Autorka relacji: Maria Czerwińska
Gdyby ktoś zapytał mnie „Kiedy ostatnio zrobiłaś coś po raz pierwszy?” bez wahania odpowiedziałabym: „W czwartek 25 sierpnia – prowadziłam webinarium”, teraz już wiem, że na pewno nie ostatni raz.
Na prowadzonym przeze mnie webinarium, przy pomocy nieocenionej w tym zakresie moderatorki Marty Florkiewicz-Borkowskiej, miałam możliwość „opowiadania” o ocenianiu kształtującym a właściwie o wąskim jego wycinku, czyli I strategii oceniania kształtującego.
Postanowiłam przyrównać ocenianie kształtujące (OK) do otwartej komunikacji (OK) i taki nadałam tytuł towarzyszącej mi w trakcie webinarium prezentacji.
Swoje wystąpienie rozpoczęłam od pytania jednokrotnego wyboru, aby uświadomić uczestnikom, że tylko ocenianie będące komunikacją pomiędzy nauczycielem a uczniem może stanowić wsparcie dla ucznia (i nauczyciela) w procesie uczenia się.
Zatem oprócz ogólnie dostępnych definicji oceniania kształtującego pojawiła się kolejna, która jak klamra łączy w całość trzy aspekty: dwustronną postawę otwartości, dialog oraz pozytywne relacje.
Następnie przedstawiłam pięć powszechnie znanych strategii oceniania kształtującego, zaczerpniętych z prowadzonego w USA od 2007 r. programu Keeping Learning on Track oraz ich przetransponowane brzmienie w języku szkolnych praktyków OK.
Z uwagi na ograniczony czas trwania webinarium, skupiłam się tylko na trzech ważnych elementach oceniania kształtującego, jakie stanowi trio: cele lekcji, kryteria sukcesu i pytania kluczowe, czyli zestaw, od którego powinno się zacząć projektowanie każdej lekcji.
Po krótkim wprowadzeniu w tematykę celów lekcji, kryteriów sukcesu i pytań kluczowych uczestnicy mieli możliwość zaprojektowania fragmentu własnej lekcji na stworzonym i udostępnionym przeze mnie dokumencie na Dysku Google, wybierając sobie temat, do którego najpierw zapisali cele lekcji, następnie kryteria sukcesu (które zweryfikowały poprawność stworzonych celów) oraz pytanie kluczowe.
Zaangażowanie uczestników w wykonanie tego ćwiczenia przeszło moje najśmielsze oczekiwania, wszystkie przygotowane tabelki zostały szybko „zajęte” przez uczestników i systematycznie wypełniane.
Wypełniona tabelka była później analizowana na podstawie pytań zadanych przez uczestników na czacie.
W kolejnej części webinarium zwróciłam uwagę na podwójną funkcję kryteriów sukcesu, które nierozerwalnie łączą się z celami lekcji lub z zadaniem edukacyjnym.
Żeby pokazać uczestnikom jak wygląda wykonanie zadania przez uczniów w przypadku gdy nie podamy im kryteriów oceny; poprosiłam, aby każdy uczestnik na wspólnej tablicy narysował obrazek kojarzący się z wakacjami, po czym przystąpiłam do oceny rysunków według tylko sobie znanych kryteriów – oceny były różne.
Po chwili uczestnicy wykonali jeszcze raz to samo zadanie, ale po „zdradzeniu” im moich oczekiwań wobec rysunku, czyli podaniu kryteriów określenia sukcesu pracy – wszystkie rysunki były zgodne z kryteriami sukcesu.
Następnie krótko wspomniałam o informacji zwrotnej akcentując, że jest to narzędzie, które powinno mieć dwustronny przepływ: od nauczyciela do ucznia (czteroelementowa struktura) i od ucznia do nauczyciela (mnóstwo sposobów jej pozyskania).
Zdając sobie sprawę, że wprowadzanie do swojej pracy OK wiążę się na początku z poszukiwaniem wszelkich wskazówek, wzorców i inspiracji, przygotowałam dla uczestników kilka materiałów w udostępnionym folderze, które na pewno będą pomocne przy wkraczaniu w świat OK i posłużą jako baza do budowania nowego doświadczenia bądź modyfikowania dotychczasowego tiny.pl/g9vkl.
Oprócz tego zaproponowałam uczestnikom kilka TIKowych narzędzi, które mogą wspierać i uatrakcyjnić stosowanie w swojej pracy OK, szczegółowo omawiając Lino.
Na zakończenie webinarium poprosiłam uczestników za pomocą narzędzia online Todays Meet o informację zwrotną na temat naszego wspólnego wirtualnego spotkania – wszystkie otrzymane wpisy były niezwykle pozytywne, doceniające i wyrażające chęć dalszego mówienia o OK.
Jeszcze raz dziękuję wszystkim uczestnikom za aktywny udział w webinarium, a nieobecnych z różnych przyczyn – zapraszam do obejrzenia nagrania.
Pamiętajmy, że OK to nie tylko ocenianie kształtujące, ale także towarzysząca mu otwarta komunikacja, a jak wiadomo: słowa mają znaczenie.
Poniżej zapis całego webinaru:
Certyfikat z webinaru możecie pobrać TUTAJ.
- SZAFKA wirtualna prawdę o Tobie powie - 1 września 2021
- Co to znaczy dobra szkoła? Relacja z kongresu „Zmiana Edukacji” - 11 maja 2021
- Kongres „ZMIANA EDUKACJI”, czyli zmieniacze edukacji biorą sprawy w swoje ręce. - 1 kwietnia 2021