Zajęcia rewalidacyjne to zajęcia organizowane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego ze względu na niepełnosprawność. Zajęcia rewalidacyjne nie stanowią formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale są niezwykle ważne w procesie terapii każdego ucznia.
Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych stanowi aktualne rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania. Wymiar czasu trwania tych zajęć określa Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych warunków działania szkół i przedszkoli z 17 marca 2017 roku (ze zmianami).
Celem zajęć rewalidacyjnych nie jest wyrównywanie braków – jego celem jest stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze. Na zajęciach rewalidacyjnych pracujemy przede wszystkim nad niwelowaniem dysfunkcji, uzupełnieniem deficytów w różnych obszarach funkcjonowania dziecka. To są zajęcia dla których stworzono podstawę programową, bo nie realizujemy treści edukacyjnych. Dla ucznia lub grupy rewalidacyjnej konstruujemy program zajęć rewalidacyjnych w oparciu o jego spersonalizowane potrzeby.
Dlatego tak ważne jest, aby wykorzystywać je efektywnie i w taki sposób, by zniwelowane dysfunkcje pomogły w realizacji treści edukacyjnych na poszczególnych przedmiotach.
Zasady:
– Całkowita indywidualizacja w pracy z każdym dzieckiem.
– Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
– Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków.
– Dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka.
Oprócz tradycyjnych metod prowadzenia zajęć, warto stosować także narzędzia TIK, które oprócz tego, że wzmacniają motywację do podejmowania wysiłku u większości uczniów, są atrakcyjne, ogólnodostępne i są efektywne.
My podczas prowadzonych szkoleń dla Rad Pedagogicznych proponujemy różnorodne aplikacje, programy i platformy, które naszym zdaniem i na podstawie doświadczenia sprawdzą się fantastycznie podczas zajęć rewalidacyjnych.
Jedną z propozycji, która warta jest uwagi jest pakiet aplikacji webowych Creatability- kreatywność, bo przynosi fantastyczne efekty terapii to aplikacje webowe, które pozwalają na ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej, spostrzegania i orientacji przestrzennej.
Kreatywność to zestaw eksperymentów przeprowadzonych we współpracy z twórcami i sojusznikami. Badają, w jaki sposób kreatywne narzędzia – rysowanie, muzyka i inne – mogą być bardziej dostępne za pomocą technologii internetowej i sztucznej inteligencji.
Zestaw aplikacji znajduje się TUTAJ
W ofercie znajdziesz między innymi aplikacją jest Keyboard , która pomaga w rozwijaniu słuchu, pamięci i uwagi.
Polega ona na wykorzystaniu prostej klawiatury muzycznej, na której uczeń może grać twarzą, ciałem, myszą lub klawiszami. Ćwicząc przy okazji koordynację, słuch i pamięć.
Syntezator ciała, który pozwala na ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej, a tym samym na tworzeniu muzyki za pomocą ruchu ciała.
Można ćwiczyć za pomocą myszki, ale także dzięki skoordynowanym ruchom rąk, głowy i całego ciała.
Aplikacja znajduje się TUTAJ
Dźwiękowe płótno, które jest prostym narzędziem do rysowania, które działa zarówno za
pomocą wzroku, jak i dźwięku.
Aplikacja znajduje się TUTAJ
Więcej na temat wykorzystywania nowych technologii dowiesz się z książki
„Jak nie zgubić dziecka w sieci?” TUTAJ
Szukasz innych materiałów na zajęcia rewalidacyjne? Zajrzyj do nas na bloga.
Zyta Czechowska- Nauczyciel Roku 2019, dyrektor i właściciel Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, współautorka książki "Jak nie zgubić dziecka w sieci?". Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, od 26 lat terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „ SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Cyfrowego Dialogu w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Ambasadorka Programu eTwinning. Ambasadorka Dell Technologies.
Print Friendly, PDF & Email