Dobiegł końca cykl szkoleń dotyczących problemowego używania gier cyfrowych przez młodzież. Organizatorzy akcji GRANIE NA EKRANIE- Fundacja LOTTO im. Haliny Konopackiej oraz partner merytoryczny – FUNDACJA DBAM O MÓJ Z@SIĘG – zadbali kompleksowo o wszystkie grupy osób, przekazując wiedzę zarówno uczniom, jak i nauczycielom i rodzicom. Podczas onlinowych spotkań prowadzący poruszyli temat nadużywania gier, ale i ukazali pozytywy, mówiąc o odpowiedzialnym z nich korzystaniu. „Potrzebna jest edukacja oparta na realnej wiedzy o zachowaniach growych dzieci i młodzieży w Polsce” – mówił podczas szkolenia dr Maciej Dębski z FUNDACJI DBAM O MÓJ Z@SIĘG. Tę realną wiedzę stanowiły kryteria diagnostyczne zaburzenia grania w gry cyfrowe:
- Zaabsorbowanie lub obsesja na punkcie gier internetowych.
- Objawy odstawienne, gdy osoba nie gra w gry internetowe.
- Zwiększenie tolerancji.
- Próby powstrzymywania się lub ograniczania grania kończą się niepowodzeniem
- Utrata zainteresowania innymi aktywnościami życiowymi, takimi jak hobby.
- Nadużywanie gier internetowych, nawet wiedząc jak bardzo negatywnie wpływają one na daną osobę.
- Kłamanie innym na temat czasu spędzonego na graniu w gry internetowe.
- Używanie gier internetowych w celu złagodzenia niepokoju lub poczucia winy – jest to sposób na ucieczkę.
- Utrata lub narażenie na stratę związku lub okazji na związek z inną osobą ze względu na gry internetowe.
- Imersja.*
Uczestnicy szkolenia zapoznali się też z wybranymi wynikami ogólnopolskiego badania „Granie na Ekranie”, otrzymali propozycję wartościowych publikacji oraz rady – „Co możemy i powinniśmy wprowadzić w domu” w kontekście grania w gry. Więcej informacji na stronie projektu „Granie na ekranie„. Infografiki opracowane przez na potrzeby projektu.
*Źródło – materiały ze szkolenia FUNDACJI DBAM O MÓJ Z@SIĘG
- Co wiemy o prywatności… - 28 lipca 2023
- Scratch Dobry w MIT - 13 maja 2023
- Na wielkanocny czas - 4 kwietnia 2023