Internet stał się nierozłączną częścią codziennego życia dla wielu z nas, jednak szczególnie dla dzieci i młodzieży. Celem przeglądania sieci niejednokrotnie nie jest już nauka, a rozrywka, którą dostarczają nam media społecznościowe.
Dlatego właśnie obchody Dnia Bezpiecznego Internetu są doskonałą okazją do edukacji na temat zdrowego korzystania z online-owej przestrzeni. Poniżej przedstawiam trzy propozycje kreatywnych aktywności na lekcjach w szkole podstawowej, które można wykorzystać podczas obchodów tego ważnego święta.
Rebusy w Canva
Pierwszą aktywnością, którą można zaproponować naszym uczniom jest stworzenie rebusów przekazujących kluczowe zasady bezpieczeństwa w Internecie. Dzięki wykorzystaniu narzędzi graficznych, takich jak Canva, dzieci mogą w łatwy i przyjemny sposób uczyć się o cyberbezpieczeństwie.
Na początku lekcji można przekazać uczniom podstawowe informacje na temat bezpieczeństwa w sieci. Następnie indywidualnie lub w grupach tworzą rebus, który zawierać będzie jedną zasadę bezpieczeństwa. Canva pozwoli im na dodanie różnych obiektów, ikon, czy tekstów, tworząc wesołe i edukacyjne rebusy. Ponadto dzięki możliwości współdzielenia projektu, każda osoba z grupy może pracować w tym samym czasie w jednej pracy. Na koniec lekcji uczniowie mogą wymieniać się swoimi rebusami i spróbować rozgryźć zasady bezpieczeństwa ukryte w pracy ich kolegów.
Infografiki w Canva
Drugą propozycją jest stworzenie infografik w programie Canva, przedstawiających wybrane zagadnienia związane z internetem np. zasady netykiety, zasady tworzenia bezpiecznego hasła. Infografiki to jedno z narzędzi do przedstawiania informacji, ułatwiające zrozumienie nawet najbardziej skomplikowanych tematów. Dodatkowym rozwiązaniem może być przygotowanie z prac uczniów zakładek do książek.
Zaszyfrowane hasła
Ostatnią propozycją jest aktywność skupiająca się na zaszyfrowywaniu i odszyfrowywaniu haseł. Zabawa ta nie tylko dostarczy dzieciom rozrywki, ale również nauczy je podstaw kryptografii, czyli nauki o ukrywaniu informacji.
Uczniowie będą mieli za zadanie wymyślenie haseł związanych z tematyką Dnia Bezpiecznego Internetu. Następnie zaszyfrowanie ich za pomocą prostych technik, takich jak szyfr Cezara, szachownica Polibiusza, szyf Pigpen. Inni uczniowie będą musieli odszyfrować hasła i odczytać ich treść.
Poniżej zamieszczam karty pracy, które można wykorzystać do tworzenia szyfrów szachownicą Polibiusza oraz szyfrem Pigpen.
Lekcje informatyki, a nawet pozostałych przedmiotów, mogą być świetną okazją do uświadamiania właściwych zachowań w internecie. Uczniowie korzystając z nowych technologii widzą powiązanie między omawianą teorią a jej atrakcyjną formą, która zarazem ich angażuje. Młodzież nie tylko zdobywa wiedzę, ale również rozwija ważne umiejętności m.in. graficzne, logiczne, współpracę w chmurze. Wszystkie powyższe zadania wpisują się również w realizację podstawy programowej z informatyki w klasach 4-8.
Natalia Lasek
Nauczycielka matematyki i informatyki oraz zajęć rozwijających kreatywność w szkole podstawowej. Absolwentka UAM, na kierunku Nauczanie matematyki i informatyki. Współrealizatorka projektów STEAM oraz eTwinning m.in. Papierowe Pory Roku. Entuzjastka aktywizujących metod nauczania oraz wykorzystywania TIK. Prelegentka na konferencjach oraz warsztatach edukacyjnych (m.in. Szkoła Dydaktyki Matematyki, Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki). Prowadziła ogólnopolskie warsztaty w ramach projektu #CoSmiczna lekcja z przedmiotu: Scratch Fundacji Girls Code Fun. Współorganizatorka konferencji Studencka Konferencja Dydaktyki Matematyki i Informatyki. Była wiceprezeska Koła Naukowego StuDMat oraz przewodnicząca Rady Samorządu Studentów WMiI. W 2021 r. otrzymała nagrodę „Społecznik roku” za aktywną działalność na rzecz środowiska akademickiego. Tworzy materiały dla nauczycieli oraz prowadzi stronę Education by L