Za nami cztery tygodnie nauki prowadzonej w formie zdalnej. Czas szczególnie trudny dla nauczycieli przedmiotów ścisłych (zaliczamy do nich również nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej).
Nabywanie wiedzy i umiejętności z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych jest praktycznie niemożliwe bez kontaktu na żywo, szczególnie w przypadku wprowadzania nowych treści, których uczniowie nie znają z wcześniejszych etapów edukacyjnych.
Minione tygodnie pokazały, że koniecznym jest również obserwowanie jak uczeń pracuje rozwiązując proste zadania rachunkowe, równania czy upraszczając wyrażenia zawierające potęgi czy pierwiastki. Niestety ciężko jest wskazać błędy w nadesłanym zdjęciu pracy domowej, która najczęściej była wykonywana pod bacznym okiem rodzica i niestety z jego dużym udziałem. Brakuje tutaj samodzielnej pracy ucznia na lekcji w klasie.
Stąd wśród nauczycieli nieustanne poszukiwanie dostępnych narzędzi online do pracy z klasą, ale z indywidualnym podejściem do każdego z uczniów. Testowanie i odrzucanie kolejnych aplikacji, platform; współpraca z nauczycielami oparta na rekomendacji przetestowanych źródeł.
Właśnie w taki sposób zrodził się ten materiał, ze współpracy trzech matematyczek Ewy Ładnej z Giżycka, Agnieszki Ogiegło z Kłodzka i Joanny Świercz z Opola.
Pragniemy podkreślić, iż poszukiwania te nie mają na celu nieustannej oceny pracy uczniów, niestety często słyszymy takie zarzuty, a jedynie wsparcie ich podczas nabywania umiejętności matematycznych, wskazania tych obszarów, które sprawiają im trudności i szeroko rozumiana pomoc w ich przezwyciężaniu.
Zebrany tutaj materiał stanowi uzupełnienie artykułu Justyny Klimczuk, “Tablice do pracy on-line”. (https://tiny.pl/7mrq2)
Oto rekomendowane przez nas tablice online, szczególnie przydatne do nauki matematyki.
ClassroomScreen
Adres: https://app.classroomscreen.com/widget-screen/2bd5733e-9765-451d-8e05-25a033826794
Film pokazujący możliwości tablicy:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=1ltpwiQyEc4&feature=emb_logo
ClassroomScreen to tablica do wykorzystania w pracy zdalnej i po powrocie do szkoły na różnych przedmiotach.
Zalety:
- nie wymaga logowania,
- dostępne tło: kratka, linie, pięciolinia, układ współrzędnych,
- narzędzia: odliczanie czasu, zegar, symbole pracy, pisanie, rysowanie, tworzenie kodów qr, losowanie – kostki,
- można wgrywać zdjęcia.
Wady:
- brak możliwości współdzielenia tablicy z uczniami,
- brak możliwości nagrywania.
Whiteboard – tablica dla wszystkich
Adres: Explain Everything Whiteboard
Film pokazujący możliwości tablicy:
The Tour of Explain Everything Interactive Whiteboard
Tablica dostępna z poziomu przeglądarki, ale również jako aplikacja na iOS, Androida. Umożliwia tworzenie, współpracę i dzielenie się swoimi materiałami z innymi użytkownikami. Zintegrowana między innymi z G Suite i Onedrive oraz YouTube.
Zalety:
Bez zalogowania:
- wszystkie opcje rysowania, pisania, wystawiania dokumentów, obrazów bez możliwości zapisu pracy,
- praca w czasie rzeczywistym np. dzielenie ekranu podczas lekcji online.
Po zalogowaniu:
- możliwość współdzielenia tablic z innymi użytkownikami za pomocą KODU,
- tworzenie wspólnych projektów,
- możliwość nagrywania,
- wstawianie własnych zdjęć, dokumentów,
- możliwość korzystania z gotowych szablonów,
- dodawanie plików dźwiękowych,
- bogaty zbiór clipartów,
- oglądanie, pobieranie bez edytowania projektów udostępnianych na Explain Drive,
- 3. 200 MB miejsca na własne projekty w Explain Drive.
OpenBoard
Adres: the best interactive whiteboard for schools and universities
Program dostępny dla systemów Win 7+ oraz Mac. Po ściągnięciu i zainstalowaniu na dysku komputera uzyskujemy możliwość tworzenia wielostronicowych materiałów dla uczniów, które możemy wykorzystać podczas spotkań na żywo czy przesłać w formacie pdf do samodzielnej pracy.
