KREATYWNE ZAJĘCIA REWALIDACYJNE

Zajęcia rewalidacyjne to zajęcia organizowane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego ze względu na niepełnosprawność. Zajęcia rewalidacyjne nie stanowią formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale są niezwykle ważne w procesie terapii każdego ucznia.

 

Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych stanowi aktualne rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania. Wymiar czasu trwania tych zajęć określa Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych warunków działania szkół i przedszkoli z 17 marca 2017 roku (ze zmianami).

Celem zajęć rewalidacyjnych nie jest wyrównywanie braków – jego celem jest stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze. Na zajęciach rewalidacyjnych pracujemy przede wszystkim nad niwelowaniem dysfunkcji, uzupełnieniem deficytów w różnych obszarach funkcjonowania dziecka. To są zajęcia dla których stworzono podstawę programową, bo nie realizujemy treści edukacyjnych. Dla ucznia lub grupy rewalidacyjnej konstruujemy program zajęć rewalidacyjnych w oparciu o jego spersonalizowane potrzeby.

Dlatego tak ważne jest, aby wykorzystywać je efektywnie i w taki sposób, by zniwelowane dysfunkcje pomogły w realizacji treści edukacyjnych na poszczególnych przedmiotach.

Zasady:

– Całkowita indywidualizacja w pracy z każdym dzieckiem.

– Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.

– Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków.

– Dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka.

Oprócz tradycyjnych metod prowadzenia zajęć, warto stosować także narzędzia TIK, które oprócz tego, że wzmacniają motywację do podejmowania wysiłku u większości uczniów, są atrakcyjne, ogólnodostępne i są efektywne.
My podczas prowadzonych szkoleń dla Rad Pedagogicznych proponujemy różnorodne aplikacje, programy i platformy, które naszym zdaniem i na podstawie doświadczenia sprawdzą się fantastycznie podczas zajęć rewalidacyjnych.
Jedną z propozycji, która warta jest uwagi jest pakiet aplikacji webowych Creatability- kreatywność, bo przynosi fantastyczne efekty terapii to aplikacje webowe, które pozwalają na ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej, spostrzegania i orientacji przestrzennej.
Kreatywność to zestaw eksperymentów przeprowadzonych we współpracy z twórcami i sojusznikami. Badają, w jaki sposób kreatywne narzędzia – rysowanie, muzyka i inne – mogą być bardziej dostępne za pomocą technologii internetowej i sztucznej inteligencji.
 
 
Zestaw aplikacji znajduje się TUTAJ
 
 
W ofercie znajdziesz między innymi aplikacją jest Keyboard , która pomaga w rozwijaniu słuchu, pamięci i uwagi.
Polega ona na wykorzystaniu prostej klawiatury muzycznej, na której  uczeń może grać twarzą, ciałem, myszą lub klawiszami. Ćwicząc przy okazji koordynację, słuch i pamięć.

 

 

Link do aplikacji TUTAJ
Syntezator ciała, który pozwala na ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej, a tym samym na tworzeniu muzyki za pomocą ruchu ciała.
Można ćwiczyć za pomocą myszki, ale także dzięki skoordynowanym ruchom rąk, głowy i całego ciała.

 

 

                                                      Aplikacja znajduje się TUTAJ
Dźwiękowe płótno, które jest prostym narzędziem do rysowania, które działa zarówno za
pomocą wzroku, jak i dźwięku.
                                  
Aplikacja znajduje się TUTAJ

Więcej na temat wykorzystywania nowych technologii dowiesz się z książki 

„Jak nie zgubić dziecka w sieci?” TUTAJ

 

 

Szukasz innych materiałów na zajęcia rewalidacyjne? Zajrzyj do nas na bloga.
Zyta Czechowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.