innych przedmiotów i  zyskiwać sprawczość. Dowiecie się jak działają.

 

Prowadzący:
Paulina Jeziorek – edukatorka, założycielka ogrodów społecznych
Tomasz Ordza – nauczyciel przedmiotów science, podróżnik w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Ambasador programu eTwinning w Polsce, nominowany do tytułu Nauczyciela Roku 2019

 

26 października, godz. 17:00-19:30 zoom

Warsztat z tworzenia narzędzi wokół filmu 

Zagadnienia związane ze zmianami klimatu z założenia są interdyscyplinarne, a ich omawianie wraz z uczniami musi być dostosowane do poziomu edukacyjnego. W edukacji ekologicznej preferowane są aktywizujące formy i metody pracy, w tym metoda projektu. Podczas warsztatów zaprezentowane zostaną założenia i efekty autorskiego projektu pt. „Local and global chagne Agents”. Projekt ten został nagrodzony jako projekt roku eTwining w kategorii zmiany klimatu w Portugalii. Główną osią oddziaływania podczas spotkania będzie także omówienie i zaprojektowanie działań na rzecz bioodpadów i ich znaczenia dla środowiska. Na kanwie omówionych treści, podczas warsztatu, zespołowo zaplanujemy możliwość przeprowadzenia przez uczniów śledztwa ekologicznego. Powstały szablon dochodzenia uczniowie będą mogli rozwiązać podczas zajęć szkolnych.

Prowadzący: Tomasz Ordza

 

  1. Działania wokół filmu: “Królowa pszczół” reż. Ellen Vloet

Masz 10 lat i dowiadujesz się, że pszczoły mogą na zawsze zniknąć z naszego świata. Co robisz? Dzwonisz do przyjaciół i zaczynasz działać! Tak, to prawda – rzadko się to zdarza, ale Pien właśnie to zrobiła. Rozdaje sąsiadom informacyjne ulotki, ma własne ule na podwórku, a jej największym marzeniem jest zabranie pszczół na pole rzepaku. Pen walczy nie tylko o pszczoły, ale również o swoje zdrowie – choruje na raka. Lekarze są dobrej nadziei.

 

16 listopad, godz. 17:00 -18:30

Wykład – Jak wspierać uczniów w doświadczeniach kryzysu?

Będziemy rozmawiać o tym w jaki sposób można dawać wsparcie dzieciom, które przechodzą trudne chwile w swoim życiu osobistym np.: gdy są chore, doświadczają różnego rodzaju starty. Jak z nimi rozmawiać, co im pomaga – jaką rolę odgrywa kontakt z naturą i działania aktywistyczne?

 

Prowadząca:

Patrycja Rzepecka – psycholog, zajmuje się diagnozą rozwoju dziecka. W Akademickim Centrum Psychoterapii Uniwersytetu SWPS prowadzi terapię dziecięcą.

 

23 listopada. godz. 17:00-19:30

Warsztat z tworzenia narzędzi wokół filmu.

 

Czy nasze dzieci mogą stać się współczesnymi bohaterami, walczącymi o własne zdrowie, często nawet o życie, własną przestrzeń do rozwoju, działań prospołecznych,  indywidualizm, a nawet planetę? Podczas warsztatów będziemy analizować film i wydobywać z niego treści, które mogą nam się przydać na lekcjach i wdrażają do edukacji ekologicznej, ale również emocjonalno- społecznej.  Wspólnie zastanowimy się  jak kształtować u uczniów inicjatywność, współdziałanie i poczucie odpowiedzialności za innych. Pretekstem do naszych aktywności będzie film “Królowa pszczół”. Nauczyciele biorący udział w  warsztacie otrzymają szkielet scenariusza, który wspólnie będziemy opracowywać. Dowiemy się jak kreatywnie wykorzystać nowe narzędzia i  stworzymy zadania w aplikacji Genially oraz szablon mapy myśli na tablicy Jamboard.

 

Prowadząca:  Zyta Czechowska –  nauczycielka, pedagożka specjalna, wykładowczyni akademicka. Nagrodzona tytułem Nauczyciela Roku 2019 w konkursie organizowanym przez „Głos Nauczycielski”.

 

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

 

  1. Działania wokół filmu “Ostatnie pokolenie” reż. Mikołaj Borowy

Zdaniem naukowców w 2030 roku uruchomimy reakcję łańcuchową, która oznaczać będzie koniec naszej cywilizacji. To brzemię popycha Jankę bohaterkę filmu do radykalnego działania. Zaangażowanie w ruch klimatyczny dominuje jej codzienność; praca i studia schodzą na dalszy plan. Aktywizm okazuje się formą działania dającą jej siłę i nadzieję.

 

Wykład o stanie Ziemi – fakty o zmianach klimatu

Pod koniec XIX wieku naukowcy odkryli, że spalanie paliw kopalnych może spowodować nadmierny wzrost temperatury na Ziemi. Mimo płynących od lat ostrzeżeń, świat podjął walkę ze skutkami rosnących emisji gazów cieplarnianych, niestety do tej pory nieskuteczną. Znaleźliśmy się w stanie zagrożenia planetarnego. Musimy zmienić sposób w jaki żyjemy i nasze interakcje z naturalnymi ekosystemami.

