Kahoot, Quizziz, Padlet, znane z innych systemów aplikacje (a także strony internetowe) znaleźć można również na iPadzie, czyli urządzeniu z systemem iOS. Co w takim razie polecić komuś, kto chciałby spróbować (niezakazanego) Jabłka?
Najpiękniejsze jest w iPadzie to, co otrzymał w prezencie od twórców – czyli Pages, Numbers i Keynote, ze szczególnym uwielbieniem dla tego ostatniego. No ale nie po to ktoś sięga po ten artykuł, by czytać o wyższości Pages nad Wordem czy Keynote nad PowerPointem (choć zaręczam, czytać o tym też nie byłoby nudno…). Co więc świadczy o edukacyjnej sile tabletu z nadgryzionym jabłuszkiem?
Dla mnie, nieodmiennie i od lat, jedną z najważniejszych zalet jest to, iż naładowany (nawet taki kilkuletni tablet, jak mój) starcza na cały dzień zajęć w szkole, bez potrzeby martwienia się o ładowarki i powerbanki itp. Mało? Powiedzcie to tym, którzy w każdym miejscu szkoły czy uczelni wloką za sobą ogon kabla i szukają kontaktów, wcale nie interpersonalnych…
Drugą wielką zaletą iPada jest możliwość personalizacji urządzenia. Zgoda, możliwość taka jest już na wielu urządzeniach, ale tak intuicyjna i doskonała , jaką oferuje iPad, jest zaletą, wyróżniającą go wśród wielu podobnych produktów. Docenia się ją zwłaszcza wtedy, gdy jest się posiadaczem kilku urządzeń z rodziny Apple. Ale – chcąc to sprawdzić, trzeba ich zacząć używać.
Appstore, czyli sklep dla urządzeń Apple, zawiera miliony aplikacji, właściwie do wszystkiego. Jakie polecić tym, którzy chcieliby wykorzystać iPada w szkole? Poza podstawowym pakietem iWork, oferowanym za darmo z nowym urządzeniem, na co dzień używam kilkunastu aplikacji z przebogatego zbioru i o nich chcę tu napisać.
Bardzo często na lekcji przydaje mi się iMovie – prosta i doskonała aplikacja do tworzenia filmów, oferująca oprócz możliwości samodzielnego montażu, dodania do filmu napisów i muzyki, a także efektów – całkiem spory zasób szablonów do tworzenia zwiastunów filmowych. Nieocenione narzędzie, doskonałe jest zarówno na lekcji, jak i w życiu szkolnym. Najprostsza opcja tworzenia filmu – połączenie z muzyką zdjęć zrobionych w danym dniu – wymaga jedynie kilku kliknięć w ekran tabletu. Tak powstać mogą fotorelacje, pamiętniki, sprawozdania. Dla bardziej wymagających są opcje montażu, przycinania, tricki z obrazem w obrazie, dogrywanie muzyki czy komentarza. Zabawa przednia i wciągająca.
Wielu użytkowników narzeka na brak możliwości obsługi Flasha przez iPada. Im dedykuję aplikację Puffin Web Browser, wspierającą Flash i przeznaczona zarówno dla iPada jak i iPhone’a. Niedogodności związane z Flashem znikają.
Na lekcji bardzo często prezentuję uczniom materiał edukacyjny – zadanie lub ćwiczenie sprawdzające w formie zdjęć. Zadaniem uczniów jest nie tylko go obejrzeć, ale często też objaśnić. Najprostszym narzędziem, które to umożliwia, do wykorzystania na lekcji, jest znany zapewne też z wersji komputerowej Skitch. W aplikacji można opisać zdjęcie, które mamy w iPadzie, ale także zrobić je na bieżąco, można wyszukać odpowiedni fragment mapy, strony internetowej, pliku pdf i je opisać, dodać strzałki, zamazać fragment, dodać emotikony, proste kształty geometryczne, zakreślić odpowiedni fragment, wpisać na nim tekst itp. W ten prosty sposób uatrakcyjniamy i pogłębiamy ćwiczenie, którego celem będzie nie tylko obejrzenie czegoś przez uczniów, ale opisanie budowy lub objaśnienie znaczenia.
BaiBoard – jedna z prostych aplikacji typu „tablica”, służąca do zapisania notatki – a może być nią zarówno tekst, jaki zdjęcie, ikona czy link do innej strony. Na tablicy, rzecz jasna, możemy pisać i rysować, wymazywać z niej i usuwać, ale także powielać zdjęcia, wstawiać materiały z Dropboxa, Google Drive czy wyszukiwarki, zdjęcia stron internetowych, wbudowane ikony itp. Pisać możemy odręcznie bądź na klawiaturze, dodawać kolejne strony notatek, a na końcu – podzielić się wynikami naszej pracy z innymi – eksportując stronę jako notatkę w iPadzie albo plik pdf.
ComicBook! – aplikacja do tworzenia komiksu, przydatna na każdej lekcji, na której chcemy opowiedzieć historię – nie tylko fabularną, może także dotyczyć tematu lekcji zupełnie niekojarzonej z opowiadaniem historii – chemii, geografii czy przyrody. Oferuje możliwość stworzenia komiksu z istniejących zdjęć bądź zrobienie zdjęć w aplikacji i natychmiastowe ich wstawienie. Do tego – w wersji bezpłatnej kilka, w płatnej o wiele więcej – szablonów strony, dymków, efektów specjalnych i naklejek. Po stworzeniu – komiks można przesłać do Pages (edytor tekstu), iBooks (biblioteka na ipadzie), e-mailem, jako zdjęcie, na FB, Twittera czy Instagram, albo po prostu wydrukować.
