Osiem powodów, dla których warto wybrać się na Letnią Akademię Nowych Horyzontów

11041710_880682812025510_8951481704411100022_nZaledwie kilka dni temu wróciłam z Wrocławia, gdzie po raz kolejny udało mi się spędzić tydzień na festiwalu filmowym Nowe Horyzonty uczestnicząc w Letniej Akademii Nowych Horyzontów tzw. LANH
Wśród wielu działań Stowarzyszenia Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej na polu edukacji na pewno jednym z ciekawszych jest właśnie LANH, która w tym roku obchodziła dziesiątą rocznicę działalności.

Dlaczego warto wybrać się w środku wakacji na morderczy maraton wykładów, warsztatów i filmów?
Postaram się przedstawić w kilku punktach czerpiąc z doświadczenia wielokrotnego uczestnika i chyba już pasjonata LANH.

  1. FORMUŁA – połączenie warsztatów praktycznych i zajęć teoretycznych. Do wyboru w tym roku były: realizacja fabuły/dokumentu, animacja, aktorstwo filmowe, montaż – found footage, wykłady na konkretne tematy zawiązane z filmem oraz spotkania z twórcami, a potem jeszcze dodatkowo karnet na 10 filmów. To pozwala uczestnikom brać udział w festiwalu z innymi kinomaniakami. Jak komuś mało, może też zapisać się na darmową Akademię praktyki filmowej realizowaną przez cały rok we Wrocławiu i Warszawie, ale to już inna bajka.
  2. EWOLUCJA i ewaluacja. Przez ostatnie lata LANH ciągle się zmienia. Pojawiają się nowe typy zajęć i warsztatów, brane są pod uwagę zarówno umiejętności uczestników ( zajęcia dla podstawowych i zaawansowanych ) jak i nasze sugestie np. wprowadzenie w plan zajęć dnia wolnego na oglądanie filmów i pełne uczestnictwo w wydarzeniach festiwalu.
  3. WYKŁADY – w trakcie warsztatów można brać udział w wykładach, w tym roku najciekawsze moim zdaniem były zajęcia z Andrzejem Horyzą, wrocławskim tutorem, który uczył nas jak rozmawiać z uczniami o filmie i etyce. W skrócie ujmując, słuchanie i dialog to postawa, a film to doskonałe medium przekazu wartości dla współczesnego ucznia. Niby oczywiste, ale jak to realizować w praktyce? Mieliśmy okazję zobaczyć na konkretnym przykładzie, a i nie obyło się bez kreatywnej wymiany zdań 🙂
  4. WARSZTATY PRAKTYCZNE, czyli realizacja projektu filmowego krok po kroku. Najlepsze i zarazem najbardziej wymagające są warsztaty z realizacji fabuły/dokumentu. Niebywałe wciągające są też zajęcia z tworzenie animacji. Jakikolwiek film się tworzy porządek jest ten sam. Rozpoczynamy tak naprawdę od podstaw pracy grupowej i, potem trzeba stworzyć scenariusz, „nakręcić” materiał i go zmontować. Niby proste a tak naprawdę to mordercze wyzwanie. Czasami nawet pracuje się po nocach, ale kiedy ogląda się efekt na podsumowaniu warsztatów reakcja jest zawsze taka sama. Niesamowita satysfakcja i niedowierzanie, że to całkiem, a nawet bardzo całkiem dobrze nam wyszło 😉
  5. DOŚWIADCZENIE – bezpośrednie prace nad filmem. Dla mnie osobiście bezcenne w pracy z uczniami. Tworzenie filmu to projekt wielowymiarowy i trudny, do tego to przecież modelowa praca grupowa od koncepcji po realizację. Kiedy siedzisz po nocach i nic się nie klei, kiedy biegasz po mieście i próbujesz namówić kogoś na rozmowę, kiedy montujesz, a komputer się zawiesza i tracisz połowę gotowego materiału, kiedy masz wrażenie, że to co zrobiłeś jest absolutnie nie do pokazania… Nic tak nie uczy pokory jak konfrontacja z własnym niedoskonałym dziełem 😉
  6. PROFESJONALIZM – każda z grup jest prowadzona przez specjalistów i praktyków sztuki filmowej, dla których film jest pasją, a co najważniejsze tą pasją potrafią się dzielić. Wśród prowadzących są między innymi reżyserzy filmów dokumentalnych, aktorzy, montażyści, członkowie fundacji Osiem Życzeń zajmującej się animacją.
  7. NOWE POMYSŁY – pojawiają się na każdej edycji LANH. W tym roku byłam uczestnikiem warsztatów found footage, na których przede wszystkim szlifowałam swoje umiejętności montażu, wyszukiwania i selekcji materiałów z darmowych internetowych zasobów filmowych. Nie zabrakło też informacji o prawach autorskich i zajęć wprowadzających czym jest ów found footage. Zagadnienie to jest na tyle inspirujące i rozległe, że na pewno poświęcę tej metodzie osobny wpis, oczywiście po „przetestowaniu” jej na polu klasy.
  8. LUDZIE – ostatnie i dla mnie najważniejsze – uczestnicy LANH. Kreatywni i zaangażowani nauczyciele z całej Polski. Każdy na swój sposób „zakręcony” na punkcie edukacji filmowej, medialnej i nie tylko. Te rozmowy po i przed filmami, spotkania na obiadach i na śniadaniu, wspaniałe kontakty, które owocują w zupełnie niespodziewany sposób. Tego wszystkiego doświadczam co roku.

Kolejna edycja warsztatów w lipcu 2016. Warto tam być 🙂

Informacje na temat projektów NHEF oraz letnich warsztatów znajdziecie:
www.nhef.pl
http://www.nhef.pl/edukacja/artykul.do?id=663

A tu można znaleźć niektóre prace stworzone na LANH:

https://vimeo.com/nhef
https://www.youtube.com/user/stowarzyszenieNH

Na zdjęciach nasze tegoroczne zmagania. Praca montażowa, animacja  oraz praca nad dokumentem.

Źródło zdjęć: fanpage NHEF 

11041710_880682812025510_8951481704411100022_n

11694047_878979958862462_8492413596860415311_n

11750630_878979962195795_3386689772318079059_n

11800344_880682852025506_292055496456428563_n

 


Izabela Wyppich – nauczycielka wiedzy o kulturze, historii oraz przedmiotów artystycznych w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. A. Mickiewicza w Rudzie Śląskiej.

Izabela Wyppich
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.