Jak co roku od czterech lat pod koniec wakacji wzięłam udział w Konferencji Pokazać – Przekazać w Centrum Nauki Kopernik. Superbelfrzy byli w tym roku jednym z patronów tego wydarzenia, więc wypada nam złożyć relację, a spóźniony jej termin wynika wyłącznie z zupełnie nieoczekiwanego początku rok szkolnego.
Tegoroczna, już dziewiąta konferencja, dotyczyła środowiska uczenia się w kontekście szerszym niż tylko szkoła, a także budowaniu współpracy wszystkich instytucji, organizacji i środowisk, których celem jest rozwijanie wiedzy człowieka – z przekroczeniem szkolnych murów i szkolnego wieku.
Podkreślano też, że uczenie się jest podstawą budowania kapitału społecznego, zwłaszcza jeżeli odbywa się we współpracy.
Mottem konferencji stał się cytat z Henry’ego Forda: „Spotkać się to początek; zgodzić się to postęp; pracować razem to sukces”.
Podczas dwóch dni konferencji mieliśmy okazję słuchać wykładów, uczestniczyć w panelach dyskusyjnych i warsztatach oraz poznawać się i budować sieci współpracy.
Ja brałam udział w panelu „Jak dać coś innym, jednocześnie samemu stając się bogatszym, czyli szkoła w środowisku lokalnym”, podczas którego dowiedziałam się wiele na temat działalności różnych instytucji edukacji pozaszkolnej z całej Polski. Paneliści opowiadali o swoich realizowanych pomysłach na współpracę szkoły z rozmaitymi instytucjami.
Opisywanie całego panelu zajęłoby zbyt dużo miejsca, więc podam tyko instytucje i linki do stron dotyczących ich działań edukacyjnych. Były to:
- Muzeum Narodowe w Warszawie http://www.mnw.art.pl/edukacja/
- Centrum Geoedukacji i Geopark z Kielc http://centrum-geoedukacji.pl/projekty http://www.geopark-kielce.pl/
- EksploraPark z Wałbrzycha i Zespół Szkół Samorządowych w Ciepłowodach (w szkole jest uwielbiana przez uczniów interaktywna pracownia matematyczna, która powstała w wyniku współpracy z EksploraParkiem) http://szkola.cieplowody.pl/index.php?id=200&lan=pl http://www.explorapark.pl/index.php?id=glowna
Na końcu tego panelu była dyskusja w 5 grupach, ludzie się wymieniali pomysłami i nawiązywali kontakty.
Zaciekawiła mnie bardzo pani z Muzeum Etnograficznego w Warszawie, która opowiadała o współpracy z przedszkolami ze Śródmieścia. Przedszkola te wszystkie ze sobą współpracują na co dzień. Dzięki temu Muzeum może przygotować dla nich indywidualną ofertę, współpracuje z dyrektorami i nauczycielami i robi im super imprezy, konkursy, festiwale. Współpraca to siła!
Tu można dowiedzieć się więcej o działaniach edukacyjnych Muzeum Etnograficznego w Warszawie: http://www.ethnomuseum.pl/
Inne panele nosiły tytuły: „Jak budować relacje, czyli klasa jako zespół”, „Razem możemy więcej, czyli szkoła jako środowisko uczące się”, „Jak zamienić oczekiwania we wzajemne wsparcie, czyli współpraca instytucji edukacyjnych” i „Jak nawiązać współpracę, o której wszyscy marzą, czyli edukacja spotyka naukę i biznes”– uczestnicy tego panelu dyskutowali tak intensywnie, że postanowili założyć otwartą grupę dyskusyjną na Facebooku i zapraszają chętnych do dyskusji.
Link do grupy oraz inne materiały pokonferencyjne znajdziecie pod adresem http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/konferencja-pokazac-przekazac/
Po przerwie była wspólna sesja networkingowa prowadzona przez Marcina Chydzińskiego, który nas rozbawił, rozruszał, następnie zaś każdy dostał karteczkę z hasłami „do czego mogą się przydać moje umiejętności, wiedza i zasoby” oraz „czego potrzebuję, szukam”. Chodziliśmy po sali i czytaliśmy co inni mają napisane, oni czytali nasze opisy i tak nastąpiło fajne sieciowanie oraz owocne rozmowy.
Ostatnim elementem tego dnia był pokaz filmu dokumentalnego „Optimist”, o małych chłopcach uczących się żeglować, po którym nastąpiła dyskusja.
Tu należy jeszcze wspomnieć o ciekawym projekcie edukacyjnym, opartym o filmy dokumentalne http://akademiadokumentalna.pl/
Dzień drugi zaczął się od podsumowania paneli dyskusyjnych, a potem nastąpiła sesja plenarna „Szkoła OdNowa”. Odbyła się z udziałem osób, które realizują w szkołach ciekawe i nieszablonowe działania.
