Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają ogromne problemy w uczeniu się matematyki. Deficyty w zakresie logicznego myślenia, orientacji przestrzennej, niski poziom abstrahowania, ale przede wszystkim słaba pamięć i myślenie przyczynowo- skutkowe, podnoszenie kompetencji matematycznych znacząco utrudniają. Dlatego właśnie podejmuję niestandardowe aktywności, które zachęcą moich uczniów do tego by uczyć się matematyki. Robię to przede wszystkim przez wskazanie jej użyteczności w naszym codziennym życiu.
Napisałam projekt pt. „5 sposobów na matematykę”, który zgłosiłam do programu Edukacja Inspiracja – Fundacji Szkoła z Klasą. Otrzymałam grant w kwocie 3.500 zł na jego realizację ochoczo przystąpiłam z moimi niepełnosprawnymi uczniami do realizacji jego zadań.
Jego głównym celem jest ukazanie matematyki i jej zastosowania w codziennym życiu.
Uczniowie poznają zastosowanie umiejętności matematycznych w praktyce- „matematyka wokół nas”. Stworzą lapbooki na temat praktycznego zastosowania matematyki. Zorganizujemy szkolny minisklepik i szkolną kawiarenkę. Będziemy doskonalić umiejętność posługiwania się pieniędzmi. Zaplanujemy i skonstruujemy szkolny kalendarz, który zamieścimy na holu szkoły. Codziennie będziemy zmieniać datę oraz ważne wydarzenia. Ponadto będziemy planować budżet klasy, wpływy składek klasowych i wydatki miesięczne. Raz w miesiącu przygotowujemy potrawę, której koszty będziemy szacować, produkty kupować w pobliskim sklepie, a produkty niezbędne do potrawy ważyć i domierzać. Podczas wycieczek szkolnych będziemy odczytywać godziny odjazdów pociągów, czas trwania podróży i i szacować odległości. Stworzymy też wirtualne, interaktywne gry i pomoce dydaktyczne ułatwiające uczenia się matematyki
CELE PROJEKTU
- Zwiększenie kompetencji matematycznych.
- Praktyczne działanie uczniów-współpraca.
- Korelacja tradycyjnych metod z nowymi technologiami- kształtowanie kompetencji cyfrowych.
- Poznanie użyteczności matematyki w codziennym życiu.
PIĘĆ SPOSOBÓW NA MATEMATYKĘ
- SMAKOWANIE I DEGUSTOWANIE
- ORGANIZACJA I PLANOWANIE
- PLICZENIE I WYDAWANIE
- MIERZENIE I WAŻENIE
- UCZENIE SIĘ MATEMATYKI Z TIK
DZIAŁANIA PROJEKTOWE
- Tworzenie mapy myśli- matematyka wokół nas.
- Przygotowanie lapbooków- praktyczne zastosowanie matematyki.
- Przygotowanie Minisklepiku i szkolnej kawiarenki.
- Warsztaty kulinarne. Gotowanie, pieczenie i szacowanie kosztów produktów.
- Kalendarz szkolnych wydarzeń.
- Wycieczki- obliczenia zegarowe i kalendarzowe.
- Przygotowanie zegarów.
- Generowanie kart pracy z zegarami.
- Elektroniczna książeczka- ” Matematyka w moim otoczeniu.
- Przygotowanie stroików i ozdób. Zorganizowanie kiermaszu.
NA CO BĘDZIEMY ZWRACAĆ UWAGĘ W KONTEKŚCIE WSPÓŁDZIAŁANIA?
- Współpraca w grupie.
- Pomoc koleżeńska.
- Współodpowiedzialność za zespół.
- Posługiwanie się pieniędzmi i szacunek do pracy.
- Bezpieczne poruszanie się w przestrzeni internetowej.
- Użyteczność matematyki.
- Zastosowanie nowych technologii w uczeniu się matematyki.
W celu prezentacji działań projektowych założyliśmy blog, na którym przy mojej pomocy uczniowie zamieszczać będą posty.
Blog projektu znajduje się TUTAJ
Print Friendly, PDF & Email
- Jak rozmawiać z dziećmi o dysfunkcyjnych zachowaniach ich kolegów? - 6 września 2024
- Praca w zróżnicowanej klasie - 3 września 2024
- Zabawy adaptacyjne i integracyjne w przedszkolu i szkole - 3 września 2024