Nie trzeba być nauczycielem specjalistą, by pracować w zróżnicowanej klasie. Bo dziś… każda klasa jest zróżnicowana. I w każdej z nich uczą się dzieci o bardzo różnych możliwościach, predyspozycjach, potrzebach i trudnościach. Obok uczniów bardzo zdolnych są ci przeciętni. Obok dzieci neurotypowych – uczniowie w spektrum autyzmu, z ADHD, z trudnościami emocjonalnymi, z dysleksją, z niepełnosprawnością intelektualną czy chorobami przewlekłymi. Wszyscy razem – na jednej lekcji, w tej samej klasie.
Niełatwa rzeczywistość, ale nasza
Praca w takiej klasie nie jest łatwa. To fakt. Jest wymagająca. Często bywa frustrująca. Czasem wypalająca. Ale taka jest rzeczywistość współczesnej szkoły. I taka jest rola nauczyciela – towarzyszyć każdemu dziecku w jego drodze edukacyjnej, niezależnie od punktu wyjścia. Nie ma już odwrotu – czas pożegnać się z utartymi schematami, jednolitymi metodami i tempem lekcji „dla wszystkich”. Taka szkoła już nie działa.
Co się zmienia w pracy nauczyciela?
W zróżnicowanej klasie nauczyciel musi różnicować:
- tempo pracy, by jedni nie czuli się znudzeni, a inni zostawieni w tyle,
- środki dydaktyczne i materiały, aby każdy miał dostęp do wiedzy na miarę swoich możliwości,
- ćwiczenia i zadania, by uwzględniały różne poziomy trudności,
- komunikację, by dotrzeć do każdego ucznia z jasnym, zrozumiałym przekazem.
To ogromna odpowiedzialność, ale też szansa na prawdziwie sprawiedliwą edukację, w której każde dziecko może odnaleźć swoje miejsce.
Nie jesteś sam
W zróżnicowanej klasie nie jesteś sam. Niezwykle ważne jest wsparcie:
- nauczyciela współorganizującego kształcenie, który pomaga dostosować treści i metody do potrzeb uczniów z orzeczeniem,
O pracy i zadaniach nauczyciela współorganizującego przeczytasz TUTAJ
- pedagoga specjalnego, który wskazuje strategie pracy i wspiera całą klasę,
O zadaniach pedagoga specjalnego przeczytasz TUTAJ
- całego zespołu nauczycieli i specjalistów, który współdziała na rzecz dobrostanu wszystkich uczniów.
Kluczowym elementem tej pracy są też dostosowania – indywidualne formy wsparcia, które pozwalają uczniowi funkcjonować w sposób jak najbardziej adekwatny do jego możliwości.
O dostosowaniach do wymagań przeczytasz TUTAJ
Czy są minusy?
Oczywiście. Praca w zróżnicowanej klasie to:
- wolniejsze tempo realizacji niektórych treści,
- trudne zachowania niektórych uczniów,
- konieczność elastycznego podejścia do organizacji lekcji,
- czasem modyfikacja planu zajęć „w locie”.
Ale to nie są wady – to cechy tej rzeczywistości, które trzeba zaakceptować i nauczyć się z nimi pracować.
Wszystkie dzieci są ważne
W zróżnicowanej klasie nie wolno mówić, że jedno dziecko traci przez inne. Takie myślenie prowadzi donikąd. Wtedy zawsze ktoś będzie „przez kogoś” stratny. A edukacja to nie gra o sumie zerowej. Tu każde dziecko ma takie samo prawo do uwagi, szacunku, wsparcia – bez konieczności zasługiwania na nie.
Szkoła to miejsce dla każdego ucznia, nie tylko dla tych, którzy nie sprawiają problemów. To nasza odpowiedzialność – tworzyć przestrzeń, w której każde dziecko może się rozwijać.
Edukacja to wspólna droga
By praca w zróżnicowanej klasie miała sens, potrzeba też:
- rozmów z uczniami o neuroróżnorodności,
- przygotowania ich na to, że niektórzy koledzy mogą inaczej reagować, potrzebować więcej wsparcia, mówić mniej lub głośniej,
O zachowaniach trudnych przeczytasz TUTAJ
Jak rozmawiać z uczniami o różnorodności i osobach z niepełnosprawnościami przeczytasz TUTAJ
- tworzenia klasy wrażliwej społecznie, opartej na zrozumieniu i empatii.
To nie jest łatwe. Ale to nasza praca. Nasza misja. Nasz wpływ.
O pracy w zróżnicowanej klasie przeczytasz TUTAJ

eśli jeszcze nie obserwujesz moich profili w mediach społecznościowych – to serdecznie zapraszam, to dobry moment, żeby to nadrobić!
Będziesz na bieżąco z naszymi wydarzeniami i projektami edukacyjnymi.
Znajdziesz inspiracje do pracy z uczniami – gotowe pomysły, scenariusze i nowoczesne narzędzia.
Podzielę się z Tobą świeżynkami z konferencji, warsztatów i edukacyjnych wydarzeń
Tworzymy przestrzeń do wymiany doświadczeń i wspierania się w codziennej pracy z uczniami.
Szukasz motywacji, nowych pomysłów i edukacyjnej energii? Zajrzyj, poznaj, polub – i bądź z nami na bieżąco!
Strona ośrodka: https://nodnzytaczechowska.pl/
fanpage: https://www.facebook.com/nodn.zytaczechowska
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/zyta-czechowska-42582a168/
Linkedin ośrodka: https://www.linkedin.com/in/niepubliczny-ośrodek-doskonalenia-nauczycieli-zytaczechowska-specjalni-335756242/
Instagram: https://www.instagram.com/zytaczechowska/
Strony i profile, które współtworzę z Jolanta Majkowska![]()
blog: https://www.specjalni.pl/
strona ze szkoleniami: https://szkolenia.specjalni.pl/
fanpage: https://www.facebook.com/specjalniblog
Instagram: https://www.instagram.com/specjalni.pl/
Do zobaczenia w sieci! ![]()
![]()
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
- Tarcza empatycznej edukacji - 5 października 2025
- Darmowe materiały na początek roku szkolnego – wyprawka wartości, skrzydła dzieci i kodeksy klasowe - 30 sierpnia 2025
- WSZYSTKO O ZRÓŻNICOWANEJ KLASIE - 31 lipca 2025