Krótko o każdej osobie i linki do ciekawych stron.
Mariusz Budzyński– lider tutoringu i współtwórca ALA- Autorskich Liceów Artystycznych i Akademickich. Szkoła we Wrocławiu, od niedawna z czesnym (kiedyś była bezpłatna), szkoła, która dostosowuje się do ucznia a nie ucznia do siebie; uczniowie są pod opieką tutorów, mają wielki obszar wolności i wyboru treści i form uczenia się; motto: „Wychowanie do samowychowania i samoedukacji”. Tu ich strona- zobaczcie co robią: http://ala.art.pl/
Dorota i Janusz Fiett– nowo tworzone liceum Bednarska Szkoła Realna, ruszyła od września, szkoła z czesnym; idea- interdyscyplinarność (bez podziału na wiele przedmiotów, bloki- razem przedmioty przyrodnicze, razem humanistyczne), praca projektami, szkoła 4-letnia z nauką zawodu – w 4 klasie specjalizacje oparte o rozszerzony wcześniej program informatyki, umiejętności społeczne i dodatkowa wiedza – psychologia, podstawy prawa; tu ich strona: http://www.realna.bdnr.pl/
Magdalena Oleksy-Zborowska– nauczycielka ze szkoły wielointeligentnej w Konarach, ciekawe rzeczy robią, co widać na stronie: http://www.spkonary.pl/
Bożena Będzińska-Wosik za szkoły 81 w Łodzi, było o szkole głośno z powodu niezwykłej akcji wokół patrona, Bohaterskich Dzieci Łodzi- chodzi o więźniów jedynego obozu koncentracyjnego dla dzieci. W szkole pracują bez dzwonków, bez ocen w kl. 1-3, ostatnio w ogóle zrezygnowali z jedynek na rzecz oceny „jeszcze nie umiesz”, mają oceny opisowe z przedmiotów artystycznych i wf-u, tworzą dzieciom warunki do doświadczania i decydowania, skupiają się na uczeniu do skutku, są „Budzącą się szkołą”; to strona szkoły: http://www.sp81lodz.edu.pl/
A na deser tego dnia – warsztaty „Jasno o świetle– o tym, jak ciekawie uczyć o fotonice”, pracowaliśmy z pudełkiem „Światło”, pod kierunkiem kompetentnych i inspirujących edukatorów z Kopernika. Dawno nie bawiłam się tak dobrze, ucząc się jednocześnie.
Tu na przykład jedno z zadań do wykonania- narysuj owoce, ale obiekt i kredki widzieliśmy w kolorowym świetle, niebieskim , czerwonym, zielonym…
A tak wyglądały w świetle białym:
Zabawy z kalejdoskopem dwuściennym:
Tytuły i opisy pozostałych warsztatów znajdziecie wśród materiałów pokonferencyjnych http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/konferencja-pokazac-przekazac/
Trzeba jeszcze dodać, że na początku były wystąpienia Roberta Firmhofera dyrektora CNK, Joanny Berdzik wiceministra MEN i Katarzyny Zajdel-Kurowskiej z NBP, a na końcu wykład prof. Tadeusza Gadacza i wystąpienie prof. Łukasza Turskiego, który ogłosił konkurs na esej, tu więcej informacji: http://www.kopernik.org.pl/news/n/kolor-i-inne-wlasciwosci-bialego-niedzwiedzia-konkurs-na-esej/
Konferencja była może mniej okazała, niż w latach ubiegłych, bo bez funduszy europejskich, ale nadal bezpłatna dla nauczycieli.
Poza tym uwielbiam CNK i znów dużo się nauczyłam, poznałam nowych ludzi, dostałam nowe inspiracje – więc bardzo mi się podobała.
Alina Idzikowska- nauczyciel muzyki, historii i plastyki w Szkole Podstawowej nr 217 w Warszawie. Pasjonatka uczenia i tworzenia z dziećmi. Stworzyła i prowadzi w swojej szkole zespoły artystyczne- Chór „Półton”, Studium Wokalne, Teatr „Dziwadło”, zespoły absolwentów „Miraż” i „Chór Pięknych Głosów”, Orkiestrę „Masa Krytyczna”, zespół bębniarski grający na bębnach djembe. Programuje w Scratchu i uczy tego innych, wykorzystuje w pracy nowoczesne technologie, działa na rzecz zmian w edukacji. Wiceprezes Stowarzyszenia „Rodzice w Edukacji”.
- Edukacja obywatelska i samorządność - 21 czerwca 2022
- Konferencja Pokazać – Przekazać 2015 - 5 grudnia 2015