W obliczu koronawirusa pojawia się wiele porad, jak się uczyć. Paradoksalnie, wreszcie pojawiła się opcja, przez wielu wcześniej niedoceniana, nauki na odległość.
Jak ją zorganizować, można się dowiedzieć z wielu artykułów, cyklicznych webinarów (sama miałam okazję prowadzić jeden z nich), czy postów na Facebooku. Wygranymi są tu osoby, które w ogóle korzystają z niebieskiej platformy. Masa grup poświęconych edukacji zachęca do poszerzania wiedzy, a w obliczu niewiedzy można zawsze uzyskać pomoc.
Poniżej wykaz platform i apek, które sprawdzą się w tych trudnych czasach i pomogą w zorganizowaniu e-learningu. UWAGA: Podział na przedmioty na końcu posta.
Komunikatory:
1. Messenger– najprostszy sposób, możemy ze swoją klasą założyć grupę, będziemy mogli szybko przekazywać sobie informacje. Trzeba wziąć pod uwagę wiek uczniów.
2. Google Hangouts– można wysyłać wiadomości, prowadzić wideorozmowy oraz telefonować. Na czas epidemii udostępniony w wersji premium.
3. Skype– można prowadzić lekcje z 25 uczniami jednocześnie. Z aplikacji korzysta wielu korepetytorów i lektorów języków obcych.
Microsoft- twórca Skype’a- organizuje coroczny Skype-a-thon, czyli globalną inicjatywę, która łączy klasy lekcyjne z najdalszych zakątków świata. W tym roku wydarzenie miało miejsce 13 i 14 listopada. Polecam, wzięłam udział razem z moją grupą z informatyki. Co prawda nie łączyliśmy się z zagranicą (w planach), ale spotkaliśmy się wirtualnie z pracownikiem Microsoftu, który opowiedział o swojej pracy. O polskich liderach pracy edukacyjnej z wykorzystaniem Skype’a możecie poczytać tutaj. W Polsce nauczyciele najbardziej zaangażowani w lekcje ze Skype’em zostali wyróżnieni tytułem Skype Master Teacher.
Lekcje ze Skype’em, czyli podróż po świecie bez wychodzenia z klasy
Platformy do nauki:
1. KhanAcademy – można tam utworzyć klasę, zadawać zadania, monitorować postępy uczniów i indywidualizować pracę z nimi. Uczniowie do każdego tematu dostają samouczki i wskazówki, z których mogą skorzystać, jeśli czegoś nie rozumieją.
Akademia Khana jest organizacją non profit. Jej celem jest zapewnienie dostępu do darmowej nauki każdemu w każdym zakątku globu i o każdej porze. O Khan Academy możecie poczytać w artykule Khan – ulubiony nauczyciel całego świata. Polską wersją zajmuje się profesor Lech Mankiewicz.
2. Pi-stacja – ponad 600 darmowych wideolekcji z matematyki dopasowanych do podstawy programowej, które tworzone są z metodykami i czynnymi nauczycielami matematyki. Znajdziemy tam też ćwiczenia interaktywne, które na bieżąco pomagają kontrolować stopień zrozumienia wprowadzanych zagadnień.
3. Narzędzia Microsoftu – Teams, OneNote.
Teamsy to platforma, umożliwiająca pracę z dowolnego miejsca, czaty, współpracę nad plikami, tworzenie zespołów, a wszystko to w mega uporządkowany sposób.
OneNote daje możliwości planowania pracy, gromadzenia, porządkowania informacji, wglądu i udostępniania notatek innym. Dla moich uczniów stanowi on cyfrowy zeszyt. Franek stosuje go nawet do notatek z religii 🙂 Przez OneNote udostępniam materiały na lekcje, chociaż preferuję Teamsy. Jak z nimi pracować można dowiedzieć się na stronie. Aby móc z nich korzystać, placówka edukacyjna musi mieć usługę Office 365 dla Edukacji. O Microsoft dla edukacji pisałam też w poście, w którym zamieściłam wiele przydatnych linków.
4. Learningapps – można przygotować mnóstwo atrakcyjnych gier i zadań online dla uczniów oraz z uczniami lub skorzystać z gotowych.
5. Flipgrid – platforma do prowadzenia dyskusji w formie krótkich filmów wideo. Nagrywamy temat do rozmowy i udostępniamy link, uczniowie odpowiadają krótkim filmem i w ten sposób każdy bierze aktywny udział w dyskusji. Flipgrida używałam z uczniami podczas współrealizacji projektu, którego autorką były dwie Asie – Krzemińska i Waszkowska. Projekt, który rozpisałam w formie webquestu, nosił tytuł „Tropiciele murali”. Był przeznaczony dla uczniów klas ósmych szkoły podstawowej. Jego realizacja trwała 3 miesiące – jako zadanie domowe i praca na lekcji. Zakładał korelację międzyprzedmiotową (informatyka, język polski, sztuka). Przyniósł uczniów sporo radości, a do tego konkretną wiedzę i umiejętności. Młodzież poznała swoje miasto, nauczyła się w nim poruszać – poznała ścieżki rowerowe, komunikację miejską, nauczyła się korzystać z rozkładów jazdy, dodawać punkty na Mapach Google, obliczać odległości, porównywać, szacować, wypowiadać na określony temat (murale i historia ich powstania), wyszukiwać informacje itd. Bonusem była nauka umiejętności miękkich, tak przydatnych w dzisiejszym świecie – współpracy, współdziałania, komunikacji itp.
6. Padlet np. do informatyki klasa VII
7. Explain Everything
8. epodręczniki
10. Edukator.pl – darmowe narzędzia do zdalnej edukacji
11. Edmodo
12. Eduelo
13. Squla
14. Scholaris
15. Librus – w ostateczności, możemy dodawać zadania domowe
Uniwersyatet w chmurze
Propozycje Rządu
Wolne Lektury – biblioteka internetowa
Propozycje czytelników
Dziękuję za odzew na Facebooku i nadsyłanie kolejnych propozycji: Anecie D. , Renacie Sz., Sylwii S. i szczególnie Kasi D., która przypomniała, że jest jeszcze goeografia 🙂
- Co wiemy o prywatności… - 28 lipca 2023
- Scratch Dobry w MIT - 13 maja 2023
- Na wielkanocny czas - 4 kwietnia 2023
W odpowiedzi na “Jak uczyć online?”
Do samodzielnej nauki matematyki na poziomie szkoły średniej powstał również serwis howgh.pl – można tam znaleźć dokładne omówienia zadań oraz przejrzyście wytłumaczony materiał teoretyczny. Można się tam uczyć zarówno na poziomie rozszerzonym, jak i podstawowym.
#howgh