Projekt STEAM a nauczanie na odległość

W czasie pandemii wirusa Covid-19 znajomość i umiejętność korzystania z  różnorodnych narzędzi cyfrowych stała się kluczowa w edukacji. Uczniowie i nauczyciele zostali użytkownikami różnych platform oferujących możliwość prowadzenia wirtualnie zajęć. Platforma eTwinning jest jedną z takich platform oferującą narzędzia i doświadczenie tysięcy innowacyjnych nauczycieli. Najważniejszą cechą platformy eTwinning
jest możliwość prowadzenia międzynarodowych projektów szkolnych. Doświadczeni praktycy organizują pracę zespołów projektowych metodą projektu STEAM, który łączy wiedzę, metodologię badań oraz narzędzia nauki (S), technologii (T), inżynierii (E), sztuki
(A) i matematyki (M), tym samym spajającym podstawy programowe różnych przedmiotów szkolnych.

Podczas spotkania „Projektowy zawrót głowy” zaprezentowano  projekt edukacyjny łączący biologię, sztukę i nowe technologie pt. „Wild networkig – WiFi of plants and fungi”. Projekt został zrealizowany we współpracy uczniów i nauczycieli z Dąbrówki, Istambułu i Barreiro, a także naukowców z Wydziału Biologii UAM, a także artystów z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Strategicznym celem projektu  było poznanie, wyjaśnianie i zrozumienie    przez uczniów procesu komunikacji między roślinami a grzybami oraz porównanie  tego procesu do wynalazku człowieka – internetu.  Realizacja tych celi pozwala uczniom spojrzeć bionicznie  na naturę jako na bazę gotowych, zoptymalizowanych ewolucyjnie rozwiązań,  które mogą być dla nas wzorcem do tworzenia innowacji technologicznych.   W ramach projektu powstała  syntetyczna opowieści o zależnościach między gatunkami, która ma postać obrazu. Ten komunikat – obraz pokazuje sposób myślenia ucznia, zasób wiedzy, umiejętności i jego emocje, a wiedza stała się narzędziem do odkrywania prawd naukowych. W ten sposób powstał holistyczny obraz sieciowych zależności panujących w przyrodzie.

źródło: https://artscience-node.com/

 

Poniżej prezentujemy film z webinaru „projektowy zawrót głowy”.

Tomasz Ordza  – Nauczyciel przedmiotów science oraz zastępca dyrektora w Szkole Podstawowej Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Ambasador i trener programu eTwinning w Wielkopolsce. Pomysłodawca interdyscyplinarnego konkursu „Science – lubię to!„, a także inicjator warsztatów terenowych i spotkań uczniów z naukowcami. Współpracuje z magazynem dla nauczycieli pt. „Biologia w Szkole”, do którego pisze artykuły na temat praktyki szkolnej i projektów STEAM. Współtwórca i współprowadzący moduł „STEAM i TIK w projektach międzynarodowych na lekcjach” dla studentów IV i V roku nauczania biologii i przyrody Wydziału Biologii UAM.  Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Dorota Czech Czerniak – Nauczyciel matematyki i informatyki w SSP nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni, realizatorka programów i projektów z obszaru programowania i interdyscyplinarnego podejścia do edukacji m.in. Mistrzowie Kodowania, SuperKoderzy, Intel Make Tomorrow Poland, AI Schools&Academy, Centrum Mistrzostwa Informatycznego, Code for Green. Autorka i realizatorka innowacji pedagogicznych. Laureatka wyróżnienia SPRUC Listy 100, laureatka tytułu MIEE Expert, należy do grypy innowacyjnych nauczycieli Superbelfrzy RP.

Tomasz Ordza
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.