Jak spróbować (niezakazanego) jabłka ?

Kahoot, Quizziz, Padlet, znane z innych systemów aplikacje (a także strony internetowe) znaleźć można również na iPadzie, czyli urządzeniu z systemem iOS. Co w takim razie polecić komuś, kto chciałby spróbować (niezakazanego) Jabłka?

Najpiękniejsze jest w iPadzie to, co otrzymał w prezencie od twórców – czyli Pages, Numbers i Keynote, ze szczególnym uwielbieniem dla tego ostatniego. No ale nie po to ktoś sięga po ten artykuł, by czytać o wyższości Pages nad Wordem czy Keynote nad PowerPointem (choć zaręczam, czytać o tym też nie byłoby nudno…). Co więc świadczy o edukacyjnej sile tabletu z nadgryzionym jabłuszkiem?
Dla mnie, nieodmiennie i od lat, jedną z najważniejszych zalet jest to, iż naładowany (nawet taki kilkuletni tablet, jak mój) starcza na cały dzień zajęć w szkole, bez potrzeby martwienia się o ładowarki i powerbanki itp. Mało? Powiedzcie to tym, którzy w każdym miejscu szkoły czy uczelni wloką za sobą ogon kabla i szukają kontaktów, wcale nie interpersonalnych…

Drugą wielką zaletą iPada jest możliwość personalizacji urządzenia. Zgoda, możliwość taka jest już na wielu urządzeniach, ale tak intuicyjna i doskonała , jaką oferuje iPad, jest  zaletą, wyróżniającą go wśród wielu podobnych produktów. Docenia się ją zwłaszcza wtedy, gdy jest się posiadaczem kilku urządzeń z rodziny Apple. Ale – chcąc to sprawdzić, trzeba ich zacząć używać.

Appstore,  czyli sklep dla urządzeń Apple, zawiera miliony aplikacji, właściwie do wszystkiego. Jakie polecić tym, którzy chcieliby wykorzystać iPada w szkole? Poza podstawowym pakietem iWork, oferowanym za darmo z nowym urządzeniem, na co dzień używam kilkunastu aplikacji z przebogatego zbioru  i o nich chcę tu napisać.

Bardzo często na lekcji przydaje mi się iMovie – prosta i doskonała aplikacja do tworzenia filmów, oferująca oprócz możliwości samodzielnego montażu, dodania do filmu napisów i muzyki, a także efektów – całkiem spory zasób szablonów do tworzenia zwiastunów filmowych. Nieocenione narzędzie, doskonałe jest zarówno na lekcji, jak i w życiu szkolnym. Najprostsza opcja tworzenia filmu – połączenie z muzyką zdjęć zrobionych w danym dniu – wymaga jedynie kilku kliknięć w ekran tabletu. Tak powstać mogą  fotorelacje, pamiętniki, sprawozdania. Dla bardziej wymagających są opcje montażu, przycinania, tricki z obrazem w obrazie, dogrywanie muzyki czy komentarza. Zabawa przednia i wciągająca.

Pobierz z iTunes

Wielu użytkowników narzeka na brak możliwości obsługi Flasha przez iPada.  Im dedykuję  aplikację Puffin Web Browser,  wspierającą Flash i przeznaczona zarówno dla iPada jak  i iPhone’a. Niedogodności związane z Flashem znikają.

Pobierz z iTunes

 

Na lekcji bardzo często prezentuję uczniom materiał edukacyjny – zadanie lub ćwiczenie sprawdzające w formie zdjęć. Zadaniem uczniów jest nie tylko go obejrzeć, ale często też objaśnić. Najprostszym narzędziem, które to umożliwia,  do wykorzystania na lekcji, jest znany zapewne też z wersji komputerowej Skitch. W aplikacji można opisać zdjęcie, które mamy w iPadzie, ale także zrobić je na bieżąco,  można wyszukać odpowiedni fragment mapy, strony internetowej, pliku pdf i  je opisać, dodać strzałki, zamazać fragment, dodać emotikony, proste kształty geometryczne, zakreślić odpowiedni fragment, wpisać na nim tekst itp. W ten prosty sposób uatrakcyjniamy i pogłębiamy  ćwiczenie, którego celem będzie nie tylko obejrzenie czegoś przez uczniów, ale opisanie budowy lub objaśnienie znaczenia.

Pobierz z iTunes

BaiBoard – jedna z prostych aplikacji typu „tablica”, służąca do zapisania notatki – a może być nią zarówno tekst, jaki zdjęcie, ikona czy link do innej strony.  Na tablicy, rzecz jasna,  możemy pisać i rysować, wymazywać z niej i usuwać, ale także powielać zdjęcia, wstawiać materiały z Dropboxa, Google Drive czy wyszukiwarki, zdjęcia stron internetowych, wbudowane ikony itp. Pisać możemy odręcznie bądź na klawiaturze, dodawać kolejne strony notatek, a na końcu – podzielić się wynikami naszej pracy z innymi – eksportując stronę jako notatkę w iPadzie albo plik pdf.

Pobierz z iTunes

ComicBook! – aplikacja do tworzenia komiksu, przydatna na każdej lekcji, na której chcemy opowiedzieć historię – nie tylko fabularną, może także dotyczyć tematu lekcji zupełnie niekojarzonej z opowiadaniem historii – chemii, geografii czy przyrody. Oferuje możliwość stworzenia komiksu z istniejących zdjęć bądź zrobienie zdjęć w aplikacji i natychmiastowe ich wstawienie. Do tego – w wersji bezpłatnej kilka, w płatnej o wiele więcej – szablonów strony, dymków, efektów specjalnych i naklejek. Po stworzeniu – komiks można przesłać do Pages (edytor tekstu), iBooks (biblioteka na ipadzie), e-mailem, jako zdjęcie, na FB, Twittera czy Instagram, albo po prostu wydrukować.

