Wyposażanie uczniów szkoły specjalnej w umiejętność korzystania z narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej stało się koniecznością tym bardziej, że uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną obowiązuje realizacja tej samej podstawy programowej co w szkole ogólnodostępnej. Ważne jest jednak to, aby dostosować wymagania i ćwiczenia do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. Nie bez znaczenia są również szerokie umiejętności i kompetencje nauczyciela, który w szkole specjalnej, by osiągnąć sukces pracować musi podwójnie. To zaangażowanie, nowoczesne i innowacyjne podejście do edukacji opłaca się i przynosi wymierne efekty. Przykładem tego jest chociażby ostatni nasz sukces w konkursie „Szkoła na czasie, e-podręczniki w klasie”, za który otrzymaliśmy 15 tabletów dla szkoły i szafę mobilną do ładowanie sprzętu.
Przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem TIK i dostosowanie wymagań poniżej:
Konstruowanie choinki z wykorzystaniem ćwiczeń z portalu epodreczniki.pl.
Zajęcia dotyczyły konstruowania figur za pomocą odcinków. Ponadto ćwiczyliśmy koordynację wzrokowo-ruchową i orientację przestrzenną. Zadaniem uczniów było ustalenie definicji odcinka, rozróżnianie odcinków, ich mierzenie oraz konstruowanie figur za pomocą odcinków. Praktyczne ćwiczenie polegało na ułożeniu z dostępnych materiałów trójkątów i innych figur, a w rezultacie choinki.
http://podchoinka.zss-kowanowko.edu.pl/strony/konstrukcje1.html
Drzewa lasów iglastych, z wykorzystaniem ćwiczeń z portalu epodreczniki.pl.
Uczniowie zgłębiali wiadomości na temat drzew iglastych, ich miejsca w piętrach lasu z wykorzystaniem platformy epodreczniki.pl. Swoją wiedzę zweryfikowali podczas wycieczki do pobliskiego lasu w poszukiwaniu drzew iglastych, które mogą już niedługo zagościć w naszych domach z okazji zbliżających się Świąt. Na potrzeby tej lekcji została stworzą aplikacja edukacyjna na platformie LearningApps, która służyć ma uczniom do utrwalania nazw drzew iglastych i doskonalenia umiejętności rozpoznawania tych drzew.
http://podchoinka.zss-kowanowko.edu.pl/strony/las.html
Tworzenie komiksów w aplikacji ToonDoo.
Tworzenie komiksów, to kolejne zadanie projektu z wykorzystaniem ćwiczeń umieszczonych na portalu epodreczniki.pl- „Pod choinką”. Uczniowie samodzielnie przygotowali świąteczne, kolorowe komiksy w aplikacji Toondoo. Motywem przewodnim była oczywiście choinka, którą poznawać można na wiele sposobów o czym przekonali się uczniowie szkoły podstawowej.
http://podchoinka.zss-kowanowko.edu.pl/strony/komiks.html
Tworzenie ankiet, quizów- ewaluacja w programie Kahoot.
Uczniowie z powodzeniem wypełnią interaktywną ankietę w programie kahoot, dzięki której w nowoczesny, atrakcyjny sposób, wykorzystując umiejętności technologiczne naszych uczniów otrzymaliśmy informację zwrotną w postaci arkusza z ich odpowiedziami.
http://podchoinka.zss-kowanowko.edu.pl/strony/quiz.html
Tworzenie chmur wyrazowych w programie Tagxedo.
Tagxedo to program, który automatycznie tworzy ciekawe grafiki z odpowiednio ułożonych słów pobranych z pliku, bloga, strony internetowej lub własnoręcznie wpisanych. Efekty są zaskakujące. Tworzenie chmur wyrazowych jest niezwykle interesującą i lubianą przez uczniów naszej szkoły czynnością, dlatego nie mogło zabraknąć jej podczas realizacji projektu „Pod choinką”. Zadaniem uczniów było stworzenie chmury, która byłaby odpowiedzią na nurtujące nas pytanie: Dlaczego warto korzystać z portalu edukacyjnego epodreczniki.pl?
http://podchoinka.zss-kowanowko.edu.pl/strony/chmura.html
Tworzenie ciekawych ćwiczeń na platformie LearningApps.
Uczniowie uwielbią rozwiązywać i samodzielnie konstruować ćwiczenia na platformie edukacyjnej LearningApps. Sprawia im to ogromną radość, daje satysfakcję z wykonanego zadania a co najważniejsze doskonali ich umiejętności i utrwala wiedzę.
http://LearningApps.org/watch?v=pdjhgma0j15
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
- Tarcza empatycznej edukacji - 5 października 2025
- Darmowe materiały na początek roku szkolnego – wyprawka wartości, skrzydła dzieci i kodeksy klasowe - 30 sierpnia 2025
- WSZYSTKO O ZRÓŻNICOWANEJ KLASIE - 31 lipca 2025
