Dzisiejszy nauczyciel wśród wielu swoich obowiązków musi ciągle się dokształcać. Ma do wyboru różne kursy, studia podyplomowe, konferencje, wyjazdy zagraniczne, etc. Istnieje jednak inna, wygodna i darmowa, możliwość doskonalenia się. To grupa nauczycieli tego samego przedmiotu, którzy dzielą się wiedzą i umiejętnościami pomiędzy sobą.
Taką grupą jest właśnie TodoELE – ponad 10 tysięcy nauczycieli hiszpańskiego z całego świata, którzy od paru lat tworzą sieć współpracy.
Na dzień dzisiejszy TodoELE to 10 849 nauczycieli, lektorów i studentów przygotowujących się do roli nauczyciela języka hiszpańskiego moderowanych przez 9 wolontariuszy. Pochodzimy z przeróżnych krajów, łączy nas jedynie zawód i znajomość języka hiszpańskiego.
Sieć ta, stworzona w lipcu 2007 roku przez pana Jesús Suárez García, nauczyciela hiszpańskiego, wykładającego w Barnard College – Columbia University jest dzisiaj największą grupą w sieci skupiającą hispanistów .
Społeczność zawiązała się na portalu ning.com, ale ma swoje reprezentacje także na innych, bardziej w Polsce znanych portalach, takich jak: Twitter, Facebook, Lindedin, Youtube, Diigo oraz Scoop.it
Do grupy może dołączyć każda osoba, pragnąca podzielić się doświadczeniem/uczyć się od innych czegokolwiek związanego z nauczaniem hiszpańskiego jako języka obcego. Parę lat temu wspólnie podjęliśmy decyzję o otwartości grupy. Wcześniej naszych materiałów nie można było obejrzeć bez rejestracji. Dyskusja toczy się w grupach tematycznych. Każdy członek może takową założyć i być jej moderatorem. Aktualnie istnieje ich 121. Zakres tematyczny jest bardzo różny. Istnieją grupy skupiające nauczycieli wg krajów, w których pracujemy, a także grupujące problemy na które napotykamy ucząc hiszpańskiego. Mamy grupy gromadzące nauczycieli wg wieku ich uczniów. Są grupy wg „narzędzi”, które wykorzystujemy, takie jak Piosenki, Humor, Video, TIK, Tablice Interaktywne, Podcasty, Prasa, itd.
Najciekawszym sposobem uczenia się dla mnie, zarówno jako jednego z moderatorów jak i uczestnika grupy, są nasze wirtualne spotkania. Odbyliśmy już parędziesiąt spotkań w trzech różnych formach. Pierwsze pięć cykli to były webinaria z jednym zaproszonym specjalistą jako prelegentem. VI cykl obejmował 5 „okrągłych stołów”, gdzie zapraszaliśmy po paru specjalistów z danej dziedziny.
Nagrania naszych webinariów znajdują się online. Pod każdym z nich jest otwarte forum, gdzie każdy członek może dopytywać o poruszone problemy, napisać komentarz, etc.
Czasami takie wirtualne spotkania rodziły nowe inicjatywy, np. powstanie tematycznej grupy na temat związany z webinarem.
Od miesiąca realizujemy nowy pomysł „Café TodoELE” podczas których spotykają się chętni członkowie i dyskutują na zaproponowany wcześniej (na razie przez moderatora) temat. Z założenia ma to być nieformalna wymiana doświadczeń. Aby przygotować się do spotkania, współedytujemy dokument Google, gdzie się przedstawiamy.
Miałam przyjemność uczestniczyć w obu spotkaniach z tego ostatniego cyklu i muszę przyznać, że wiele się nauczyłam. Równolegle do dyskusji prowadzimy czata, na którym pojawiają się ciekawe linki do narzędzi, stron, materiałów wypróbowanych przez różnych nauczycieli. Wszystko spisywane jest przez kolegę Sergio Reyesa, pomysłodawcę tych spotkań, który publikuje swoje notatki na blogu. Dzięki temu nieobecni nauczyciele mogą zapoznać się z tym, czym wspólnie się dzielimy.
Z tych spotkań narodziła się już dodatkowa inicjatywa, aby stworzyć „zbiór narzędzi TIK używanych przez nauczycieli TodoELE”. Spis takich narzędzi, które pojawiły się w różnych grupach, został stworzony w Excelu przez jedną z naszych koleżanek – moderatorek, ale chcemy go uatrakcyjnić wizualnie, przenieść online oraz dodać linki prowadzące do przykładowych materiałów stworzonych przez nauczyciela/uczniów oraz opinie nauczycieli, ich rady co do wykorzystania danego narzędzia.
Pan Sergio Reyes w tej chwili jest w trakcie pisania swojej pracy doktorskiej na temat naszej wspólnoty uczących się nauczycieli. Będzie to etnograficzne studium o tym czego i jak uczymy się wspólnie w TodoELE (z prezentacji SR).
Serdecznie polecam taki wspólnotowy sposób uczenia się wszystkim nauczycielom. TodoELE to wspaniały przykład jak TIK zmieniają świat i nasze możliwości doskonalenia wiedzy i umiejętności. W grupach międzynarodowych bonusem jest doskonalenie języka obcego. Dodatkowo dla mnie jako moderatora, jest to lekcja współpracy.
Wspólnie organizowane projekty służą wielu innym nauczycielom i dzięki TIK nie są czymś jednorazowym, na zawsze pozostaną w naszej grupie jako „pigułki” wiedzy.
Weronika Górska-Wolniewicz: zawodowo – nauczycielka języka hiszpańskiego, metodyk z zakresu użycia TIK w nauczaniu oraz ludolog z zamiłowania (członek grupy SBRP, PTN, PTBG, Stowarzyszenia PAD, moderator TodoELE). W czasie wolnym trenerka i choreografka stepu amerykańskiego. Ostatnio animatorka grupy dzieci, prowadzi zajęcia muzyczno-plastyczne dla maluszków. Strona internetowa – EDUBAWA.
programu edukacji empatycznej poprzez musicale “Poza słowami”,
certyfikowana trenerka Minimediacji SNO, trenerka języka serca.
Współorganizatorka IV edycji kursu Praktyka Współczucia (2022/2023).
Organizatorka i trenerka poznańskich grup ćwiczeniowych: empatycznej,
z Minimediacji SNO oraz Kręgów Naprawczych w Poznaniu.
Asystentka certyfikowanej trenerki NVC Agnieszki Pietlickiej.
- NVC w przedszkolu: klucz do empatycznej komunikacji – świadectwa. - 7 października 2024
- Od kar i nagród do mikrokręgów – czyli sprawiedliwość naprawcza w poznańskim przedszkolu 178. - 11 lipca 2019
- Szkoła zbudowana na systemie sprawiedliwości naprawczej? – To możliwe. - 7 czerwca 2019