Praktyczne działanie w pracy z uczniami ze SPE przynosi największe rezultaty.
Uczeń, który jest w centrum działania, ma możliwość aktywnego uczestnictwa w lekcji, ale także podczas realizowanego projektu ma szansę na najbardziej efektywną naukę.
Dlatego bardzo często w naszej pracy wykorzystujemy metody aktywizujące, w tym projekt edukacyjny.
Od lat pełnię rolę ambasadora projektu eTwinning, dzieląc się z innymi nauczycielami swoim doświadczeniem na temat realizowanych projektów.
Moi uczniowie mają dzięki temu ogromne możliwości w zakresie współpracy z uczniami z całej Polski, a nawet poza nią.
W tym roku jednym z projektów, który wdrażamy w naszej szkole, a który nasi uczniowie klasy przysposabiającej do pracy będą mieli szansę realizować jest projekt „Szkolna spiżarnia”.
Opis projektu:
Projekt dla szkół specjalnych, integracyjnych i przyszpitalnych. Jego głównym celem jest współpraca uczniów w zakresie praktycznego działania, przygotowywania jesiennych przetworów z warzyw i owoców. W ramach współpracy powstanie wspólna książka kucharska z przepisami, które skonstruują uczniowie wszystkich szkół. Wspólnie opracują przepisy, wykonają zdjęcia i plany aktywności do wykonania konkretnych przetworów.
Każda ze szkół zorganizuje u siebie szkolną spiżarnię, do współpracy przy jej tworzeniu zaangażuje innych uczniów.
Cele projektu:
– włączenie uczniów do działań w zakresie praktycznego działania,
– podnoszenie kompetencji i umiejętności praktycznych w zakresie gospodarstwa domowego,
– integracja uczniowe ze SPE,
– wykorzystywanie nowych technologii,
– korzystanie z nowoczesnego sprzętu w zakresie gospodarstwa domowego.
Jak będziemy współpracować?
Będziemy współpracować na platformie eTwinning. Ustalimy wspólne działania, które polegać będą na przygotowywaniu przetworów z warzyw i owoców. Każda szkoła będzie miała za zadanie wykonać 2 wybrane przetwory, opracowanie planu aktywności i opisu przygotowania. Udostępni te przepisy na stronie projektu. Każda ze szkół biorących udział w projekcie, wybierze jeden przepis opracowany przez partnerską szkołę, który wykona u siebie w szkole i relację z przygotowania przetworów opisze na stronie. Wypróbowany przepis zamieści w książce kucharskiej wraz ze zdjęciami i wskazówki do jej wykonania.
Spis przetworów zamieścimy we wspólnej tabeli. Powstanie elektroniczna oraz drukowana książka kucharska. Ponadto uczestnicy projektu zorganizują w szkole szkolne spiżarnie.
Spodziewane rezultaty:
1. Nabycie umiejętności z zakresu gospodarstwa domowego i przygotowywania przetworów.
2. Podniesienie kompetencji emocjonalno-społecznych, w zakresie współpracy i współdziałania.
3. Podniesienie własnej wartości i poczucia sprawstwa u uczniów ze SPE.
4. Integracja uczniów ze SPE.
5. Podniesienie kompetencji cyfrowych.
6. Aktywizacja uczniów poprzez praktyczne działania.
7. Stworzenie szkolnej spiżarni.
Projekt trwać będzie 5 tygodni od 27 września do 31 października.
Na potrzeby projektu powstał blog edukacyjny, na którym na bieżąco opisywać będzie działania projektowe, co ułatwi nam także promocję i upowszechnianie rezultatów projektu.
Jeśli chcesz poznać inne aktywizujące metody pracy z uczniami skorzystaj z naszego szkolenia.
Plakat do projektu wykonał Mateusz Łysek z grupy Belfry bazgrolą i Rysuję dla moich uczniów.
Zyta Czechowska- Nauczyciel Roku 2019, dyrektor i właściciel Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, współautorka książki "Jak nie zgubić dziecka w sieci?". Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, od 26 lat terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „ SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Cyfrowego Dialogu w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Ambasadorka Programu eTwinning. Ambasadorka Dell Technologies.
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Pozostałe wpisy Zyta Czechowska (Zobacz wszystkie)
- Jak rozmawiać z dziećmi o dysfunkcyjnych zachowaniach ich kolegów? - 6 września 2024
- Praca w zróżnicowanej klasie - 3 września 2024
- Zabawy adaptacyjne i integracyjne w przedszkolu i szkole - 3 września 2024