Pobierz z iTunes

BookCreator  for iPad – aplikacja do tworzenia książek , z możliwością dodawania  nie tylko tekstu i zdjęć, ale też interaktywnych linków, filmów i nagrań dźwiękowych. Tekst oczywiście można formatować, książkę wzbogacać ilustracjami i multimediami, a stworzoną przesłać do iBooks, czyli swojej biblioteki na iPadzie czy Macu, do  iTunes, czyli „księgarni” dla urządzeń z rodziny Apple, ale też do Dropboxa  czy Google Drive. Aplikacja bardzo przydatna dla wszystkich, którzy mają w głowie wiele historii i chcą się nimi podzielić.

Pobierz z iTunes

Explain Everyting – aplikacja szczególnie warta polecenia, bo polska, a w Polsce mało znana i doceniana. Jak nazwa wskazuje, dzięki niej można objaśnić wszystko – może to zrobić zarówno nauczyciel dla uczniów, tworząc zręby odwróconej lekcji, jak i uczeń dla nauczyciela, odpowiadając na zadanie na lekcji np. powtórkowej.  Odpowiedź można nagrać w formie filmiku z objaśnieniami, notatkami,  dokumentami , zdjęciami i linkami interaktywnymi. W najnowszej wersji iOS11 można  dodać materiały z innych aplikacji poprzez funkcję „drag and drop”. Można też aplikacji użyć do współpracy w realnym czasie, wyeksportować wyniki swojej pracy. Aplikacja niestety płatna.

Pobierz z iTunes

Inspiration Maps – aplikacja na iPada w angielskiej wersji językowej, ale niezwykle prosta i czytelna. Wspaniałe narzędzie dla tych, którzy lubią notatki graficzne i wizualizacje. Doskonale nadaje się na lekcje np. języka polskiego, historii, wos, przyrody i in. Zawiera około 30 szablonów map myśli i notatek graficznych, które w  prosty sposób można przekształcić w konspekt (można też stworzyć swoje). Dzięki zamieszczonym w niej schematom można wizualizować przeczytane powieści, charakteryzować bohaterów literackich (i innych…), porównywać różne teksty kultury (np. powieść i jej adaptację filmową), zapisać wynik burzy mózgów, scharakteryzować epokę literacką lub historyczną… Przyda się zarówno na lekcji, do pracy grupowej i indywidualnej . Uczy krytycznego myślenia i pozwala lepiej zapamiętać informacje, poprzez powiązanie  ich z obrazami. W wersji podstawowej jest bezpłatna, choć warto też nabyć wersję płatną, by korzystać z wielu dodatkowych funkcji, w tym funkcji dzielenia się z innymi wynikami swojej pracy – poprzez maila, Dropboxa czy chmurę.

Pobierz z iTunes

Bardzo lubię aplikacje z rodziny Puppet Pals. Służą one do tworzenia animacji z możliwością nagrania scenek. Do animacji można używać zamieszczonych w aplikacji postaci i scenerii, można też dodawać swoje, wczytując zdjęcia. W ten sposób można nagrać film animowany z bohaterami naszej lektury czy postaciami historycznymi, będący ciekawym urozmaiceniem lekcji.  Można też wstawić swoje zdjęcie i samemu pojawić się wśród bohaterów , by wcielić się w jakąś rolę lub porozmawiać z bohaterem w jego fikcyjnym świecie. Do tego można dołożyć nagranie głosu, a więc poćwiczyć z uczniami dialogi bohaterów.  W jednej z aplikacji z rodziny można wykorzystać gotowe plenery  całego świata, np. świat starożytny,  Nowy Jork,  Egipt i piramidy. Duże pole do popisu dla polonistów, historyków, ale też narzędzie przydatne na inne lekcje. Po zapisaniu  w aplikacji, filmik można wyeksportować (kilka opcji) bądź po prostu zapisać na urządzeniu.

Pobierz z iTunes

To tylko krótki przegląd aplikacji, które wykorzystać można na iPadzie. skupiłam się w nim na tych, które nie są dedykowane do konkretnego przedmiotu, ale mają charakter uniwersalnych narzędzi i służyć mogą nie tylko nauczycielowi do przygotowania lekcji, ale przede wszystkim mogą zaktywizować na lekcji ucznia, dać mu możliwość  wykazania się kreatywnością  i inwencją twórczą. Narzędzia te pozwolą uczniowi zaangażować się emocjonalnie w lekcję i stworzyć taki rodzaj  materiału edukacyjnego, jaki mu najbardziej odpowiada.Ponadto, dzięki obecności urządzenia Apple TV w klasie, podłączonego do rzutnika, można pokazać innym uczniom efekty swojej pracy i otrzymać natychmiastową informację zwrotną.


Hanna Czapla – nauczycielka dyplomowana języka polskiego i przyrody (2001r.), długoletnia dyrektor szkoły podstawowej, egzaminatorka OKE,  realizatorka i uczestniczka wielu projektów rozwijających umiejętności cyfrowe wśród uczniów i nauczycieli, m.in. projektu rządowego „Cyfrowa Szkoła”  (2013) i „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan” (2015), trenerka i edukatorka współpracująca w zakresie ICT , posiada tytuł Apple Distinguished Educator’2015.

Hanna Czapla
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment dwa is processed.