BookCreator for iPad – aplikacja do tworzenia książek , z możliwością dodawania nie tylko tekstu i zdjęć, ale też interaktywnych linków, filmów i nagrań dźwiękowych. Tekst oczywiście można formatować, książkę wzbogacać ilustracjami i multimediami, a stworzoną przesłać do iBooks, czyli swojej biblioteki na iPadzie czy Macu, do iTunes, czyli „księgarni” dla urządzeń z rodziny Apple, ale też do Dropboxa czy Google Drive. Aplikacja bardzo przydatna dla wszystkich, którzy mają w głowie wiele historii i chcą się nimi podzielić.
Explain Everyting – aplikacja szczególnie warta polecenia, bo polska, a w Polsce mało znana i doceniana. Jak nazwa wskazuje, dzięki niej można objaśnić wszystko – może to zrobić zarówno nauczyciel dla uczniów, tworząc zręby odwróconej lekcji, jak i uczeń dla nauczyciela, odpowiadając na zadanie na lekcji np. powtórkowej. Odpowiedź można nagrać w formie filmiku z objaśnieniami, notatkami, dokumentami , zdjęciami i linkami interaktywnymi. W najnowszej wersji iOS11 można dodać materiały z innych aplikacji poprzez funkcję „drag and drop”. Można też aplikacji użyć do współpracy w realnym czasie, wyeksportować wyniki swojej pracy. Aplikacja niestety płatna.
Inspiration Maps – aplikacja na iPada w angielskiej wersji językowej, ale niezwykle prosta i czytelna. Wspaniałe narzędzie dla tych, którzy lubią notatki graficzne i wizualizacje. Doskonale nadaje się na lekcje np. języka polskiego, historii, wos, przyrody i in. Zawiera około 30 szablonów map myśli i notatek graficznych, które w prosty sposób można przekształcić w konspekt (można też stworzyć swoje). Dzięki zamieszczonym w niej schematom można wizualizować przeczytane powieści, charakteryzować bohaterów literackich (i innych…), porównywać różne teksty kultury (np. powieść i jej adaptację filmową), zapisać wynik burzy mózgów, scharakteryzować epokę literacką lub historyczną… Przyda się zarówno na lekcji, do pracy grupowej i indywidualnej . Uczy krytycznego myślenia i pozwala lepiej zapamiętać informacje, poprzez powiązanie ich z obrazami. W wersji podstawowej jest bezpłatna, choć warto też nabyć wersję płatną, by korzystać z wielu dodatkowych funkcji, w tym funkcji dzielenia się z innymi wynikami swojej pracy – poprzez maila, Dropboxa czy chmurę.
Bardzo lubię aplikacje z rodziny Puppet Pals. Służą one do tworzenia animacji z możliwością nagrania scenek. Do animacji można używać zamieszczonych w aplikacji postaci i scenerii, można też dodawać swoje, wczytując zdjęcia. W ten sposób można nagrać film animowany z bohaterami naszej lektury czy postaciami historycznymi, będący ciekawym urozmaiceniem lekcji. Można też wstawić swoje zdjęcie i samemu pojawić się wśród bohaterów , by wcielić się w jakąś rolę lub porozmawiać z bohaterem w jego fikcyjnym świecie. Do tego można dołożyć nagranie głosu, a więc poćwiczyć z uczniami dialogi bohaterów. W jednej z aplikacji z rodziny można wykorzystać gotowe plenery całego świata, np. świat starożytny, Nowy Jork, Egipt i piramidy. Duże pole do popisu dla polonistów, historyków, ale też narzędzie przydatne na inne lekcje. Po zapisaniu w aplikacji, filmik można wyeksportować (kilka opcji) bądź po prostu zapisać na urządzeniu.
To tylko krótki przegląd aplikacji, które wykorzystać można na iPadzie. skupiłam się w nim na tych, które nie są dedykowane do konkretnego przedmiotu, ale mają charakter uniwersalnych narzędzi i służyć mogą nie tylko nauczycielowi do przygotowania lekcji, ale przede wszystkim mogą zaktywizować na lekcji ucznia, dać mu możliwość wykazania się kreatywnością i inwencją twórczą. Narzędzia te pozwolą uczniowi zaangażować się emocjonalnie w lekcję i stworzyć taki rodzaj materiału edukacyjnego, jaki mu najbardziej odpowiada.Ponadto, dzięki obecności urządzenia Apple TV w klasie, podłączonego do rzutnika, można pokazać innym uczniom efekty swojej pracy i otrzymać natychmiastową informację zwrotną.
Hanna Czapla – nauczycielka dyplomowana języka polskiego i przyrody (2001r.), długoletnia dyrektor szkoły podstawowej, egzaminatorka OKE, realizatorka i uczestniczka wielu projektów rozwijających umiejętności cyfrowe wśród uczniów i nauczycieli, m.in. projektu rządowego „Cyfrowa Szkoła” (2013) i „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan” (2015), trenerka i edukatorka współpracująca w zakresie ICT , posiada tytuł Apple Distinguished Educator’2015.
- Zabawowy teatr muzyczny w przedszkolu. - 16 kwietnia 2021
- Gry komputerowe w natarciu,czyli jak pogonić swoje leniwe oko. - 21 września 2019
- Kuszenia jabłkiem ciąg dalszy … - 28 grudnia 2018