Prowadzący:

prof. dr hab. Piotr Skubała – ekolog, profesor nauk biologicznych, popularyzator nauki, edukator ekologiczny, działacz na rzecz ochrony przyrody. Stały współpracownik miesięcznika „Dzikie Życie”, organizator i współprowadzący spotkania Klubu Myśli Ekologicznej.

 

Warsztat z tworzenia narzędzi wokół filmu

Zagadnienia związane ze zmianami klimatu z założenia są interdyscyplinarne, a ich omawianie wraz z uczniami musi być dostosowane do poziomu edukacyjnego. Podczas warsztatów zaprezentowane zostaną założenia i efekty autorskiego projektu pt. „Local and global chagne Agents”, który został nagrodzony jako projekt roku eTwining w kategorii zmiany klimatu w Portugalii. Główną osią oddziaływania podczas spotkania będzie także omówienie i zaprojektowanie działań na rzecz bioodpadów i ich znaczenia dla środowiska.

 

Prowadzący: Tomasz Ozda –  nauczycielem przedmiotów science, podróżnik w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Ambasador programu eTwinning w Polsce.

  1. Działania wokół filmu Tiki Felixa reż. Mark Adam Waters                        

16-letni Felix jest przystojny i wysportowany, lecz jego życie nie jest łatwe, bo zmaga się z zespołem Tourette’a. W rozmowie z przyjacielem zwierza się, że inni nie zadają sobie trudu, aby go poznać, ale od razu go oceniają i bywają okrutni. Pozostaje jednak aktywny, trenuje boks i często rozmawia z przyjacielem, próbując poradzić sobie ze społeczną stygmatyzacją. Postanawia szerzyć świadomość na temat zespołu Tourette’a.

 

18 listopada, godz. 17:00-18:30 zoom

Wykład: Jak pracować z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami emocjonalnymi i niepełnosprawnością

Podczas wykładu dowiemy o dobrych praktykach edukacyjnych bazujących na wynikach badań podręczników szkolnych pod kątem niepełnosprawności – które prowadząca współprowadzi pod auspicjami Collegium Civitas.

 

Prowadząca:

Magdalena Szarota –  Współzałożycielka i członkini zarządu Stowarzyszenia Kobiet Niepełnosprawnych ONE.pl, pierwszej organizacji w Polsce, która zajmuje się podwójną dyskryminacją ze względu na płeć i niepełnosprawność. Od 2006 współtworzy organizację Humanity in Action, gdzie inicjuje i współtworzy projekty edukacyjne i aktywistyczne.

.

25 listopada, godz. 17:00 -19:30 zoom

Niska świadomość społeczna na temat różnych niepełnosprawności jest powodem wykluczania, stygmatyzowania i wielu nieporozumień wśród dzieci i młodzieży. To co nieznane, nowe i niestandardowe budzi nasz lęk i prowadzi do irracjonalnych zachowań.

Warto, a nawet należy podejmować w przestrzeni edukacyjnej tematy, które wykształcą u uczniów nawyk włączania, a nie odrzucania.  Metoda oparta na pracy z filmem zwiększa skuteczność i efektywność uczenia się, zmianę postaw i dlatego w ramach szkolenia wykorzystamy  historię Felixa. Podczas warsztatów będziemy analizować film i wydobywać z niego treści, które mogą nam się przydać na lekcjach. Nauczyciele biorący udział w  warsztacie otrzymają szkielet scenariusza, który wspólnie będziemy opracowywać. Przeprowadzimy burzę mózgów w narzędziu Mentmeter. Omówimy narzędzia i ich funkcjonalności m.in. komiks- Comixify, elektroniczne opowieści- Storyjumper, awatary- Avatermaker.

 

Prowadząca:  Zyta Czechowska – nauczycielka, pedagożka specjalna, wykładowczyni akademicka. Nagrodzona tytułem Nauczyciela Roku 2019 w konkursie organizowanym przez „Głos Nauczycielski”.

 

 

CZĘŚĆ II.

 

Nauczyciele biorący udział w programie będa mieli za zadanie obejrzenie filmów wspólnie z uczniami oraz przetestowanie narzędzi edukacyjnych wypracowanych na warsztatach. Nauczycielie otrzymają bepłatne kody do obejrzenia filmów na platoformie vod.mdag.pl

 

 

Prosimy o udostępnienie informacji osobom zainteresowanym!

Organizator:

Fundacja Okonakino

Partnerzy merytoryczni : Akademia Dokumentalna, Millennium Docs Against Gravity

Partner komunikacyjny: Stowarzyszenie Razem Lepiej

Projekt został sfinansowany przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030

 

Zyta Czechowska
Pozostałe wpisy Zyta Czechowska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.