Zajęcia kształcenia kreatywnego często kojarzą się z tworzeniem czegoś oraz rysowaniem. Faktycznie, te czynności, odpowiednio zaplanowane, mogą rozwijać kreatywność uczniów. Ale czasami warto spróbować inaczej. Proponuję lekcję opartą na nietypowych pytaniach, pytaniach dających do myślenia, niejednoznacznych, na które istnieje wiele odpowiedzi.
Do lekcji przyda się prezentacja zawierająca zdjęcia, grafiki oraz pytania, np. taka:
Zajęcia kreatywne autorstwa Ewa Gardyza
Tutaj znajduje się link, aby otworzyć ją w nowym oknie.
Prezentacja prowadzi nas przez całą lekcję. Na każdym slajdzie znajduje się pytania oraz, jeśli potrzeba, jakiś element wizualny (zdjęcie, obraz, grafika). Ważne, aby odpowiednio pokierować wypowiedziami uczniów. Na początku dzieci zwykle nieśmiało podają bardzo realistyczne odpowiedzi, np. na tym slajdzie uczniowie mówią: „Cześć” albo „Jak się macie?”:
Ale nauczyciel może dopowiedzieć: „A ja myślę, że osoba w komputerze prosi ich, żeby podniosły rękę te osoby, które dzisiaj rano myły zęby”. Zwykle po jednym lub dwóch takich nietypowych pomysłach podanych przez nauczyciela dzieci załapują, że nie chodzi tylko o te oczywiste odpowiedzi. Wtedy otwierają się głowy i zaczynają pojawiać się naprawdę zaskakujące pomysły. A ponieważ dzieci inspirują się nawzajem, jest mnóstwo śmiechu i dobra zabawa.
Aby nie było nudno, możemy zmodyfikować zadanie i co kilka slajdów poposić uczniów, żeby nie mówili swoich pomysłów na głos, tylko napisali je na tablicy Jamboard (jeśli pracujemy zdalnie) lub na karteczkach samoprzylepnych i przyczepili do tablicy w sali (jeśli pracujemy stacjonarnie). Potem to nauczyciel czyta podane odpowiedzi. Takie rozwiązanie pozwala wypowiedzieć się również tym bardziej nieśmiałym.
Ostatnie zadanie – plastyczne – przygotowane zostało asekuracyjnie, gdyby zostało nam trochę czasu na lekcji. Św. Mikołaja widzimy zawsze w takim samym stroju; nawet trudno nam sobie wyobrazić, że on może ubierać się inaczej. Zaprojektowanie dla niego piżamy albo stroju na plażę może być wyzwaniem.
Warto mieć taką prezentację pod ręką i wykorzystać, kiedy nasz wcześniejszy plan nie może zostać zrealizowany albo musimy nagle kogoś zastąpić. Prezentacja nadaje się dla uczniow w różnym wieku. Możecie skorzystać z mojej lub przygotować własną. Polecam do tego Canvę – ma bogate zasoby zdjęć i grafik. Reszta, to nasza kreatywność.
……………………………………………………………………………………………………………..
Jeśli podoba Ci się, to jak piszę, zapraszam Cię do subskrypcji newslettera „Wokół edukacji”, w którym co miesiąc szczegółowo opisuję konkretny temat związany z edukacją – w szkole i nie tylko. Link do zapisu
- Czy nauczycielom potrzebny jest coaching? - 6 marca 2024
- Zarządzanie czasem w pracy nauczyciela - 2 lutego 2024
- Aktywny uczeń. Metoda Design Thinking w praktyce - 19 maja 2023
W odpowiedzi na “Rozwijanie kreatywności poprzez nietypowe pytania”
Fantastyczny pomysł. Świetna zabawa dla wszystkich.