Zalety:
- możliwość zapisywania stworzonych tablic na dysku komputera,
- możliwość dodawania do bibliotek własnych filmów, animacji i obrazów,
- dostępność przyborów geometrycznych m.in cyrkla, linijki, ekierki, kątomierza,
- dostępność układu współrzędnych, w którym można rysować wykresy,
- dostępność kalkulatora,
- możliwość przechwytywania ekranu lub jego fragmentów i dodawania do wybranej strony,
- użycie lupy powiększającej obraz np. w pracy z dziećmi z SPE.
Wady:
- brak możliwości współdzielenia tablicy z uczniami,
- nie do końca działająca możliwość nagrywania.
Limnu
Adres: Limnu – The online whiteboard you’ve been looking for.
Film pokazujący możliwości tablicy: https://youtu.be/71L-cuQBgsE
Tablica dostępna z poziomu przeglądarki i jako aplikacja, ale jedynie na iOS. Korzystać z niej mogą jedynie zarejestrowani użytkownicy. Dostępny plan Free oraz wersja płatna. Można starać się o wersję pełną, niepłatną dla edukacji. Należy wówczas utworzyć konto z adresu z domeny szkolnej.
Zalety:
- możliwość współdzielenia tablic z innymi użytkownikami za pomocą linka bez konieczności zakładania konta (uczniowie dołączają jako goście),
- zapisywanie na koncie użytkownika poprzednich tablic,
- zapamiętuje osoby, z którymi uprzednio współdzieliliśmy naszą tablicę,
- możliwość czatu,
- możliwość dodawania własnych zdjęć oraz eksportowania tablicy w formacie .png.
Wady:
- możliwość nagrywania spotkań tylko w wersji pełnej
Whiteboard.fi
Adres: Whiteboard.fi – Online whiteboard for teachers and classrooms
Film pokazujący możliwości tablicy: Amazing Online Whiteboard with Collaboration and its FREE!
Whiteboard.fi to internetowe narzędzie do tworzenia tablic dla nauczycieli i ich całych klas. Idealne do oceniania kształtującego. Co wyjątkowe, uczniowie pracują samodzielnie, nie widząc rozwiązań pozostałych członków klasy. Umożliwia jednoczesne uzyskanie odpowiedzi od wszystkich uczniów na pytanie zadane na tablicy nauczyciela.
Zalety:
- nie wymaga logowania,
- działa bez problemu na komputerze, tablecie, komórce,
- uczniowie dołączają do klasy wpisując kod lub bezpośrednio przez stronę https://whiteboard.fi/code,
- uczeń widzi tylko dwie tablice: nauczyciela i swoją, natomiast nauczyciel widzi tablice wszystkich uczniów w czasie rzeczywistym,
- zapewnia informacje zwrotne w czasie rzeczywistym,
- aktywizuje całą klasę.
Wady:
- mały rozmiar miejsca, gdzie można umieszczać notatki,
- mała liczba dostępnych narzędzi,
- brak możliwości zapisywania.
Glencoe
Adres: Virtual Manipulatives
Tablica do wykorzystania zarówno przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, jak i matematyki. W zależności od wyboru poziomu klasy mamy dostęp do bogatej gamy różnych narzędzi. Dostosowana do podstawy programowej z matematyki w krajach anglojęzycznych.
Zalety:
- nie wymaga logowania,
- dostępne różne tła w zależności od wyboru klasy m.in. siatka kwadratowa centymetrowa i półcentymetrowa, trójkątna, układ współrzędnych,
- dostępność przyrządów geometrycznych: linijka, kątomierz,
- możliwość wydruku,
- dostępne pomoce m.in. płytki algebry, ułamki, geoplan, tablica 100 liczb, bloki klocków po 10, 100, 1000 z możliwością ich rozdzielania, kostki, oś liczbowa (też z ułamkami), tangram.
Wady:
- do uruchomienia tablicy potrzebny Flash Player,
- brak możliwości współdzielenia ekranu z innymi użytkownikami,
- brak możliwości udostępnienia tablicy.
Mathigon
Adres: Polypad – Virtual Manipulatives
Strona internetowa z mnóstwem interaktywnych zagadnień matematycznych. Wśród nich mamy też do dyspozycji tablicę.
