Wczoraj zakończyła się konferencja „Projektowanie rozwiązań dla edukacji 2021”. Zdecydowałam się w niej uczestniczyć, gdyż nigdy za wiele inspiracji, szczególnie u progu nowego roku szkolnego. I…nie zawiodłam się! Mocnym akcentem było wystąpienie wstępne Marka Banaszaka, który przedstawił wyniki kilkumiesięcznego procesu badawczego, mającego na celu wypracowanie scenariuszy przyszłości dla edukacji w perspektywie najbliższych 25 lat. Była mowa o:
- kompetencjach przyszłości – współpracy w zespole, kompetencjach cyfrowych i technicznych, analizowaniu danych, rozwiązywaniu złożonych problemów, kreatywności,
- lukach kompetencyjnych wśród różnych grup społecznych: studentów, uczniów, wykładowców, nauczycieli, managerów,
- wizji edukacji, zgodnie z którą wybór kierunku jest zautomatyzowany i w pełni odpowiada na potrzeby użytkownika, studia mają wypełnić luki kompetencyjne, edukacja nie jest bezpośrednio osadzona w konkretnym czasie i miejscu (dzięki rozwiązaniom chmurowym, internetowi rzeczy, VR),
- celu edukacji (wymienię tylko jeden z nich, licząc że resztę uzupełnicie sami, zaglądając do raportu lub nagrań) – wspierania innowacyjności i myślenia projektowego z focusem na dobro ludzi i ich otoczenie.
Spotkania konferencyjne odbywały się dwukrotnie w ciągu dnia – o 12.00 i 16.00. Uczestnicy mieli okazję dołączyć do prywatnej grupy na facebooku i przedyskutować wiele treści oraz podzielić się spostrzeżeniami i dobrymi praktykami. Dużo emocji wzbudzał Design Thinking – przypuszczam, że ściągnął na wydarzenie większość uczestników. Zresztą organizatorem konferencji była Ewa Tomczak, twórczyni strony facebookowej – Design Thinking w szkole: innowacje w kształceniu i usprawnienia w placówce oraz onlinowego kursu DT W EDUKACJI.
nauczyciel, trener w Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą, GoCarrots
Członek grupy Superbelfrzy RP, nauczycielka informatyki. Pasjonatka nowoczesnych technologii i jej wykorzystania w nauczaniu i uczeniu się. Na Liście Honorowej Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych za szczególny wkład w rozwój umiejętności cyfrowych w Polsce. Trenerka programowania w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog (dawniej Mistrzowie Kodowania). Współpracowała z Fundacją Nowoczesna Polska (program Cybernauci - kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci), z Centrum Edukacji Obywatelskiej (Aktywna Edukacja), Cyfrowy Dialog (projekt Zaprogramuj Przyszłość), Fundacja GoCarrots. Obecnie trenerka w programie Fundacji Szkoła z Klasą (Asy Internetu). Autorka scenariuszy dotyczących programowania i kształcenia kompetencji cyfrowych – „Cyfrowa ścieżka” oraz lekcji online i materiałów do nauki zdalnej. Autorka artykułów dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji oraz bloga na ten temat - cyfrowitubylcy.blogspot.com. Microsoft Innovation Educator Expert, MIE Fellow, host podczas ogólnoświatowego czatu #MSFTEduChat na twitterze.
Pozostałe wpisy Iwona Cugier (Zobacz wszystkie)
- Co wiemy o prywatności… - 28 lipca 2023
- Scratch Dobry w MIT - 13 maja 2023
- Na wielkanocny czas - 4 kwietnia 2023