Krótkie aktywności SEL na pierwsze zajęcia z uczniami i uczennicami

Zapoznanie z regulaminami, zasadami, procedurami, dokumentami szkolnymi, systemem oceniania, zakresem materiału przewidzianego do realizacji, diagnozy „na wejście”, podziały na grupy – początek roku szkolnego, to solidna paczka urzędowych spraw.

Gdzieś pomiędzy nimi uśmiechają się do nauczyciela twarze trwające w oczekiwaniu. Mają nadzieję na ciekawie spędzony czas i chcieliby mieć pewność, że będą częścią czegoś ważnego – w końcu pamięć o chwilach spędzonych w szkole zostanie z nimi na zawsze.

Wspólnie zebraliśmy dla naszych czytelników garść sprawdzonych metod gotowych do zastosowania w pracy z uczniami i uczennicami. Oto cały zbiór:

„Back to School” (kliknij tutaj)

Poniżej prezentujemy trzy pomysły na rozgrzewkę.

1) Jak lubisz pracować nad zadaniem na lekcji?

(autorka: Summer Wineteer, źródło: kliknij tutaj)

Zaproponowaną przez autorkę tabelę można wzbogacić o dwa dodatkowe obszary: „w znanym mi zespole osób” oraz „w losowo przydzielonym mi zespole osób”. Każdemu uczniowi i każdej uczennicy przydzielamy jedną naklejkę, a następnie prosimy o oddanie swojego głosu. Nie każda osoba chce, żeby inni wiedzieli o jej preferencjach, dlatego głosowanie równie skutecznie można przeprowadzić online, np. przy pomocy platformy Mentimeter lub w formularzu (Microsoft lub Google).

Co zyskuje nauczyciel? Może skutecznie planować aktywności, mając świadomość, że pozwolą one uczniom i uczennicom skupić się na zadaniach, a nie odczuwanym dyskomforcie.

Autorka: Summer Wineteer

2) Poznajmy się – emotkowe bingo

(autorka: Kristin Palomares, źródło: kliknij tutaj)

Aktywność wymaga wcześniejszego przygotowania arkuszy z emotkami. Można to zrobić na dwa sposoby:

  • każda osoba w klasie dostaje swoją kartkę i uzupełnia ją, poszukując odpowiedzi poprzez rozmowę z rówieśnikami
  • tworzymy jeden duży arkusz i każda osoba dopisuje przy wybranej emotce coś o sobie.

Pierwszy sposób daje okazję do nawiązania kontaktu przez wszystkie osoby oraz sprzyja kreatywności, gdyż do jednej emotki można przypisać informacje tylko o jednej osobie. Im mniej niepodpisanych emotikonów, tym ciekawsze odpowiedzi, gdyż informacja podana przez rozmówcę musi się w jakiś sposób kojarzyć ze znakiem graficznym.

Co zyskuje nauczyciel? Obserwuje powstawanie zespołu ludzi ciekawych siebie nawzajem, jednocześnie szanujących swoją różnorodność.

Autorka: Kristin Palomares

3) Uważaj na słowa

Pierwsze zajęcia to dobry czas, by porozmawiać o odpowiedzialności za słowa – zarówno te, które padają na szkolnym korytarzu, jak i te, które są używane w sieci. Warto pamiętać, że drobne dokuczliwości, przezwiska, bycie narażonym na obcowanie w przestrzeni pełnej wulgarnych komentarzy i żartów, a nawet niewerbalne reakcje rówieśników (miny, gesty) przypominają krople padające na kamień – w pierwszej chwili wydaje się, że nic się nie stało, jednak po dłuższym czasie „krople” doprowadzają do erozji. Podobnie, jak z zaprezentowanym na ilustracji talerzem – po rozbiciu można go posklejać, jednak już nigdy nie będzie taki, jak przedtem.

Czytelniku, czytelniczko – podziel się z nami swoimi sprawdzonymi metodami na poznawanie nowych osób w klasie, zespole, społeczności.

Joanna Waszkowska
Znajdź mnie
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.