Zgodnie z przepisami prawa oświatowego szkoła ma obowiązek wykorzystywać nowe technologie w procesie nauczania.
Większość organów prowadzących szkoły, dokłada wielu starań, aby wyposażyć szkoły w niezbędny sprzęt komputerowy i dlatego każdego roku ponosi dość duże nakłady finansowe na zapewnienie odpowiednich warunków technicznych, umożliwiających stosowanie TIK w procesie dydaktycznym.
Niestety nie wszystkie szkoły mają równe szanse, gdyż biedniejsze organy prowadzące nie przewidują zakupu nowego sprzętu.
Doposażaniu szkół towarzyszą czasami szkolenia nauczycieli, którzy w ten sposób doskonalą swoje kompetencje informatyczne.
Warto zadać sobie pytanie, czy dobrze wyposażona pracowania warunkuje udany proces wdrożenia TIK w szkołach? Już dzisiaj wiemy, że nie. Zakupiony nowoczesny sprzęt nie jest wykorzystywany w optymalny sposób, a nauczyciele nie zawsze nabyte na kursie umiejętności potrafią zastosować w czasie lekcji.
Wielu nauczycieli nadal nie widzi takiej potrzeby, broniąc się przez tym co nieuniknione. Na szczęście są tacy belfrzy, którzy mimo ograniczeń sprzętowych, mniejszego potencjału ich uczniów(np. szkoła specjalna), wdrażają nowe technologie, a co najważniejsze ich praca przynosi wymierne efekty.
Niekompletny, przestarzały sprzęt nie może być wymówką, która oddala proces unowocześniania edukacji.
My jesteśmy przykładem nauczycielek, które, mimo skromnego wyposażenia szkoły w sprzęt komputerowy, dużych dysfunkcji intelektualnych uczniów (jesteśmy pedagogami specjalnymi), od lat wdrażamy TIK w szkole i zarażamy swoją pasją innych. Mamy na tym polu już sporo sukcesów, ponieważ wygrałyśmy kilka konkursów, otrzymałyśmy dofinansowanie do międzynarodowego projektu, który w dużej mierze opierał się na wdrażaniu nowych technologii do szkół.
Nasze sukcesy, ale również świadomość konieczności stosowania nowych technologii w szkołach skłoniły nas do podjęcia ogromnego wyzwania jakim było napisanie autorskiego projektu sieci współpracy nauczycieli pt. „Czas TIKa”.
Jego nadrzędnym celem jest wyposażenie nauczycieli naszej gminy i pobliskich szkół w umiejętność stosowania i wdrażania Technologii Informacyjno- Komunikacyjnej na lekcjach.
Podczas pięciu comiesięcznych warsztatowych spotkań, uczestnicy poznają narzędzia, które umożliwiają tworzenie interaktywnych ćwiczeń i realizacji szkolnych projektów, konkursów z użyciem aplikacji i platform edukacyjnych.
Efektem końcowym projektu będzie baza dobrych praktyk (platforma edukacyjna), do której dostęp będą mieli wszyscy uczestnicy szkoleń.
Stawiamy na wymianę doświadczeń nauczycieli praktyków podczas warsztatowych szkoleń, dzielenie się pomysłami i wspólne rozwiązywanie problemów.
Jesteśmy entuzjastkami TIK i posiadamy w tym zakresie spore doświadczenie. W ZSS w Kowanówku wdrażamy innowację pedagogiczną „OREty Tablety”, polegającą na utworzeniu klasy tabletowej i do swojego pomysłu chcemy przekonać inne szkoły.
Już dziś wiemy, że nasz projekt okazał się sukcesem, na warsztaty w sumie zapisało się i przychodzi ponad 150 nauczycieli i mamy nadzieję, że będzie ich coraz więcej. Wiążemy z tym projektem duże nadzieje na to, że naszym entuzjazmem zarazimy innych i zachęcimy do tworzenia innowacyjnych lekcji.
Ruszyły programy unijne, które dają możliwość stworzenia sieci internetowych, wyposażenia szkół w profesjonalny sprzęt komputerowy, a umiejętności nauczycieli nabyte w ramach tego projektu będą na pewno dużym atutem przy konstruowaniu wniosków o dofinansowania unijne.
Nasze działania projektowe, ale również innowacyjne pomysły na edukację opisujemy na stworzonym przez nas blogu www. specjalni.pl.
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku
Print Friendly, PDF & Email
- 3 GRUDNIA- MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ - 29 listopada 2024
- Jak wygenerować piosenkę za pomocą AI? - 13 listopada 2024
- Edukacja patriotyczna i obywatelska przyjazna uczniom. Inspiracje i pomysły na zajęcia. - 24 października 2024