Piosenka jest dobra na wszystko…tylko co autor miał na myśli?

Pomysł wykorzystania podczas lekcji tekstów napisanych przez autorów piosenek nie jest niczym nowym – nauczyciele historii, języka polskiego i innych przedmiotów od lat zaskakują uczniów analizą utworów wykonywanych przez T-raperów znad Wisły, Jacka Kaczmarskiego, Elektryczne Gitary (płyta Historia), Perfect, Kult czy rodzimych raperów. Mam wrażenie, że im więcej czasu mija od daty napisania piosenki, tym trudniej młodym uczniom zrozumieć przekaz piosenek i ustalić niezbędny do tego kontekst.

Zastanawiając się nad rozwiązaniem tego problemu, natrafiłem (dzięki mojej córce) na stronę Genius.com.  Za jej pośrednictwem internauci (po utworzeniu darmowego konta) mogą dostarczać swoje adnotacje i interpretacje tekstów piosenek, wiadomości o muzykach i utworach. Jest też możliwość dodawania do wybranych wersów filmików, zdjęć, rysunków, map i innych plików graficznych, które wspomagają pełniejsze zrozumienie danego fragmentu utworu.

Genius.com. Fragment tekstu utworu Autobiografia zespołu Perfect wraz z przykładową adnotacją.

Ciekawym zadaniem dla uczniów może być samodzielne interpretowanie wybranych przez nas tekstów piosenek za pośrednictwem tej strony, jak również dodawanie do nich stosownych filmików lub zdjęć rekonstruujących w pewien sposób minioną rzeczywistość. Jeżeli jakiegoś utworu tam nie znajdziemy, możemy go szybko dodać. Zachęcam, żeby to robić. Ciekawych wrażeń może dostarczyć analiza tekstu zespołu Snake Charmer Born in the PRL. Angliści z zacięciem historycznym powinni z kolei docenić słowa piosenki Billy Joela We didn’t start the fire, gdzie trudno znaleźć wers, który nie odnosiłby się do wydarzeń z historii drugiej poł. XX w. Czasem, przeglądajć interpretacje użytkowników strony, możemy się dowiedzieć gdzie zadziałała cenzura i jak brzmiał tekst przed jej ingerencją. Przekonajcie się Państwo sami. Życzę intrygujących poszukiwań i odkryć.

Podoba się? Podziel się z innymi.

W odpowiedzi na “Piosenka jest dobra na wszystko…tylko co autor miał na myśli?”

Dzięki! Ostatnio dyskutowałem o rozumieniu tekstów utworów z moim 13 latkiem – i ta strona wpasowuje się idealnie w nasz dyskurs! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.