Zalety:
- nie wymaga logowania,
- możliwość zapisania swojej pracy,
- możliwość udostępnienia linku do tablicy innym osobom,
- dostępne tła: siatka kwadratowa i trójkątna,
- dostępne pomoce: wielokąty, paski liczbowe i ułamkowe, siatki płytek, płytki algebry, klocki pentomino, tangram,
- dostępny kątomierz.
Wady:
- brak możliwości współdzielenia ekranu z innymi użytkownikami,
- brak linijki i możliwości rysowania linii prostych.
The Math Learning Center Apps
Tablice te można wykorzystywać podczas zajęć z matematyki
Na stronie tej znajdziemy różne aplikacje matematyczne, część z nich z możliwością udostępniania uczniom do wspólnej pracy. Do tej grupy aplikacji należą:
1. Number frames
Adres: https://apps.mathlearningcenter.org/number-frames/
Aplikacja ta umożliwia przeliczanie, grupowanie, wykonywanie czterech podstawowych działań arytmetycznych oraz wprowadzanie ułamków.
2. Number line
Adres: https://apps.mathlearningcenter.org/number-line/
Aplikacja ta umożliwia ćwiczenie umiejętności związanych z osiami, na których możemy zaznaczać liczby naturalne, całkowite oraz ułamki zwykłe i dziesiętne.
3. Number pieces
Adres: https://apps.mathlearningcenter.org/number-pieces/
Aplikacja ta umożliwia doskonalenie umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia w zakresie tabliczki mnożenia oraz doskonalenia umiejętności z działu ułamki.
4. Number rack
Adres: https://apps.mathlearningcenter.org/number-rack/
To nic innego jak wirtualne liczydło.
Aplikacje, których nie można udostępniać uczniom do edycji, ale które możemy wykorzystać w czasie lekcji online:
- Fractions
Adres: https://apps.mathlearningcenter.org/fractions/
Aplikacja ta umożliwia doskonalenie umiejętności z działu ułamki zwykłe i dziesiętne, m.in. porównywanie ich oraz dodawanie i odejmowanie.
2. Pattern shapes
Adres: https://apps.mathlearningcenter.org/pattern-shapes/
W aplikacji dostępne są podstawowe kształty kształty geometryczne, tangramy oraz mierzenie kątów.
3. Math Clock
Adres: https://apps.mathlearningcenter.org/math-clock/
Aplikacja umożliwia ćwiczenie umiejętności związanych z odczytywaniem godzin.
Tablice te nie współpracują z tabletem graficznym.
Ewa Ładna – dyplomowany nauczyciel matematyki i informatyki w Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. M. Kopernika w Giżycku, doradca metodyczny w zakresie matematyki w PORE w Giżycku, egzaminator egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego z matematyki, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, wieloletni członek Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki. Entuzjastka stosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu. Autorka i realizatorka innowacji pedagogicznych m.in. z programowania oraz zastosowania robotów. Nieustannie poszukuje skutecznych metod pracy z uczniami.
Agnieszka Ogiegło – nauczyciel dyplomowany matematyki i wicedyrektor w Szkole Podstawowej nr 7 im. T. Kościuszki w Kłodzku, egzaminator egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Członek grupy Superbelfrzy RP. Pasjonatka eTwinning (ambasador i trener), edukacji globalnej oraz nowoczesnych technologii w nauczaniu z programowaniem włącznie. Opiekun grupy Programowanie z eTwinning oraz grupy Superkoderzy. W czasie zajęć z matematyki i informatyki realizuje różne programy oraz projekty. Relacje z zajęć można zobaczyć na stronie Siódemka koduje, programuje.
Joanna Świercz – Certyfikowana trenerka, nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 31 w Opolu, konsultantka ds. nauczycieli matematyki Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, członkini Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, członkini grupy Superbelfrzy RP. Autorka dziesięciu publikacji książkowych dotyczących m.in. stosowania metod aktywizujących i TIK na lekcjach matematyki. Prowadzi blog i fanpage (matmainaczej).
- Jak podnieść kompetencje i zdobyć wiedzę ? - 9 października 2023
- Tablice online – dla wymagających ścisłowców i nie tylko - 29 kwietnia 2020
- Scottie GO! - 5 stycznia 2018
W odpowiedzi na “Tablice online – dla wymagających ścisłowców i nie tylko”
Ja bym jeszcze dodała tablicę https://idroo.com – można ja współdzielić z uczniami