Metoda debaty oksfordzkiej w praktyce – nie tylko dla wybranych. Akademia Młodego Superbelfra.

Metoda debaty oksfordzkiej to nic innego jak usystematyzowana metoda dyskusji, która można zastosować w  trzech wymiarach: na lekcji w klasie, podczas sparingów oraz podczas turniejów debaty oksfordzkiej.

Sama metoda to holistyczny sposób uczenia różnych umiejętności zawartych w obecnych kompetencjach kluczowych. Często mówimy dzisiaj też o kompetencjach 4K czyli myśleniu krytycznym, kreatywności, komunikacji i kooperacji. Metoda debaty oksfordzkiej rozwija wszystkie powyższe umiejętności ucząc przy okazji wystąpień publicznych, panowania nad ciałem i głosem, a także nad wszechobecnym stresem.

Do kogo jest skierowana? Do wszystkich bez wyjątku na każdym etapie edukacyjnym, którzy chcą się jej nauczyć lub poszerzyć przywoływane już kompetencje kluczowe. Możemy stosować ją całościowo według wzoru wystąpień podczas debaty oksfordzkiej, która narzuca nam wystąpienia czterech mówców drużyny propozycji i opozycji, a każdy z nich ma do zagrania określoną rolę w dyskusji. Jedynka tłumaczy tezą, dwójka argumentuje, trójka kontrargumentuje, a czwórka podsumowuje debatę. Wszystko to dzieje się w określonym czasie i przy określonych zasadach, które zakładają dodatkowe role marszałka, sędziów czy publiczności.

Możemy także zastosować metodę debaty oksfordzkiej jako swoisty trening umiejętności kluczowych, wtedy wybieramy konkretną role i ćwiczymy ją z klasą grupą lub zainteresowanymi .

Metodę debaty oksfordzkiej często przyrównuje się do rozprawki argumentacyjnej, a role mówców do poszczególnych jej części: jedynka to wstęp, dwójka i trójka to rozwinięcie, a czwórka to zakończenie. Spoglądając na debatę w taki właśnie sposób, proponujemy konkretne zabawy lub jak kto woli metody pracy z klasą, jej częścią lub klubem zainteresowanych debatą oksfordzką.

Możemy zatem użyć zabawy w „Arkę Noego” czy „Balon” do ćwiczenia argumentacji. Możemy rozwijać kreatywność naszych wychowanków poprzez zabawę słowem wspomaganym grami Dixit czy Story Cubes. Wreszcie możemy zaproponować naszym uczniom, by zaproponowali tematy debaty/dyskusji i zapisali, a następnie wylosowali oraz podyskutowali na wybrany temat. Po pierwsze będą musieli stworzyć tematy równe i debatowalne, po drugie zostaną ograniczeni czasem, po trzecie samo losowanie będzie rodzajem gry. 

Gdybyście chcieli poszukać głębiej zapraszamy do obejrzenia webinaru, poza tym zachęcamy do wejścia na poniższe linki:

https://projektyedukacyjne.org/

 www.facebook.com/slaskaligadebat

http://debataoksfordzka.

ksmowcow.pl

https://muzeumpilsudski.pl/dzialalnosc/program-wieloletni-niepodlegla/debaty-historyczne/

 

 

 

 

 

Beata Maleska-Pająk
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.